3375
Sök

Saab 9000 CSR 2,3T 400hk++ GT35R Klar för Mappning!!

7 Inlägg
20 september 2010
#41
Låsning? locktigt. 80 NM enligt haynes. Jag drog mitt betyderligt lösare utan problem med de.

//Nicke

394 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#42
BW|TurboNicke skrev:
Låsning? locktigt. 80 NM enligt haynes. Jag drog mitt betyderligt lösare utan problem med de.

Okej, nej, men alltså du kan ju inte dra åt svänghjulet om du inte har något som "låser" det om du fattar? det går ju bara runt om du ska dra åt. haha hoppas du förstår hur jag menar!

Okej, svänghjulet ska dras 80Nm kopplingen kvittar? är ganska grön med kopplings byte med tanke på att det här är mitt första! smile

Tackar för hjälpen:rolleyes:

vem fan är maptun?

7 274 Inlägg
20 september 2010
#43
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink


394 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#44
Brains skrev:
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

vem fan är maptun?

saab nörd
309 Inlägg
20 september 2010
#45
Von-Aron skrev:
Brains skrev:
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...

394 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#46
brokensunday skrev:
Von-Aron skrev:
Brains skrev:
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

haha, känns inte så säkert med mutter smack! sad men visst går säkert! vill bara inte ha ett svänghjul flygandes! roll

vem fan är maptun?

saab nörd
309 Inlägg
20 september 2010
#47
Von-Aron skrev:
brokensunday skrev:
Von-Aron skrev:

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

haha, känns inte så säkert med mutter smack! sad men visst går säkert! vill bara inte ha ett svänghjul flygandes! roll

jag kör alltid på det. spänner  även kopplingen med den. det gör vi på jobbet med (volvo ). funkar kannon:)

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...

394 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#48
brokensunday skrev:
Von-Aron skrev:
brokensunday skrev:

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

haha, känns inte så säkert med mutter smack! sad men visst går säkert! vill bara inte ha ett svänghjul flygandes! roll

jag kör alltid på det. spänner  även kopplingen med den. det gör vi på jobbet med (volvo ). funkar kannon:)

okej smile har dessvärre bara tillgång till en batteri driven muttersmack sad fast den är förvånande "stark" fungerar riktigt bra!!!wink

vem fan är maptun?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 september 2010
#49
Ser fint ut kommer följas smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

7 Inlägg
20 september 2010
#50
Mutter knackare finns batteridrivna på över 1000nm läste jag för någon dag sen så de behöver ju inte vara fel.
Själv har jag en ca 20 år gammal pneumatisk så den är de inte mycke kvar i (ca 80nm)  smile
Minns inte hur jag brukar göra för att låsa motorn. Orginal verktyget har jag då inte.
Men de låter bekant att hålla svänghjulet med mejsel.
Kopplingen ska dras 22 nm enligt autodata.

//Nicke

394 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#51
BW|TurboNicke skrev:
Mutter knackare finns batteridrivna på över 1000nm läste jag för någon dag sen så de behöver ju inte vara fel.
Själv har jag en ca 20 år gammal pneumatisk så den är de inte mycke kvar i (ca 80nm)  smile
Minns inte hur jag brukar göra för att låsa motorn. Orginal verktyget har jag då inte.
Men de låter bekant att hålla svänghjulet med mejsel.
Kopplingen ska dras 22 nm enligt autodata.

hehe smile kanske går då!! smile
tackar för infon cool

vem fan är maptun?

394 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#52
Driftkungen skrev:
Ser fint ut kommer följas smile

tackar! smile

update lite så där, var till grahns idag och beställde frotplugg och en o-ring till triggern ( vevaxelgivaren )
sen var ja på meko och beställde lite packningar från GIK. allt kommer imon smile

ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

vem fan är maptun?

394 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#53
Idag har jag tvättat motorn lite och även monterat nya mapsensorn, hinkat upp såspumpen med! smile

i helgen bler det förmodligen mek, så om allt går som det ska kommer kopplingen och växellådan på big_smile

vem fan är maptun?

1 497 Inlägg
22 september 2010
#54
Von-Aron skrev:
ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

394 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#55
AxlSam skrev:
Von-Aron skrev:
ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

vem fan är maptun?

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 september 2010
#56
Von-Aron skrev:
AxlSam skrev:
Von-Aron skrev:
ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

"Liberty of thought is the life of the soul"

394 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#57
hedley skrev:
Von-Aron skrev:
AxlSam skrev:

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

Okej, smile jag kör med 4-puckad sinter, men antar att det inte kan skilja något på det.

vem fan är maptun?

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 september 2010
#58
Von-Aron skrev:
hedley skrev:
Von-Aron skrev:

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

Okej, smile jag kör med 4-puckad sinter, men antar att det inte kan skilja något på det.

Ska nog funka fint även om chims är rekomenderat, och kör du chims så satsa på 0.4-0.5mm. smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

394 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#59
hedley skrev:
Von-Aron skrev:
hedley skrev:

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

Okej, smile jag kör med 4-puckad sinter, men antar att det inte kan skilja något på det.

Ska nog funka fint även om chims är rekomenderat, och kör du chims så satsa på 0.4-0.5mm. smile

Ja, ska se om det finns 0,5mm shims i stan, annars skiter jag nog i det. smile

vem fan är maptun?

1 314 Inlägg
23 september 2010
#60
Jävligt snygg bil får jag säga!

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295


Sök