2933
Sök

B230FT Volvo PV

6 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
Hej alla! Jag har börjat leta efter en Volvo PV 544 att köpa och jag har en fråga. Finns det möjlighet att få in en b230ft (turbo) i en pv 544 utan större modifieringar? Tack på förhand!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 september 2010
#2
Ja de går wink 230 blocken är ju snedställda men smidigast är att rakställa om du ska peta ner en 230 i pv:n De du behöver göra då är att hänga på ett b20 tråg och b20 oljepump på 230 blocket ( passar rakt på ), samt göra egna motorkuddsfästen mot blocket.

När 230 blocket är rakställt så passar det rakt mot din m40 låda ( om du har de? ), men jag skulle rekommendera att sätta dit en m45 istället. Det du behöver då är en sprängkåpa från en 240 75-76 med b20.

Sen vet ja inte vad det är för effektgränser för PV, dom är ju knappast höga, så ja tror du ska satsa på att regga med en ltt istället ( b230fk ), 135hk. Det är dessutom bättre botten än ft men du behöver bara byta tryckklocka så har du samma ladd som ft.

Elsystem... Ska du ha dit ett eget eller ska du köra originalsystem? Ska du köra originalsystem är det bara att ta motorhärvan från en 240 89-93, passar rakt på förutom att du måste förlänga kabeln till luftmassemätaren samt löda in resistorer i kabelstammen för spridarna, svårare än så är det faktiskt inte. Kan dock vara så att du behöver hastighetssignal från bakaxeln men det ska gå att lösa på något annat sätt har jag för mig.


6 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#3
Okeej tack för svar! Jag vet inte speciellt mycket om hur jag ska ha det än mer en att jag ska ha en 544 pv och få några hk under huven. Jag läste någonstans att man kan omregistrera bilen till ombyggt fordon för att då kunna få högre motor effekt men då måste man byta drivlina och bromssystemet, funderar på om det inte är värt det då jag bara tänkte att karossen ska vara original och resten utbytt så det blir lite utav en "gatracer" smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 september 2010
#4
Jo de går också, och det är säkert att rekommendera eftersom PV:n är lite antik wink


6 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#5
Fas det blir ju förbannat dyrt att byta motor och allt lagligt med omregistrering då ^^

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 september 2010
#6
NatureBoy skrev:
Fas det blir ju förbannat dyrt att byta motor och allt lagligt med omregistrering då ^^

Nja de behöver det ju inte bli... Kostar ju runt 1000 hos bilprovningen vad ja kan luska fram...


6 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#7

22 Inlägg
12 september 2010
#8
Bensinskallen skrev:
Ja de går wink 230 blocken är ju snedställda men smidigast är att rakställa om du ska peta ner en 230 i pv:n De du behöver göra då är att hänga på ett b20 tråg och b20 oljepump på 230 blocket ( passar rakt på ), samt göra egna motorkuddsfästen mot blocket.

När 230 blocket är rakställt så passar det rakt mot din m40 låda ( om du har de? ), men jag skulle rekommendera att sätta dit en m45 istället. Det du behöver då är en sprängkåpa från en 240 75-76 med b20.

Sen vet ja inte vad det är för effektgränser för PV, dom är ju knappast höga, så ja tror du ska satsa på att regga med en ltt istället ( b230fk ), 135hk. Det är dessutom bättre botten än ft men du behöver bara byta tryckklocka så har du samma ladd som ft.

Elsystem... Ska du ha dit ett eget eller ska du köra originalsystem? Ska du köra originalsystem är det bara att ta motorhärvan från en 240 89-93, passar rakt på förutom att du måste förlänga kabeln till luftmassemätaren samt löda in resistorer i kabelstammen för spridarna, svårare än så är det faktiskt inte. Kan dock vara så att du behöver hastighetssignal från bakaxeln men det ska gå att lösa på något annat sätt har jag för mig.

Vill bara lägga mig i lite, o hjälpa till wink
istället för en gammal m45låda (höglock, med "inbyggt spakställ) ifrån 240 75-76 med kåpan som är så jävla ovanlig(!) så tycker jag att du ska ta och köpa dig en nyare m45a med det låga locket och finsplines. Den passar rätt in i blocket, för att de är samma kåpa som på m46 o m47. de är den lådan som utgör grunden för dom sistnämnda lådorna.

