2866
Sök

Höjd pant på aluminiumburkar

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Det löner sig att rota i skafferiet hemma.
Från och med onsdag får du en krona för aluminiumburken när du pantar i stället för 50 öre.
Det är första gången på 23 år som panten höjs.
Det har inte funnit själ att göra det tidigare, men nu är det läget, säger Returpacks vd Pelle Hjalmarsson.
Dels är det en av många aktiviteter för att öka återvinningen och dels tar vi tillfället i akt när 50 öringen försvinner.
Källa: TT
-------------------------------------------------------
Det han inte sa är att man kommer att betala 50 öre mer vid köpet av aluminiumburken.
Hur många av ungdomar är det som kommer att spara sina pantburkar i en plastpåse när de är packad i stan?
Inte många skulle jag tro!
Hur kommer ni att agerar när ni promenerar och ser pantburkar i stan? Som ingenting? Eller kanske som 1liter bensin vid 12st upplockade.
Hoppas att folk tänker två gånger innan de slänger sina burkar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
13 september 2010
Fast du får ju inte 1kr för de gamla 50-öresburkarna, så rota hemma hjälper inte mer nu än innan....
Jag bjussar gärna uteliggare och gamla snål-gubbar som rotar i papperskorgar med 50 öre eller 1 kr då och då smile

/Mattias

Seg bôvel
322 Inlägg
13 september 2010
Ganska bra tycker jag, mer pengar när man väl drar iväg med skiten. big_smile
Det höjda inköpspriset kommer jag nog inte ens tänka på.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
13 september 2010
har ingen åsikt faktiskt, man lär ju inte dra sig för att köpa dricka på burk bara för att de kostar 50öre extra.
tror inte de gör så stor skillnad på hur folk beter sig med sina tomma ölburkar heller tongue
däremot så e det ju kanon för de människor som plockar burkar, helt plötsligt så dubblas dagsinkomsten tongue

MVH

Ointresserad.
936 Inlägg
13 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
har ingen åsikt faktiskt, man lär ju inte dra sig för att köpa dricka på burk bara för att de kostar 50öre extra.
tror inte de gör så stor skillnad på hur folk beter sig med sina tomma ölburkar heller tongue
däremot så e det ju kanon för de människor som plockar burkar, helt plötsligt så dubblas dagsinkomsten tongue

MVH

Tänk o fått en sån höjning på jobbet wink

Teabag appreciation club.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
13 september 2010
Snitch skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

Tänk o fått en sån höjning på jobbet wink

jobba för det inför nästa gång dom förnyar kollektivavtalen wink

MVH

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 september 2010
Det låter som världens nyhet, saken är bara den att den första oktober detta år så blir våra femtioöringar värdelösa och då måste man ha 2 burkar för att ens kunna använda dom pengarna så logiskt sätt bör panten gå upp för att få folk att forsätta panta tongue Fiffig marknadsföring från pantbolagen med andra ord.

Måste säga att det var bättre förr att panta med 4-kronors panten på plastflaskor, då kunde man åka med två fulla kassar med plastflaskor och panta och ändå köpa mängder med godis eller mat om man kände för det, nu räcker samma mängd flaskor till knappt två chipspåsar eller ett paket nudlar hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

2 976 Inlägg
13 september 2010
Mjae, man kan ju "kvitta" panten på 50 öre mot priset på det man köper. Eller skänka till nåt välgörande ändamål på många ställen. Många bäckar små...

Allt under 50-öringar har varit borta i många år, men ändå kostar saker 19,90 osv fortfarande. Betalar man inte kontant så dras det på öret exakt..

/Mattias

...!!!???
257 Inlägg
13 september 2010
Kan denna höjda pant vara ett tillfälle för en enorm ekonomisk möjlighet?

Om jag förstått rätt får man alltså fortfarande 50 öre för de gamla burkarna. Ta då detta scenario: Du pantar endast en (1) burk, vad står det då på kvittot? Jo, 50 öre. Men snart kommer 50-öringen avskaffas, alltså kommer detta avrundas till en hel krona!

Du har alltså gjort en förtjänst på 100%!

Burksamlande, here I come!

3 059 Inlägg
13 september 2010
Ompa2000 skrev:
Kan denna höjda pant vara ett tillfälle för en enorm ekonomisk möjlighet?

Om jag förstått rätt får man alltså fortfarande 50 öre för de gamla burkarna. Ta då detta scenario: Du pantar endast en (1) burk, vad står det då på kvittot? Jo, 50 öre. Men snart kommer 50-öringen avskaffas, alltså kommer detta avrundas till en hel krona!

