2956
Sök

Köpråd: bakhjuldrift/4hjulsdrift

60 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
jag har sökt på forumet och hittar nada:(

jag har en låg budget max 25k
krav:
*rwd eller 4wd
*200hk och uppåt kan även tänka mig under men mycket kraftig i motor låda och axlar ska hålla för lite bus.
* kamkjedja annars kom med argument
OBS svar med volvo ignoreras OBS

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 september 2010
#2
99% av allting som kommer att föreslås här kommer att vara BMW 325. Så varför inte bara köpa inte så slipper man alla BMW fantaster här?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

carzy
461 Inlägg
12 september 2010
#3
Rinnegan skrev:
99% av allting som kommer att föreslås här kommer att vara BMW 325. Så varför inte bara köpa inte så slipper man alla BMW fantaster här?

Har du något bättre alternativ ? smile


Självklart tycker jag du ska köpa en bmw!
Bra bilar, om dom är skötta som dom ska såklart.. smile

Team BSG

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 september 2010
#4
Det finns nog inga andra alternativ än BMW, men att hitta en frisk motorstark E36 för 25 000 är lite av en chansning.

BMW E28 528 eller E30 325 kanske kan vara något?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

711 Inlägg
12 september 2010
#5
E36 325 hittar du säkert för 25tkr, men då är den sliten och troligtvis ganska sönderkörd, men lär duga som en vinterpulka.

E30 325 hittar nog enklare för 25tkr, men är fortfarande ovanliga. 320 finns ju också, de bilarna är så pass lätta, så de rör ju på sig.
Dock kamrem i E30 (M20-motorn), E36 (M50) har kedja.

Volvo funkar ju , hållbara och man kan piska motorerna ganska bra (men ack så tråkiga), så länge man sköter om dem. Iofs så byter jag knappt olja i 940n här bredvid, men den klagar inte ens när oljetryckslampan lyser.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 september 2010
#6
Vad söker du för något, en vinterbil eller en bruksbil? Som nämts är Bmw ett starkt alternativ, E36 är vettigare än E30 både ekonomiskt (Förbrukning, underhåll (Kamrem på E30)) och på vintern där E30 är lite lätt i baken. Rolig men i längden uppskattar man E36 som har två karaktärer; Rolig samt trygg (Speciellt med ASC) med bra framkomlighet.

Även E34 är ett starkt kort, alternativ till Bmw är Mercedes. Mycket lika Bmw men med lite annan filosofi, mer tillbakalutad än busig till skillnad mot konkurrenten från Bayern.

Andra alternativ är jeepar som Suzuki Vitara, där har du alternativet med både fyr (Ink. lågväxel) och bakhjulsdrift. Vitara är en stadig vagn som tål det mesta och tar sig fram överallt, men är inte särskilt bekväm till vardags.

Glöm inte att både Bmw och Mercedes finns med fyrhjulsdrift, så får du lite av en kompromiss. Även 4WD-modellerna uppträder "bakhjulsdrivet" och de går att ha lika kul med. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

60 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#7
får tacka för alla svar men vill inte ha en skogsbil precis:P
har kollat runt lite på bmw 325 och 328 men även audi s4 (c4) kom med mer förslag:D
Senast redigerat av fuck_a_duck (13 september 2010)

60 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#8
ingen som har ngt mer förslag????

German Engineering
9 083 Inlägg
24 september 2010
#9
Jag rekommenderar en Audi S4 2.2TQ wink Lite tung dock men perfekt som busbil/vinterbil big_smile Annars har du ju Audi 100 TQ också smile Naturligtvis är det 4WD på de wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

German Engineering
9 083 Inlägg
24 september 2010
#11
Hellquist skrev:
200sx!

Skulle inte jag rekommendera

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

499 Inlägg
24 september 2010
#12
CarpeDiem skrev:
Hellquist skrev:
200sx!

Skulle inte jag rekommendera

Mvh

Oj oj oj vilken busbil! Otroligt mycket roligare än en sur BMW men bruksvärdet är ju noll.


499 Inlägg
24 september 2010
#13
Varför är det viktigt med kamkedja. Är ju varken dyrt eller svårt att byta remmen...


German Engineering
9 083 Inlägg
24 september 2010
#14
Hellquist skrev:
CarpeDiem skrev:
Hellquist skrev:
200sx!

Skulle inte jag rekommendera

Mvh

Oj oj oj vilken busbil! Otroligt mycket roligare än en sur BMW men bruksvärdet är ju noll.

