Jag såg att jag aldrig visade min konstruktion, kan väl berätta lite kort såhär i efterhand vad som är vad
Konstruktionen är hämtad från lite olika principer jag läst om. Inuti det nedre fatet är det ett 160mm stålrör som är svetsat i lådan man ser i nerkant. Sedan är den fylld med lekakulor för isolering. Sektionen över är tom, över den sitter värmeväxlaren som på bilden inte är färdig. Överst sitter delen till skorstenen.
Genom fatet och röret går ett 20mm rör där oljan rinner igenom, den syns inte på bild. Mynnar ut ungefär i taket på lådan i botten. Flödet regleras med en ventil. Oljan rinner ner i en kastrull där den börjar koka och brinner upp. Jag blåste in luft med en fläkt i lådan. Teorin är att röret inuti fatet ska bli så jävla varmt så ev sot brinner upp.
Den här brännaren fungerade mycket bra, tyvärr höll den på att bränna upp hela garaget då säkerheten kom lite efter
Problemet var att jag inte hade konstant tryck på oljan. Beroende på hur mycket olja det var i tanken (ett oljefat) så flödade ju oljan olika med samma inställning på ventilen. Det slutade med att någon fyllde upp tanken och glömde bort att vrida ner ventilen, sen gick någon iväg och gjorde något annat som i sin tur resultera i att det vart härdsmälta
Stålröret smälte, täppte till rökvägen så all helvetes eld och värme kom ut ur lådan. Väldigt mycket spillolja som brinner med för lite syre sotar våldsamt och det stod lågor upp till taket ur lådan. Efter detta fick jag nya intressen och projektet dog ut. Men fungerade gjorde det absolut, och med en mer kontrollerad matning av oljan hade den nog värmt än idag.
Jag har för mig att jag mätte upp värmeeffekten till 39kW, verkningsgraden va 53% om jag minns rätt, ganska dålig med andra ord, men spillolja är billigt