3384
Sök

Mercedees 230 Dieselkonvertering > 300 DT OM603

128 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
okej har varit och köpt mig en w123 och tänkte sätta ner en Diesel i bilen då man jobbar på ett jordbruk och har tillgång till farmartank.

är redan långt gånget projektet men går väll lägga upp endå tongue
hämta bilen från några gammla bönder där den stått i en maskinhall i några år och hade tyvärr droppad myrsyra som frätt bort lacken på taket och huven så jag började strippa ner bilen och slipa ner den
nu har jag också lackat med en slip och rostgrund
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995285_ktuthf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995286_c0tclg.jpg

fick slut bensin så montera in en 240D
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995288_h18iux.jpg

okej sen då jag kunde flytta bilen utan att knuffa den in och ut ur verkstan så börja 1'a skörden och projektet blev stående ett tag men efter jag var trött på grundlacken så fick ja dra över nå färg över biln
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995287_ib5143.jpg

har nu kommit till den intressanta biten att börja montera in 6'an big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995289_69wj9o.jpg

lite knep och knåp så ha man fått ner motorn på sin rätta plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995290_pb4m5c.jpg

första provturen med 6'an ha monterat nya fälgar och laggt in några extra ribbor i grillen huven var tydligen öppen sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995291_q562ku.jpg

tycker gammla turbon ser liten ut så jag bygger nyttgrenrör och monterar störreturbo
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995292_j5f8dx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/992071_tlrl6w.jpg

nu plockar ja ut motorn igen och lackar om motorutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995293_9xzr78.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995294_2oi0vj.jpg

har nu reggat bilen med nya motorn (utan turbo dock) ska nu börja montera dit turbon och tryckslangar samt intercooler gärna också en ny pump med 7mm element men har nog tänkt börja köra med vanlig turbo diesel pump

monterat in motorn igen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995266_rkw6ms.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/50718/995295_6v3pxf.jpg

kommentera gärna har monterat w124 fjädrar fram nu då jag fått klagomål av skelleftebilprovningen.. >.<
Senast redigerat av Jacke90 (15 september 2010)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 september 2010
#2
större turbo e ju ganska meningslöst sålänge du inte ska kräma ur mer än 300-350hk
tänk på att du får skapligt sent ladd me så där stor snurra på en diesel
annars ser bilen riktigt fin ut


128 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#3
Team-Adolfsson skrev:
större turbo e ju ganska meningslöst sålänge du inte ska kräma ur mer än 300-350hk
tänk på att du får skapligt sent ladd me så där stor snurra på en diesel
annars ser bilen riktigt fin ut

hur som haver så räcker inte pumpen till vad än jag har för turbo. sen får vi se vars laddet hamnar skulle tro de blir bra endå. Förra turbon kommer hamna på kusins 740 iaf smile
Senast redigerat av Jacke90 (15 september 2010)


1 071 Inlägg
15 september 2010
#4
Fränt bygge gillas.
Men skulle inte du ha diesel för att åka billigt:P

Onödigt inlägg^^

128 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#5
partyvan skrev:
Fränt bygge gillas.
Men skulle inte du ha diesel för att åka billigt:P

är en diesel människa åker ju billigt skattebefriad diesel 5 växlad låda med bensin slutväxel..
sen är de ju ingen nackdel att kunna ha lite klös för omkörningar big_smile


210 Inlägg
15 september 2010
#6
Blev ju riktigt fint dedära:D vackert med den nya turbon:)
Ja lackade då lillTurbon igår natt så nu ser den lite frächare ut, svetsade även klart insuget big_smile bara mycke slipning kvar sad ska nog ladda upp lite bilder imorgon innan jag far under jord..

Har du fått tag på turbopumpen då ?


128 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#7
kp_stenberg skrev:
Blev ju riktigt fint dedära:D vackert med den nya turbon:)
Ja lackade då lillTurbon igår natt så nu ser den lite frächare ut, svetsade även klart insuget big_smile bara mycke slipning kvar sad ska nog ladda upp lite bilder imorgon innan jag far under jord..

Har du fått tag på turbopumpen då ?

okej nice ingen turbopump än.
blev besviken var och skruva i pumpen men fick problem med att de tog en välda stund innan tommgången komme tillbaka efter gaspådrag ingen som har några erfarenheter?