Medbringaren är en "hona/kvinna" och har samma dimensioner som medbringaren på m40 lådan. Sen behöver du bara korta av mellanaxeln, för m45orna är lite längre än m40
Senast redigerat av danne_matfors (12 september 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 september 2010
#9
Bensinskallen skrev:
Ja de går wink 230 blocken är ju snedställda men smidigast är att rakställa om du ska peta ner en 230 i pv:n De du behöver göra då är att hänga på ett b20 tråg och b20 oljepump på 230 blocket ( passar rakt på ), samt göra egna motorkuddsfästen mot blocket.

När 230 blocket är rakställt så passar det rakt mot din m40 låda ( om du har de? ), men jag skulle rekommendera att sätta dit en m45 istället. Det du behöver då är en sprängkåpa från en 240 75-76 med b20.

Sen vet ja inte vad det är för effektgränser för PV, dom är ju knappast höga, så ja tror du ska satsa på att regga med en ltt istället ( b230fk ), 135hk. Det är dessutom bättre botten än ft men du behöver bara byta tryckklocka så har du samma ladd som ft.

Elsystem... Ska du ha dit ett eget eller ska du köra originalsystem? Ska du köra originalsystem är det bara att ta motorhärvan från en 240 89-93, passar rakt på förutom att du måste förlänga kabeln till luftmassemätaren samt löda in resistorer i kabelstammen för spridarna, svårare än så är det faktiskt inte. Kan dock vara så att du behöver hastighetssignal från bakaxeln men det ska gå att lösa på något annat sätt har jag för mig.

Skulle hellre ta oljepumpen från B30 då den har högre tryck än B18/20....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 254 Inlägg
13 september 2010
#10
Lonefox skrev:
Skulle hellre ta oljepumpen från B30 då den har högre tryck än B18/20....

Det är exakt samma pump till både B18/20 och B30


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 september 2010
#11
danne_matfors skrev:
Bensinskallen skrev:
Ja de går wink 230 blocken är ju snedställda men smidigast är att rakställa om du ska peta ner en 230 i pv:n De du behöver göra då är att hänga på ett b20 tråg och b20 oljepump på 230 blocket ( passar rakt på ), samt göra egna motorkuddsfästen mot blocket.

När 230 blocket är rakställt så passar det rakt mot din m40 låda ( om du har de? ), men jag skulle rekommendera att sätta dit en m45 istället. Det du behöver då är en sprängkåpa från en 240 75-76 med b20.

Sen vet ja inte vad det är för effektgränser för PV, dom är ju knappast höga, så ja tror du ska satsa på att regga med en ltt istället ( b230fk ), 135hk. Det är dessutom bättre botten än ft men du behöver bara byta tryckklocka så har du samma ladd som ft.

Elsystem... Ska du ha dit ett eget eller ska du köra originalsystem? Ska du köra originalsystem är det bara att ta motorhärvan från en 240 89-93, passar rakt på förutom att du måste förlänga kabeln till luftmassemätaren samt löda in resistorer i kabelstammen för spridarna, svårare än så är det faktiskt inte. Kan dock vara så att du behöver hastighetssignal från bakaxeln men det ska gå att lösa på något annat sätt har jag för mig.

Vill bara lägga mig i lite, o hjälpa till wink
istället för en gammal m45låda (höglock, med "inbyggt spakställ) ifrån 240 75-76 med kåpan som är så jävla ovanlig(!) så tycker jag att du ska ta och köpa dig en nyare m45a med det låga locket och finsplines. Den passar rätt in i blocket, för att de är samma kåpa som på m46 o m47. de är den lådan som utgör grunden för dom sistnämnda lådorna.

Medbringaren är en "hona/kvinna" och har samma dimensioner som medbringaren på m40 lådan. Sen behöver du bara korta av mellanaxeln, för m45orna är lite längre än m40

Förstår vad du menar wink Men det jag syftade på var just sprängkåpan, den passar ju gammal som ny m45. Oavsett vilken, m45-46-47 han väljer och vill köra rakställt så måste man ju ha den kåpan wink Går ju att köra med lådan på sniskan men de känns lite halvseriöst.



Sök