3235
Sök

Öka kompressionen? Bra eller dåligt?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har tänkt mig att öka kompressionen i en motor från 10:1 till 11:1 genom att skaffa andra kolvar jag har nämligen tänkt att köra motorn på E85. Det finns även en möjlighet att öka kompet ytterligare till bortåt 13:1 - 15:1 men då blir det bara skrot kvar av ventilerna ifall att kamremmen skulle få för sig att brista, hoppa av eller kugga över.

Frågan är om jag ska nöja mig med 11:1 och ha en motor som håller för ett kamremshaveri eller öka kompet ytterligare och riskera topp och kolvar vid ett eventuellt haveri?

PS. Det är ingen vanlig motor så skulle remmen brista och ventilerna blir skrot så kan jag om jag har tur ta ventiler från en Subaru EJ-22-motor, men om hela toppen blir skrot så blir bilen stående tills jag har hittat nya toppar vilket knappt finns att få tag på.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

8 251 Inlägg
18 september 2010
#2
Om du är rädd för konsekvenserna av ett ras så skulle jag nog nöja mig med 11:1 om du inte har möjlighet att uppgradera kamdrivningen. Och ska man börja bygga en motor med ruskigt komp så lär man ju dessutom ha bra koll på bränslekvlitetn, tändningen och utformning på förbränningsrum.


926 Inlägg
18 september 2010
#3
MagnumR skrev:
Jag har tänkt mig att öka kompressionen i en motor från 10:1 till 11:1 genom att skaffa andra kolvar jag har nämligen tänkt att köra motorn på E85. Det finns även en möjlighet att öka kompet ytterligare till bortåt 13:1 - 15:1 men då blir det bara skrot kvar av ventilerna ifall att kamremmen skulle få för sig att brista, hoppa av eller kugga över.

Frågan är om jag ska nöja mig med 11:1 och ha en motor som håller för ett kamremshaveri eller öka kompet ytterligare och riskera topp och kolvar vid ett eventuellt haveri?

PS. Det är ingen vanlig motor så skulle remmen brista och ventilerna blir skrot så kan jag om jag har tur ta ventiler från en Subaru EJ-22-motor, men om hela toppen blir skrot så blir bilen stående tills jag har hittat nya toppar vilket knappt finns att få tag på.

Hur många motorer klara egentligen ett kamremsbrott?
Så det är nog lika illa oavsett vilka kolvar du väljer, för att minska den oron, så se till att byta alla kamremsdelar samtidigt som du monterar i dyra delar i motorn.

Ska du köra E85 på riktigt så ska kompet upp. Jag skulle rekommendera 13:1 kolvar, minst.
Men, sedan beror det förstås vad det är för motor? Är det en riktigt vass maskin kanske du kan ha ännu mer i komp, eller är det en gammal Kadett med trelagrad vevaxel, så ska du vara lite försiktigare.
Men låt inte oron för kamremsbrott begränsa ditt val av kolv!

Mats

Smålänning
7 887 Inlägg
18 september 2010
#4
Byt kamremmen i tid så slipper du bekymra dig om det, enkel lösning va?

Ska du har rejält högkompat lär du välja en motor med dubbla överliggande kamaxlar, lite bättre utformat förbränningsrum för det mesta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#5
Ja det är ju som sagt det där med bränslekvaliteten, ökar jag kompet för mycket så har jag "tagit fan i båten"... Då kan jag inte tanka vanlig 95 oktan längre och då blir det jobbigt om man känner för att ta bilen en tur nere i Europa nån sommar.

Motorn är en Subaru EG-33 som jag har monterat i en VW-buss.

Att uppgradera till kedja känns som överkurs.
Senast redigerat av MagnumR (18 september 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
Byt kamremmen i tid så slipper du bekymra dig om det, enkel lösning va?

Ska du har rejält högkompat lär du välja en motor med dubbla överliggande kamaxlar, lite bättre utformat förbränningsrum för det mesta.

Min motor HAR dubbla överliggande i båda topparna alltså totalt 4 kamaxlar.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 september 2010
#7
om remmen skulle hoppa några kugg så spelar det ingen roll vilka kolvar du har och för den delen inte vilken moitor du har hoppas remmen mer än 2kugg så blir ventilerna KRÖKTA och det är ju aldrig kul...sen om du ska köra på e85 på en motor så ska du ha minnst 14:1 annars är det ingen ide o köra med e85!!!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#8
Nja, denna motorn är ju en "non-interference design" vilket innebär att ventilerna ska klara sig vid ett eventuellt haveri.

Men visst si sådär 1:15 komp vore nog det bästa och ångrar man sig så får man väl skaffa ett gäng med topplockspackningar.

Ser man bara till att byta remmen tillräckligt ofta så bör det ju inte vara några problem.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 november 2010
#9
dieselkungen1 skrev:
sen om du ska köra på e85 på en motor så ska du ha minnst 14:1 annars är det ingen ide o köra med e85!!!

För att???


Meeen finns det inte "hårdare" kammrem, och stål (iaf tåligare) toppackning? Isåfall är man ju verkligen på säkra sidan..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 november 2010
#10
Oavsett vad det är för motor så finns det inte ett koncept som heter felsäkert när det gäller att trimma eller modifiera en motor.

