3139
Sök

Effekt vid drifting?

KHRacing
24 september 2010
#61
MantaRobin skrev:
Jag tycker den banan var ett bra komplement till Bivaröd, som går mycket fortare. Här möter man en större utmaning, verkar de som.

Precis det jag menade smile Bivaröd går det dock inte över 70-75kmh i banan, knappt det !

ingen aning
687 Inlägg
24 september 2010
#62
MantaRobin skrev:
KHRacing skrev:
MantaRobin skrev:

sista kurvan tog väl vissa i trean.. http://www.youtube.com/watch?v=0qr8KbAL-nA

Sveriges krokigaste & ser det ut som mest tekniska bana, jag blir förvånad om man kommer över 50-55kmh i den, dock inget att klaga på banan, då de helt enkelt inte hade större ytrymme.

inom driftingsporten finns det inget alls som förespråkar hög hastighet.

Jag tycker den banan var ett bra komplement till Bivaröd, som går mycket fortare. Här möter man en större utmaning, verkar de som.

nåjanå..

kanske tog i lite med hastigheten..

men det där var ju direkt en bana för låga hastigheter..
vet man driftar i sådana också och att dom är mera prövande än höghastighets banor med långa kurvor..

även zebran har sina fläckar

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 september 2010
#63
volvo_240_tic skrev:
MantaRobin skrev:
KHRacing skrev:

Sveriges krokigaste & ser det ut som mest tekniska bana, jag blir förvånad om man kommer över 50-55kmh i den, dock inget att klaga på banan, då de helt enkelt inte hade större ytrymme.

inom driftingsporten finns det inget alls som förespråkar hög hastighet.

Jag tycker den banan var ett bra komplement till Bivaröd, som går mycket fortare. Här möter man en större utmaning, verkar de som.

nåjanå..

kanske tog i lite med hastigheten..

men det där var ju direkt en bana för låga hastigheter..
vet man driftar i sådana också och att dom är mera prövande än höghastighets banor med långa kurvor..

Kan va mycket svårare att hålla ett jämnt flyt i denna banan jämfört med höghastighetsbanor. Var ett par stycken som åker bra när de går fort som hade lite trubbel med denna snäva banan smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

KHRacing
24 september 2010
#64
volvo_240_tic skrev:
nåjanå..

kanske tog i lite med hastigheten..

men det där var ju direkt en bana för låga hastigheter..
vet man driftar i sådana också och att dom är mera prövande än höghastighets banor med långa kurvor..

MKt MKt svårare att köra bredd & snabbt än sakta & brett :-9

Ser att du bor i Finland,, har du nära till Alastaro så kolla där när de kör.

mvh kristian

ingen aning
687 Inlägg
24 september 2010
#65
har nog kollat.. även på Kemora

även zebran har sina fläckar

761 Inlägg
30 september 2010
#66
300hk är en ganska bra tumregel om det nu är proint vi talar om, då har man så det räcker, sen beror det ju på vad det är för karaktär på motorn, sugmotor så är det lite svårare om man inte har välldigt mycket motorvylym typ v8

Talar vi om större banor där det är pro reglemente som gäller så behövs mera effekt, tillexempel mantorp så är absolut minimum 400hk om man ska kunna kalla det drifting. där är bara en kurva som går att ta på 2:an, dock kör jag den med på 3an för att få lite bredd, dom övriga är det 4:an som gäller för att få bredd på det.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 september 2010
#67
dannnej skrev:
300hk är en ganska bra tumregel om det nu är proint vi talar om, då har man så det räcker, sen beror det ju på vad det är för karaktär på motorn, sugmotor så är det lite svårare om man inte har välldigt mycket motorvylym typ v8

Talar vi om större banor där det är pro reglemente som gäller så behövs mera effekt, tillexempel mantorp så är absolut minimum 400hk om man ska kunna kalla det drifting. där är bara en kurva som går att ta på 2:an, dock kör jag den med på 3an för att få lite bredd, dom övriga är det 4:an som gäller för att få bredd på det.

Då får jag trimma mer smile

Funderar på att börja med proint. Vad bör jag förbättra för att ha ultimat roligt? (på bilen) (aldrig kört förr)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

KHRacing
30 september 2010
#68
ToTTeN skrev:
dannnej skrev:
300hk är en ganska bra tumregel om det nu är proint vi talar om, då har man så det räcker, sen beror det ju på vad det är för karaktär på motorn, sugmotor så är det lite svårare om man inte har välldigt mycket motorvylym typ v8

Talar vi om större banor där det är pro reglemente som gäller så behövs mera effekt, tillexempel mantorp så är absolut minimum 400hk om man ska kunna kalla det drifting. där är bara en kurva som går att ta på 2:an, dock kör jag den med på 3an för att få lite bredd, dom övriga är det 4:an som gäller för att få bredd på det.

Då får jag trimma mer smile

Funderar på att börja med proint. Vad bör jag förbättra för att ha ultimat roligt? (på bilen) (aldrig kört förr)

Satsa på Mod först så ser du snart om du vill utvecklas som förare eller avstå o bara ha skoj,
Mod har ej krav på bur liksom,, samt att man får endast köra max 80 typ...