Du har alltså gjort en förtjänst på 100%!

Burksamlande, here I come!

Ja eller så får man använda kvittot som någon sa när man handlar..
Säg att dom har kvar priser som t.ex. 4.50. Köper du en vara får du betala 5:- eftersom det avrundas uppåt som du sa.. köper du två får du varorna för 9:-.. alltså tjänat en krona på att köpa två.. pantar du därimot en burk, köper en vara för 4.50 och lämnar ditt pantkvitto får du varan för 4:- ..

visst kan man klödda till det hur man vill.. men å andra sidan.. hur jevla ofta är det man pantar 1 burk..? 20 år sen man panta en burk sist..

3 714 Inlägg
14 september 2010
Panta är bra för både plånbok och naturen, när jag pantar brukar det bli ca 130 kr per gång. dock bara flaskor

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

2 976 Inlägg
14 september 2010
Smajly skrev:
Ja eller så får man använda kvittot som någon sa när man handlar..
Säg att dom har kvar priser som t.ex. 4.50. Köper du en vara får du betala 5:- eftersom det avrundas uppåt som du sa.. köper du två får du varorna för 9:-.. alltså tjänat en krona på att köpa två.. pantar du därimot en burk, köper en vara för 4.50 och lämnar ditt pantkvitto får du varan för 4:- ..

visst kan man klödda till det hur man vill.. men å andra sidan.. hur jevla ofta är det man pantar 1 burk..? 20 år sen man panta en burk sist..

Ska vi va noga så tjänar man inte en krona på att köpa två. Man sparar inte heller en krona. Däremot förlorar man 50 öre om man bara köper en. Och slipper förlora två 50-öringar om man köper två på en gång...

/Mattias

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 september 2010
Bäst är att den förbaskade 50 öringen försvinner! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 september 2010
FordRSC skrev:
Bäst är att den förbaskade 50 öringen försvinner! big_smile

Håller med.

Skönast vore ju om alla ställen som tog betalt kunde ta kort! big_smile
Fan då behöver man aldrig springa runt med sedlar utan bara ett kort, satan så skönt!

Jag kommer inte varken bry mig eller tänka på det när ja köper nått som kan pantas (^^) big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

412 Inlägg
14 september 2010
bollen1986 skrev:
Panta är bra för både plånbok och naturen, när jag pantar brukar det bli ca 130 kr per gång. dock bara flaskor

Antingen pantar du väldigt sällan, eller så går det åt väldigt mycket läsk hos dig. smile

135
├┼┼
24 R

3 714 Inlägg
14 september 2010
KennethL skrev:
bollen1986 skrev:

Antingen pantar du väldigt sällan, eller så går det åt väldigt mycket läsk hos dig. smile

Hehe mjo dricker nog lite mycket läsk.....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

KHRacing
14 september 2010
matteeee skrev:
Fast du får ju inte 1kr för de gamla 50-öresburkarna, så rota hemma hjälper inte mer nu än innan....
Jag bjussar gärna uteliggare och gamla snål-gubbar som rotar i papperskorgar med 50 öre eller 1 kr då och då smile

Hur tänker du nu....

att enbart burkar tillverkade med den nya treckkoden ger en krona?

isf är det ett lagbrott utav butiken, Panten skall självfallet gälla även burkar som legat i garaget i 10år.

2 976 Inlägg
14 september 2010
Hur tänker du själv? Att du kan ha en miljon st "gamla" (50 öre i pant) burkar som du betalt en halv miljon i pant för, och casha ut en mille? Knappast...

http://www.expressen.se/nyheter/1.21328 … for-burkar
- Under en övergångsperiod kommer det att finnas burkar med både 50 öres och enkronaspant, säger Pelle Hjalmarsson. Kunden får tillbaka den pant han betalt. Det lönar sig alltså inte att spara gamla burkar till efter 15 september.

Såklart gäller panten, men om du betalt 50 öre för burken får du bara 50 öre...

/Mattias

3 059 Inlägg
14 september 2010
matteeee skrev:
Hur tänker du själv? Att du kan ha en miljon st "gamla" (50 öre i pant) burkar som du betalt en halv miljon i pant för, och casha ut en mille? Knappast...

- Under en övergångsperiod kommer det att finnas burkar med både 50 öres och enkronaspant, säger Pelle Hjalmarsson. Kunden får tillbaka den pant han betalt. Det lönar sig alltså inte att spara gamla burkar till efter 15 september.

Så har jag också hört det förklaras på radion..

KHRacing
14 september 2010
matteeee skrev:

Dåså smile ... jag gjorde en sökning men hittade inte denna texten du postade, så du har helt rätt.

Sök