Vem sa om BMW? Nissan 200Sx S13 är inte bättre själv, vevlagerras som barnsjukdom.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

499 Inlägg
24 september 2010
#15
CarpeDiem skrev:
Hellquist skrev:
CarpeDiem skrev:

Skulle inte jag rekommendera

Mvh

Oj oj oj vilken busbil! Otroligt mycket roligare än en sur BMW men bruksvärdet är ju noll.

Vem sa om BMW? Nissan 200Sx S13 är inte bättre själv, vevlagerras som barnsjukdom.

Mvh

Mja, det är väl lite överdrivet. I så fall spricker ju topparna på alla BMW.

Kör man med hjärnan, bra olja och vet något om CA18DET är inte det något problem.

BMW är väl det som det pratats mest om i tråden.

Orkar inte tjafsa om detta. Oavsett vad du svarar kommer jag inte replikera.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 september 2010
#16
Hellquist skrev:
CarpeDiem skrev:
Hellquist skrev:
Oj oj oj vilken busbil! Otroligt mycket roligare än en sur BMW men bruksvärdet är ju noll.

Vem sa om BMW? Nissan 200Sx S13 är inte bättre själv, vevlagerras som barnsjukdom.

Mvh

Mja, det är väl lite överdrivet. I så fall spricker ju topparna på alla BMW.

Kör man med hjärnan, bra olja och vet något om CA18DET är inte det något problem.

BMW är väl det som det pratats mest om i tråden.

Orkar inte tjafsa om detta. Oavsett vad du svarar kommer jag inte replikera.

Skillnaden är att "Bmw´s toppar" inte spricker, att en rak sexa är något känsligare mot värme har med konstruktionen med en "lång motor" att göra och har inget med just Bmw´s raka sexor att göra.

Sedan skall du verkligen pressa en sådan (Bmw M5x)sexa med mätaren på rött för att det skall skadas, finns inte en chans (Ok, eventuellt en liten) att någonting ger sig för att mätaren snuddar det röda. Å andra sidan var där uppe ett fall i ARN nyligen där en Volvo 940 krävde motorbyte efter att ha gått lätt varm, orsaken har ingen betydelse här men var att verkstaden hade gjort fel. Syftet med exemplet är att under fel förhållanden (tex. historik av dålig skötsel) kan vilket motor som helst gå åt pipan, vilka förutsättningar att tåla värme den än har.

Bmw´s sexor är alltså rejäla och stabila, men själva konstruktionen rak sexa har en svaghet som eventuellt man märker av om man låter den koka vårdslöst. Detta skall vägas mot fördelarna, tex den jämna gången och ljudet.

Nissan 200sx har däremot ett problem som knappast kan kallas konsistent för 4or, och som kräver modifiering utöver original för att tåla lite mer. I alla fall efter vad ägarna påstår, det får gärna presenteras bevis för att en oljekylare gör 200sx S13 driftsäker.
Senast redigerat av Rquired (25 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

60 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#17
Hellquist skrev:
Varför är det viktigt med kamkedja. Är ju varken dyrt eller svårt att byta remmen...

kanske inte men en kam rem går av mycket lättare och det blir mer jobb jag har varken tid eller ork med sån eftersom jag jobbar med volvoras lite då och då.

7 120 Inlägg
26 september 2010
#18
CarpeDiem skrev:
Hellquist skrev:
CarpeDiem skrev:

Skulle inte jag rekommendera

Mvh

Oj oj oj vilken busbil! Otroligt mycket roligare än en sur BMW men bruksvärdet är ju noll.

Vem sa om BMW? Nissan 200Sx S13 är inte bättre själv, vevlagerras som barnsjukdom.

Mvh

Jag har två stycken S13 som båda rullat över 15 000mil, den ena rätt trimmad med närmare 100hk mer än original och den andra är helt original utan oljekylare.
Mycket konstigt att ingen börjat knacka, eller jag kanske bara har tur?

Sköter man bara bilen vettigt, mao byter olja lite då och då och inte kör som ett as med bonn-trim utan att kyla bilen så håller det lika bra som någon annan bil.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 september 2010
#19
fuck_a_duck skrev:
kanske inte men en kam rem går av mycket lättare och det blir mer jobb jag har varken tid eller ork med sån eftersom jag jobbar med volvoras lite då och då.

Med 12 000 mils intervall på kamremmen tycker jag det är ganska lugnt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

653 Inlägg
26 september 2010
#20
Jag måste också rekomendera Bmw, min första bil som var en e36 325i plågades riktigt hårt i ett år innan något gick sönder. Och man ska inte underskatta en e30 320i, jag hänger på en polares t4.

Smoke tires not drugs


Sök