Jag kör med 12:1 i komp och 98 oktanig med tillsättning. Riktigt rolig karaktär, men som alltid så finns det inget som är felsäkert. Krökte stötstänger och knäckte två kolvar, samt en cylindervägg. Jag har nu väntat på att hitta en motorblock till min bil i 4 månader nu.

Oavsett om det är vanlig motor eller inte, så var beredd på att ha delar liggandes på hyllan some backup om du vill trimma.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
19 november 2010
#11
Revotech:klart de finns "tåligare" remmar osv men ska du ha nåt som håller länge ska du ha kjedja!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 november 2010
#12
Därför man åker på 9000 motorer tongue smile Jo men tåligare rem är ju ett steg på vägen tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

KHRacing
19 november 2010
#13
dieselkungen1 skrev:
.............sen om du ska köra på e85 på en motor så ska du ha minnst 14:1 annars är det ingen ide o köra med e85!!!

Aldrig någonsin hört talas om detta.. Vad grundar du det på ?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 november 2010
#14
KHRacing skrev:
dieselkungen1 skrev:
.............sen om du ska köra på e85 på en motor så ska du ha minnst 14:1 annars är det ingen ide o köra med e85!!!

Aldrig någonsin hört talas om detta.. Vad grundar du det på ?

Undrar jag med... Möjligvis om du ska ha E85 i Diesel motor... tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

4 001 Inlägg
20 november 2010
#15
Revotech skrev:
KHRacing skrev:
dieselkungen1 skrev:
.............sen om du ska köra på e85 på en motor så ska du ha minnst 14:1 annars är det ingen ide o köra med e85!!!

Aldrig någonsin hört talas om detta.. Vad grundar du det på ?

Undrar jag med... Möjligvis om du ska ha E85 i Diesel motor... tongue

om man ska ha en högeffektsmotor utan överladdning så är det 14:1 eller mer med E85

Edit: men det gäller att man håller koll på kvalitén på bränslet när man har så högt och att köra på vanlig bensin är bara att glömma bort
Senast redigerat av kolvas (20 november 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

78 Inlägg
20 november 2010
#16
Revotech skrev:
KHRacing skrev:
dieselkungen1 skrev:
.............sen om du ska köra på e85 på en motor så ska du ha minnst 14:1 annars är det ingen ide o köra med e85!!!

Aldrig någonsin hört talas om detta.. Vad grundar du det på ?

Undrar jag med... Möjligvis om du ska ha E85 i Diesel motor... tongue

Varför sänka kompet om du ska köra e85 i en dieselmotor? En diesel har ju hög komp för att man bara komprimerar luft och sedan tillför bränslet efteråt tongue

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 november 2010
#17
Jo jag känner till den grundläggande fysiken i en dieselmotor.  Nu var jag ju inte särskillt seriös med innebörden.

Jag undrar bara varför man skulle behöva så mycket i komp. om det inte vore en diesel. Det var ett skämt förstår du

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

4 001 Inlägg
20 november 2010
#18
Revotech skrev:
Jo jag känner till den grundläggande fysiken i en dieselmotor.  Nu var jag ju inte särskillt seriös med innebörden.

Jag undrar bara varför man skulle behöva så mycket i komp. om det inte vore en diesel. Det var ett skämt förstår du

Eftersom E85 inte är lika benäget att spika som bensin så kan man höja kompförhållandet och på så vis få ut mer effekt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 november 2010
#19
kolvas skrev:
Revotech skrev:
Jo jag känner till den grundläggande fysiken i en dieselmotor.  Nu var jag ju inte särskillt seriös med innebörden.

Jag undrar bara varför man skulle behöva så mycket i komp. om det inte vore en diesel. Det var ett skämt förstår du

Eftersom E85 inte är lika benäget att spika som bensin så kan man höja kompförhållandet och på så vis få ut mer effekt

Ja okej. Då förstår jag hur du menar.. Uppfattade dig som att man var TVUNGEN att öka kompet för att kunna köra E85. Nä men i jakten på effekt så absolut smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

4 001 Inlägg
20 november 2010
#20
Revotech skrev:
kolvas skrev:
Revotech skrev:
Jo jag känner till den grundläggande fysiken i en dieselmotor.  Nu var jag ju inte särskillt seriös med innebörden.

Jag undrar bara varför man skulle behöva så mycket i komp. om det inte vore en diesel. Det var ett skämt förstår du

Eftersom E85 inte är lika benäget att spika som bensin så kan man höja kompförhållandet och på så vis få ut mer effekt

Ja okej. Då förstår jag hur du menar.. Uppfattade dig som att man var TVUNGEN att öka kompet för att kunna köra E85. Nä men i jakten på effekt så absolut smile

tvungen är man ju inte, man kan ju åka med 4:1 i kompförhållande om man vill det men bränsleekonomin lär ju inte bli så bra och ska man nu lägga ner så mycket tid & pengar med att byta kolvar som TS hade tänkt å göra så ska man ju göra det rätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök