2523
Sök

Bygga ny låda till Kicker L7. Hur stor låda?

378 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Har funderat på ny låda nu då denna jag har nu inte passar riktigt i bilen och den sviktar ^^ Plus att basen tycker absolut inte om min kombination av låda och port xD
Någon som har förslag på en bra låda? Eller ska jag hålla mig till 160-170liter?
Spelar somsagt all sorts musik i en V40.

Just nu kör jag med en låda på 155liter och med en på tok för stor port ^^ (10")
Vill bygga en ny låda som är lite mer seriös och med en bättre uträknad port.

Basen är en Kicker L7 15" 2x4ohm. Matas med massa watt från ett Rockford Fosgate POWER 1501bd ^^
Förresten, någon som vet var man hittar 6" aeroportar? Eller kanske finns ett billigare alternativ? (=

Bra tack haaj

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
15 september 2010
-Brink- skrev:
Har funderat på ny låda nu då denna jag har nu inte passar riktigt i bilen och den sviktar ^^ Plus att basen tycker absolut inte om min kombination av låda och port xD
Någon som har förslag på en bra låda? Eller ska jag hålla mig till 160-170liter?

Just nu kör jag med en låda på 155liter och med en på tok för stor port ^^ (10")

Basen är en Kicker L7 15" 2x4ohm. Matas med massa watt från ett Rockford Fosgate POWER 1501bd ^^
Förresten, någon som vet var man hittar 6" aeroportar? Eller kanske finns ett billigare alternativ? (=

Bra tack haaj

6" aeroportar finns på blandannat www.blekingebilradio.se wink

378 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Stickan skrev:
-Brink- skrev:

Bra tack haaj

6" aeroportar finns på blandannat www.blekingebilradio.se wink

De va ett jävla pris för ett enkelt plaströr :S Finns inget billigare alternativ?
I förra tråden skrev vissa att jag skulle ha 2st 6" aeroportar. Är inte det lite väll mycket för EN L7 15"?
Senast redigerat av -Brink- (15 september 2010)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

6 851 Inlägg
15 september 2010
billigare bli det att köpa ett vanligt VVS rör på 16cm. Dock så kommer du då ist. få problem med flåsljud ur porten, vilket man ofta undviker md en Aero port.

378 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
billigare bli det att köpa ett vanligt VVS rör på 16cm. Dock så kommer du då ist. få problem med flåsljud ur porten, vilket man ofta undviker md en Aero port.

Ok. Men de finns inget billigare alternativ till aeroport då? För annars skulle de bli nånting på 600kr+ om jag nu ska ha 2 portar.

Ingen som kan komma med nåt snabbt uträknad låda?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
16 september 2010
Till en Kicker L7 15" räcker det med ett 6" rör med konade ändar.

295:- är småpengar anser jag mot vilken ljudkvalités ökning det ger mot ett vanligt papp rör.

160-170L genererar sjukt mycket djupbas men ska den spela mer musikaliskt så räcker det med ca 100L

MVH/Björn

378 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
dbakuten skrev:
Till en Kicker L7 15" räcker det med ett 6" rör med konade ändar.

295:- är småpengar anser jag mot vilken ljudkvalités ökning det ger mot ett vanligt papp rör.

160-170L genererar sjukt mycket djupbas men ska den spela mer musikaliskt så räcker det med ca 100L

MVH/Björn

Ok. Men isåfall siktar jag hellre på typ 130-140 liter nånstans. Blir väll att jag beställer en aeroport (=

378 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Om jag nu bygger en låda på 140 liter (Eller om någon kommer med ett bättre förslag). Ska jag då använda EN 6" aeroport? Hur långt ska då röret va utan trattarna? Nåt annat jag ska tänka på?

Bara ge mig hjälp och förslag smile Tacksam för alla svar (=

3 466 Inlägg
17 september 2010
-Brink- skrev:
Om jag nu bygger en låda på 140 liter (Eller om någon kommer med ett bättre förslag). Ska jag då använda EN 6" aeroport? Hur långt ska då röret va utan trattarna? Nåt annat jag ska tänka på?

Bara ge mig hjälp och förslag smile Tacksam för alla svar (=

För en avstämning på 35hz så ska själva röret vara 8cm+trattar i båda ändarna.

40hz ska det vara 1cm + trattar i ändarna
30hz  17cm + trattar.

Jag hade inte kört en avstämning över 40hz. hellre neråt 30-35hz

Kan säga att min egen låda kör jag på 35hz avstämning..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 435 Inlägg
17 september 2010
Om du vill komma undan lite billigare så säljer Ljudia 6" aeroportar för 229kr.
http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/b … rt-p79383/

En port ska räcka till din Kickerbas om det är musik som ska spelas.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 september 2010)

Sök