2281
Sök

Jaga hästkrafter, S40

342 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#1
Efter att man kört Saab med 230hk känns min nyinköpta S40 2,0t rätt slö.

Funderar på ett steg 1 program, sportluft och eventuellt ett 2,5" rör? Men några frågor först:

-Vem ska få äran att omprogrammera min box? Jag bor i Skåne och vill helst inte köra land och rike runt för ett chip.
Ej BSR dock!

-Hur är kolvar/stakar m.m i 2,0t motorn? Har den bra eller dåliga förutsättning för en effekthöjning?

-Var handlar jag avgasrör? Ska jag ha 2,5" eller 3" rör? Vill absolut inte att det ska låta/döna mycket...men ett lite basigare ljud är okej! Kan förstå att det låter mer vid acceleration, men vill absolut inte han något som låter för mycket. Var handlar jag detta till bästa möjliga pris?


Det handlar alltså om en Volvo S40 2,0t 2000, fas 1,5.
Motorbeteckning: B4204 T2

Bilen rullar strax över till 13000 mil.
Senast redigerat av olof102 (14 september 2010)

10 287 Inlägg
14 september 2010
#2
Se post nr 8 för lite info:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 567 Inlägg
14 september 2010
#3
Beroende på vad för pengar du har så kan man ju köpa annat än BSR online.

Catback om du bara vill ha mulligare ljud då räcker det med 2,5 tums.Skall du trimma mer så är ju större dp att föredra.

Kan inget om dessa motorer men jag vet att dom håller för steg 1.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

388 Inlägg
14 september 2010
#4
Släng på ett 14T (t4 turbo) passar bolt on,3" dp räserkisse och sedan ett 2.5" så åker du till Autotech som har ett färdigt chip för detta och vips så har du 250 driftsäkra kusar körde detta 11.000 mil på min gamla 2.0T fas 1.5 funkade kanon.
Risk finns att du åker på att byta koppling till en T4 koppling men det vet man inte innan risken föreligger även vid steg 1.
Simons har idag prisvärda 2.5" halvsats i rostfritt som ger ett lagom ljud,själv hade jag Ferrita men på min nuvarande kör jag Simons.
Senast redigerat av yoppe (14 september 2010)


342 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#5
Sharky: Har läst igenom det du skrivit, och förstår att man inte ska trimma dessa allt för mycket i och med dom tunna cylinderväggarna. Nyttig läsning!

940R: Catback system är nog det jag ska ha! Om man jämför ett 2,5" catback med original, hur pass stor blir ljudskillnaden?
BSR:s catback system, är det något att ha?

Yoppe: Intressant det du skriver, men det du snackar om låter lite väl för min del. Känns som pengarna kommer rusa iväg här. Turbobyte får nog vara så, kör med 12T turbon tills den rasar..
Simons 2,5" halvsats, var köper jag? roll
Senast redigerat av olof102 (14 september 2010)

10 287 Inlägg
14 september 2010
#6
Vi skall vara noga: Jag har bara editerat ihop material som andra har skrivit.
Så det är inte jag som skall ha äran.

/Göran

olof102 skrev:
Sharky: Har läst igenom det du skrivit

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

388 Inlägg
14 september 2010
#7
olof102 skrev:
Sharky: Har läst igenom det du skrivit, och förstår att man inte ska trimma dessa allt för mycket i och med dom tunna cylinderväggarna. Nyttig läsning!

940R: Catback system är nog det jag ska ha! Om man jämför ett 2,5" catback med original, hur pass stor blir ljudskillnaden?
BSR:s catback system, är det något att ha?

Du behöver inte oroa dig allt för mycket om du har en äkta fas 1.5 då detta är den "tåligaste" motorn i 40 serien.
Ljudskillnaden med ett 2.5" blir inte stor mullrar lite mer och hörs när du drar på men vid landsvägskörning är det inte störande enligt mig.


1 567 Inlägg
14 september 2010
#8
olof102 skrev:
Sharky: Har läst igenom det du skrivit, och förstår att man inte ska trimma dessa allt för mycket i och med dom tunna cylinderväggarna. Nyttig läsning!

940R: Catback system är nog det jag ska ha! Om man jämför ett 2,5" catback med original, hur pass stor blir ljudskillnaden?
BSR:s catback system, är det något att ha?