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 september 2010
#69
KHRacing skrev:
ToTTeN skrev:
dannnej skrev:
300hk är en ganska bra tumregel om det nu är proint vi talar om, då har man så det räcker, sen beror det ju på vad det är för karaktär på motorn, sugmotor så är det lite svårare om man inte har välldigt mycket motorvylym typ v8

Talar vi om större banor där det är pro reglemente som gäller så behövs mera effekt, tillexempel mantorp så är absolut minimum 400hk om man ska kunna kalla det drifting. där är bara en kurva som går att ta på 2:an, dock kör jag den med på 3an för att få lite bredd, dom övriga är det 4:an som gäller för att få bredd på det.

Då får jag trimma mer smile

Funderar på att börja med proint. Vad bör jag förbättra för att ha ultimat roligt? (på bilen) (aldrig kört förr)

Satsa på Mod först så ser du snart om du vill utvecklas som förare eller avstå o bara ha skoj,
Mod har ej krav på bur liksom,, samt att man får endast köra max 80 typ...

jaha trodde att print va lägsta klassen smile

Finns det några bra sidor för drifting? var håller ni till? smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

80 Inlägg
20 februari 2011
#71
Vad är tanken med din körning? Vill du drifta som japanerna eller som dom flesta volvo åkare på gatebil som tycker dom är balla när deras bil orkar spinna på 4-5ans växel i parisern?


143 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#72
som japsarna är väll tanken

KHRacing
26 februari 2011
#73
TGR skrev:
Vad är tanken med din körning? Vill du drifta som japanerna eller som dom flesta volvo åkare på gatebil som tycker dom är balla när deras bil orkar spinna på 4-5ans växel i parisern?

Det roliga här är ju att om man bara vill cool så kan man köra med rykande hjul (ja båda två)
med riktigt låg effekt, i hög växel

Men det gäller som sagt att verkligen våga attackera.

En BMW 318 iS -89 med 113hk orkar mer än halva Parisern på trean.
En Corolla AE86 med 116hk orkar hela längsta svängen på GotlandRing i 4:an.

Men än en gång... man måste våga...

TGR, din bimmer orkade finfint på Anderstorp. smile

KHRacing
26 februari 2011
#74
volvo_240_tic skrev:
har nog kollat.. även på Kemora

Där vill jag köra,, o så den där "stads/park/skogsbanan :-)

80 Inlägg
26 februari 2011
#75
cj_chrisse skrev:
som japsarna är väll tanken

Börja köra med hälften av effekten du tänkt dig och lär dig köra med
attack och teknik. Med ett bra chassie såklart och diff, en stol är ju inte fel
heller för då kan du slappna av och köra istället för att spänna dig för att
sitta kvar i stolen. Sen när du fått kläm på det hela så slänger du på bredare
däck med mer grep och vrid upp laddtrycket så lär du drifta från flertalet
här i sverige. Kolla på Aasbo, där är en kille som kör med attack och han vinner
trots ganska "mild" effekt mot många andra han tävlat mot i usa och nu senast i dubai.
Såg att du bor i vbg, kom ut till anderstorp senare i vår och träna med oss.
Ger mer å träna på en arrangerad träning än å sladda i några rondeller.

mvh Tobias

KHRacing: Man tackar fast lite mer skulle inte skada men det funkar, gillar å köra på
attack. Har du nån möjlighet att komma ut till anderstorp i år oxå?


carzy
461 Inlägg
26 februari 2011
#76
Du lär behöva ett  fett däckkonto också big_smile

Team BSG

143 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#77
bilen blir inte färdig till våren så får bli nästa vår istället. men tack för inbjudan;) får väll hoppas att man lär sig kontrollera bilen bara;) men finns det något reglemente man ska följa för att köra drifting?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 februari 2011
#78
KHRacing skrev:
TGR skrev:
Vad är tanken med din körning? Vill du drifta som japanerna eller som dom flesta volvo åkare på gatebil som tycker dom är balla när deras bil orkar spinna på 4-5ans växel i parisern?

Det roliga här är ju att om man bara vill cool så kan man köra med rykande hjul (ja båda två)
med riktigt låg effekt, i hög växel

Men det gäller som sagt att verkligen våga attackera.

En BMW 318 iS -89 med 113hk orkar mer än halva Parisern på trean.
En Corolla AE86 med 116hk orkar hela längsta svängen på GotlandRing i 4:an.

Men än en gång... man måste våga...

TGR, din bimmer orkade finfint på Anderstorp. smile

Har man inte effekt får man kompensera med mod.   wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
26 februari 2011
#79
cj_chrisse skrev:
bilen blir inte färdig till våren så får bli nästa vår istället. men tack för inbjudan;) får väll hoppas att man lär sig kontrollera bilen bara;) men finns det något reglemente man ska följa för att köra drifting?

japps smile

www.sbf.se - tyvärr väldigt föråldrat i vissa avsnitt som exempelvis hjälmreglerna.
Senast redigerat av KHRacing (26 februari 2011)

671 Inlägg
26 februari 2011
#80
camaro67 skrev:
Väghållning och diff är a och o. Jag har coilovers och en grymt bra cusco-diff på min 200:a och jag har ungefär 300hk och det går att åka på tvären på 3:an och det räcker till väldigt bra runt Mantorp. Men då har ju 200:an betydligt mycket bättre chassi från början än vad 245:an har.Så runt 300hk räcker gott med ett bra chassi. Och stumt är inte bäst

Men Volvon håller varvet runt big_smile


Sök