280 Inlägg
15 september 2010
#8
Läckert! smile

6 Inlägg
20 december 2010
#9
hej,

ja undrar hur du gjorde turbo grenröret? använde du TIG lr MIG för att bygga de?


5 119 Inlägg
20 december 2010
#10
Skit fin bil där du :-) har själv en w123a med om 603a i :-) fast de är en cupe :-) vad är de för turbo du kör på? Funderar på en hx 35a i min bruxis :-) har själv problem med att omgången blir lite seg men de får man nog leva med. Åker nu mer med 0,9 bar i ladd å nästan maxad original pump :-) går helt ok men sparar till en fin(n)pump :-) lycka till med bygget

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
20 december 2010
#11
vad kostar en fin(n)pump? å vars kan man skicka in pumpen?


128 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#12
mb_pucken skrev:
Skit fin bil där du :-) har själv en w123a med om 603a i :-) fast de är en cupe :-) vad är de för turbo du kör på? Funderar på en hx 35a i min bruxis :-) har själv problem med att omgången blir lite seg men de får man nog leva med. Åker nu mer med 0,9 bar i ladd å nästan maxad original pump :-) går helt ok men sparar till en fin(n)pump :-) lycka till med bygget

jag kör med en gt 35 har relativt tidigt ladd har jag runt 2000 börjar den iaf skuta iväg med varmt grenrör har lite problem att hålla tempen i grenröret skulle föreslå avgasbandage för att höjja avgastempen.tongue

Bostreem skrev:
vad kostar en fin(n)pump? å vars kan man skicka in pumpen?

pumoen sägs kostar 9500 i kalix och 10 000 hos mynä

sen vet ja att Dieselmeken vill ha 10 000 för sin pump och Teemu Peltola ska ha 6500

byggde grenröret i svartstål som jag svetsa med mig svetsen


6 Inlägg
21 december 2010
#13
okej. ja har stora funderingar på att bygga om min ena bil.. ja har en annan fråga. alltså går de bra om man tar en vanlig w124 300d lr är de viktigt att man tar en w124 300dt motor?


128 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#14
går bra vilket som enda svaga länken på sug motorn är väll toppackningen
bättre en 300D so gått 20 000 än en 300DT som gått 40 000

om man planerar på att göra ett värsting bygge ska man väll ta en nyare om606'a från -98 och upp då den ska ha ha starkast bottendel

sen så om man vill ha manuell ska man hellst köpa en motor som är manuell då automaten är balanserad på vevaxeln.


6 Inlägg
8 januari 2011
#15
okej tack. har en 300d w124 men då vet ja att de, men de med toppackningen går de att byta till 300dt lr de kanske inte passar för om de vara bara de så är de väl bara att byta. nä de har ja inte tänkt hehe, men lite under huven har ja tänkt att ha.


128 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#16
de passar med packning från en turbo motor


3 292 Inlägg
16 januari 2011
#17
Coolt bygge.. själv gjorde jag nästan tvärt om.. Satte ner en stjärnkolvs 5:a i en W124, var bra med pyssel innan motorn var på plats med nya motorfästen osv.. samt att det var lite trixigt att få oljetryckskontakten att funka i W124...  fick vidare lite trubbel med kardanröret och hardixskivan.. fick göra bra många specialare... men bra blev det.. smile, Precis som ditt bygge blev.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

128 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#18
hur gjorde du för besiktningen med en om 617 motor i en w124? var det de bara att hålla tummarna?


3 292 Inlägg
16 januari 2011
#19
Jag sålde den tyvärr innan jag reggade den... den var nybesiktad när jag började byta motor och motorbytet tog typ en vecka eller så... så jag körde ett år med 617 motorn...

Han som köpte bilen av mig var visst nån från skellefteåtrakten tror jag.. om jag inte minns fel.. han skulle regga den sa han iaf.. hur det gick vet jag inte..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
1 april 2011
#20
Hejsan! Jag höller på å göra samma sak.Fast med lite äldre grejer, ja ska ha i en 3,0D+aut i en w111 från 65.
Hur gjorde du med stoppen? Drog du det på wire?

----------------Våga Vägra Volvo----------------


Sök