Yoppe: Intressant det du skriver, men det du snackar om låter lite väl för min del. Känns som pengarna kommer rusa iväg här. Turbobyte får nog vara så, kör med 12T turbon tills den rasar..
Simons 2,5" halvsats, var köper jag? roll

Simons.se

http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … _01-03.htm

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

388 Inlägg
14 september 2010
#9
olof102 skrev:
Sharky: Har läst igenom det du skrivit, och förstår att man inte ska trimma dessa allt för mycket i och med dom tunna cylinderväggarna. Nyttig läsning!

940R: Catback system är nog det jag ska ha! Om man jämför ett 2,5" catback med original, hur pass stor blir ljudskillnaden?
BSR:s catback system, är det något att ha?

Yoppe: Intressant det du skriver, men det du snackar om låter lite väl för min del. Känns som pengarna kommer rusa iväg här. Turbobyte får nog vara så, kör med 12T turbon tills den rasar..
Simons 2,5" halvsats, var köper jag? roll

Steg 1 gör 2.0T till en trevlig bil det också började själv där.
Mekonomen är återförsäljare för Simons avgassystem.
*edit* BSR avgassystem är simons med BSR logga.
Senast redigerat av yoppe (14 september 2010)


342 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#10
yoppe skrev:
olof102 skrev:
Sharky: Har läst igenom det du skrivit, och förstår att man inte ska trimma dessa allt för mycket i och med dom tunna cylinderväggarna. Nyttig läsning!

940R: Catback system är nog det jag ska ha! Om man jämför ett 2,5" catback med original, hur pass stor blir ljudskillnaden?
BSR:s catback system, är det något att ha?

Yoppe: Intressant det du skriver, men det du snackar om låter lite väl för min del. Känns som pengarna kommer rusa iväg här. Turbobyte får nog vara så, kör med 12T turbon tills den rasar..
Simons 2,5" halvsats, var köper jag? roll

Steg 1 gör 2.0T till en trevlig bil det också började själv där.
Mekonomen är återförsäljare för Simons avgassystem.
*edit* BSR avgassystem är simons med BSR logga.

Ahh, när jag går in här: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … _96-00.htm
kommer det fram två modeller (019-H5 och 019-H5P). Vilket ska jag ha?

Är det bara gå in på mekonomen och köpa ett helt kit eller måste jag köpa den för del?

1 567 Inlägg
14 september 2010
#11
olof102 skrev:
yoppe skrev:
olof102 skrev:
Sharky: Har läst igenom det du skrivit, och förstår att man inte ska trimma dessa allt för mycket i och med dom tunna cylinderväggarna. Nyttig läsning!

940R: Catback system är nog det jag ska ha! Om man jämför ett 2,5" catback med original, hur pass stor blir ljudskillnaden?
BSR:s catback system, är det något att ha?

Yoppe: Intressant det du skriver, men det du snackar om låter lite väl för min del. Känns som pengarna kommer rusa iväg här. Turbobyte får nog vara så, kör med 12T turbon tills den rasar..
Simons 2,5" halvsats, var köper jag? roll

Steg 1 gör 2.0T till en trevlig bil det också började själv där.
Mekonomen är återförsäljare för Simons avgassystem.
*edit* BSR avgassystem är simons med BSR logga.

Ahh, när jag går in här: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … _96-00.htm
kommer det fram två modeller (019-H5 och 019-H5P). Vilket ska jag ha?

Är det bara gå in på mekonomen och köpa ett helt kit eller måste jag köpa den för del?

Det är ju bara sista slutdämparen som skiljer dom år 2 eller 1 slutrör

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

388 Inlägg
14 september 2010
#12
940R skrev:
olof102 skrev:
yoppe skrev:
Steg 1 gör 2.0T till en trevlig bil det också började själv där.
Mekonomen är återförsäljare för Simons avgassystem.
*edit* BSR avgassystem är simons med BSR logga.

Ahh, när jag går in här: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … _96-00.htm
kommer det fram två modeller (019-H5 och 019-H5P). Vilket ska jag ha?

Är det bara gå in på mekonomen och köpa ett helt kit eller måste jag köpa den för del?

Det är ju bara sista slutdämparen som skiljer dom år 2 eller 1 slutrör

Precis det är en smaksak 1 eller 2 slutrör båda passar din bil.
Och du kan beställa det som halvsats på mekonomen men dom ligger nog inte på det hemma utan det tar nog någon dag för dom att ta hem det.
Senast redigerat av yoppe (14 september 2010)


342 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#13
yoppe skrev:
940R skrev:
olof102 skrev:

Ahh, när jag går in här: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … _96-00.htm
kommer det fram två modeller (019-H5 och 019-H5P). Vilket ska jag ha?

Är det bara gå in på mekonomen och köpa ett helt kit eller måste jag köpa den för del?

