2842
Sök

Luftbälgen på Volvo 745 "trycks ihop"

22 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
Jo, jag har ett problem med min Volvo 745 med B230E motor. yikes

Som ni kanske vet så sitter det under insuget, en vakumbälg som styr insprutningen.
Bälgen skapar ett vakum som lyfter upp en rund metallskiva, som går in till "insprutnings centralen".
När skivan är upplyft så aktiveras insprutningen och bensinen flödar vidare till spridarna.

De är bara så att när jag är ute och kör/leker och varvar med motorn uppåt ~5000rpm så trycks bälgen ihop och ingen/inte-tillräckligt med luft flödar igenom och insprutningen dör av.

Bilen dör lika fort som en glödlampa släcks ungefär, och sen får man släppa gasen helt och låta motorn varva ner och då "poppar" bälgen ut igen.
Har nyss bytt ut en hel del saker på motorn, bland annat "vakumcentralen" ovanför luftfilterlådan, insprutningscentralen (den med metallskivan), vackmboxen under ratten, en vakumkoppling som sitter på blocket, och vakumbälgen. Bytte många saker tillhörande insprutningen då, de var insprutningscentralen de va fel på. De var lite långsökt att just insprutningscentralen var trasig, men skitsamma för nu går den. Sen uppstog detta problem.

Det tycks som om min "nya" bättre begagnade bälg saknar spänst eller något.

Vad tror ni? Alla svar uppskattas helhjärtat. //Danne wink

21 761 Inlägg
13 september 2010
#2
Jag har iaf inte hört talas om luftbälgar på K-jet som trycks ihop så där, men jag har heller inte skruvat en massa i såna insprutningar. Att bälgen har tappat spänsten (pga ålder eller så) låter väl som en möjlig förklaring i mitt tycke. smile

Andra kommer säkert med bra förklaring.

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
13 september 2010
#3
Det är inte mycket snack om att den hade varit bättre att byta emot en ny, haft samma trubbel på en av min gamla volvo mojänger, köpte en ny sen försvann problemet

danne_matfors skrev:
Jo, jag har ett problem med min Volvo 745 med B230E motor. yikes

Som ni kanske vet så sitter det under insuget, en vakumbälg som styr insprutningen.
Bälgen skapar ett vakum som lyfter upp en rund metallskiva, som går in till "insprutnings centralen".
När skivan är upplyft så aktiveras insprutningen och bensinen flödar vidare till spridarna.

De är bara så att när jag är ute och kör/leker och varvar med motorn uppåt ~5000rpm så trycks bälgen ihop och ingen/inte-tillräckligt med luft flödar igenom och insprutningen dör av.

Bilen dör lika fort som en glödlampa släcks ungefär, och sen får man släppa gasen helt och låta motorn varva ner och då "poppar" bälgen ut igen.
Har nyss bytt ut en hel del saker på motorn, bland annat "vakumcentralen" ovanför luftfilterlådan, insprutningscentralen (den med metallskivan), vackmboxen under ratten, en vakumkoppling som sitter på blocket, och vakumbälgen. Bytte många saker tillhörande insprutningen då, de var insprutningscentralen de va fel på. De var lite långsökt att just insprutningscentralen var trasig, men skitsamma för nu går den. Sen uppstog detta problem.

Det tycks som om min "nya" bättre begagnade bälg saknar spänst eller något.

Vad tror ni? Alla svar uppskattas helhjärtat. //Danne wink

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Fri fart för ett fritt folk!
14 368 Inlägg
13 september 2010
#4
när man åkte k-jet i 245turbon fick man göra en bygel över gummit vid vågen för att den sög ihop sig
men har du flöde nog innan så det inte är tvärnit i luftburken eller nått?
annars är det bara att förstärka upp med nått

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 september 2010
#5
Ja har inte haft de problemet på min b23E i alla fall och då är den ändå ganska vässad.

Testa ryck av luftslangen till luftburken och testkör så de inte är något som stryper på vägen så de blir undertryck. Bälgen borde ju inte sugas ihop hur som helst eftersom den sitter före gasspjället. Mätskivan ska släppa igenom all nödvändig luft också.



Sök