Bompeman skrev:
beror ju också helt på vad det är för fel , vad är det för fel igentligen ?
Nä, det beror inte på vad det är för fel.. Inte enligt LAG iallafall. Då spelar det ingen roll. Sen om du eller nån annan som fått anmärkning tycker annat bryr sig ingen om i detta fallet.
Svaret på trådskaparens fråga finns redan inlagt av Thullen.. bara läsa.
Citerar igen:
Thullen skrev:
mustang1966 skrev:
så här är det om man får en (eller flera) 2:or på första bes då får man KÖRA en månad till och sen åker man till obes så får man KÖRA en månad till om man har tex en 2:a kvar
Vad innebär anmärkningar som leder till efterkontroll?
Felen ska åtgärdas snarast.
Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.
mao, nej du får inte köra hur du vill...
Så för att svara på FRÅGAN trådskaparen ställde så är svaret sagt.
Sen kvittar det om du fått en 2'a (ettor o tvåor finns för övrigt inte på besiktning sedan länge tillbaka) på en glödlampa eller att du glömt montera dit bromsar, ratt, hjul, golv, bälte, handbroms, säten, bromspedal, bromsrör, torkare, tömt askkoppen, vevat ner rutor, sitter bakofram i bilen...
Numera (sedan länge) heter 2'or på bes. Anmärkning med efterkontroll.. 1'or heter Anmärkning utan efterkontroll.
ÄVEN i detta fall får bilen enligt lag inte brukas för vardaglig körning heller:
Vad innebär anmärkning som inte ger efterkontroll? Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas.
Om det kan konstateras att tidigare noterad brist kvarstår vid nästa besiktningstillfälle blir det en anmärkning som måste ombesiktas.