Först och främst så ska vi nog ta och skilja på att ta emot invandrare och att ta emot flyktingar.
När det gäller invandring så ligger den på i runda tal 50 000 om året. (Vilket ger ett positivt netto eftersom det flyttar en hel del människor från Sverige också... Brain drain you know...)
Det är egentligen bara Frankrike, Australien, Schweiz och Kanada som har en högre invandring än i Sverige. Jag tycker att vi ska vara stolta över att vi ligger bland dom bästa.
Sen kan man ju diskutera huruvida anhöriginvandring ska tillåtas i den utsträckningen som sker idag, då ungefär hälften av all invandring är sådan invandring. Största delen av invandrarna kommer från dom andra nordiska länderna.
Antalet flyktingar som vi tar emot är ganska så få.
Jag tycker att vi i EU ska ta ett solidariskt ansvar och hjälpa flyktingar. Om man som EU-medlemsland inte vill ta emot flyktingar så ska man ändå hjälpa andra EU-länder med finansiering. Då kanske vi skulle kunna bli rika på invandringen?
Själv så önskade jag att alla kunde bosätta sig var dom vill... Dvs fri in- och utvandring. Som det är nu så kan vi bosätta oss överallt i världen, medan dom fattiga inte får lämna sina länder.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)