Det är ju bara sista slutdämparen som skiljer dom år 2 eller 1 slutrör

Precis det är en smaksak 1 eller 2 slutrör båda passar din bil.
Och du kan beställa det som halvsats på mekonomen men dom ligger nog inte på det hemma utan det tar nog någon dag för dom att ta hem det.

Låter bra, får bli en sväng ut om Mekonomen imorgon..
Vad tror ni ett sådant går loss på?

388 Inlägg
14 september 2010
#14
olof102 skrev:
yoppe skrev:
940R skrev:

Det är ju bara sista slutdämparen som skiljer dom år 2 eller 1 slutrör

Precis det är en smaksak 1 eller 2 slutrör båda passar din bil.
Och du kan beställa det som halvsats på mekonomen men dom ligger nog inte på det hemma utan det tar nog någon dag för dom att ta hem det.

Låter bra, får bli en sväng ut om Mekonomen imorgon..
Vad tror ni ett sådant går loss på?

Priset ligger på 3900 kr enligt simons katalog.


295 Inlägg
14 september 2010
#15
köpa simons system är ju som att ge bort pengarna! aldrig hört ett simonssystem som låter bra? gå in på JT tuning och kika runt lite

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

342 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#16
yoppe skrev:
olof102 skrev:
yoppe skrev:
Precis det är en smaksak 1 eller 2 slutrör båda passar din bil.
Och du kan beställa det som halvsats på mekonomen men dom ligger nog inte på det hemma utan det tar nog någon dag för dom att ta hem det.

Låter bra, får bli en sväng ut om Mekonomen imorgon..
Vad tror ni ett sådant går loss på?

Priset ligger på 3900 kr enligt simons katalog.

Fan då är det ju t.om. billigare att beställa ett från BSR?

När jag går in på BSR:s hemsida kan man ju välja avgassystem till antingen fas 1 eller fas 2. Jag har ju fas 1,5.

Vilket rör ska man kolla på där? Misstänker att det är fas 1 röret som passar?

Arnie: JT har ju bara 3" till S40? Hur låter ett sådant? Misstänker att det dönar på rätt bra?
Senast redigerat av olof102 (14 september 2010)

388 Inlägg
14 september 2010
#17
Arnie skrev:
köpa simons system är ju som att ge bort pengarna! aldrig hört ett simonssystem som låter bra? gå in på JT tuning och kika runt lite

Beror ju på hur man ser det han vill ju ha ett system som inte låter allt för mycket och jt systemen är ju inte tysta skulle personligen aldrig köpa jt då jag monterat ett par stycken och passformen är långt ifrån samma klass som Ferrita eller Simons samt att dom inte är rostfria sen har simons system varit av dålig kvalité men i dagsläget finns det inte mycket att klaga mer än att dom skulle låta för lite då kanske wink


388 Inlägg
14 september 2010
#18
olof102 skrev:
yoppe skrev:
olof102 skrev:

Låter bra, får bli en sväng ut om Mekonomen imorgon..
Vad tror ni ett sådant går loss på?

Priset ligger på 3900 kr enligt simons katalog.

Fan då är det ju t.om. billigare att beställa ett från BSR?

När jag går in på BSR:s hemsida kan man ju välja avgassystem till antingen fas 1 eller fas 2. Jag har ju fas 1,5.

Vilket rör ska man kolla på där? Misstänker att det är fas 1 röret som passar?

Arnie: JT har ju bara 3" till S40? Hur låter ett sådant? Misstänker att det dönar på rätt bra?

Såg också att BSR var billigare beställ därifrån till Fas 1 skall du ha och ja JT finns bara i 3".


SkenLaddRacing
130 Inlägg
14 september 2010
#19
Hej,Kan ju bara säga grecos bil i käglinge 4 min från malmö dom jobbar tsm med autotech i trollhättan och dom kan verkligen få fart i din s40 samma priser som i trollhättan tillomed!.. bara lämna in bilen och få tbx den och den kommer gå bra:)

SkenLaddRacing

342 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#20
Mange_volvo skrev:
Hej,Kan ju bara säga grecos bil i käglinge 4 min från malmö dom jobbar tsm med autotech i trollhättan och dom kan verkligen få fart i din s40 samma priser som i trollhättan tillomed!.. bara lämna in bilen och få tbx den och den kommer gå bra:)

Tack för tipset! Är det dessa du menar? http://www.grecosbil.se/
Dom verkar ligga i Oxie? Står heller inget om trimning på deras hemsida. Fel sida kanske?

Vet du vad dom tar för ett steg 1 program möjligtvis?


Sök