3031
Sök

Volvo 240 gl 88:A turbokonverterad och ska göras i ordning... letar delar just nu plus håller på med ljud i bilen

2 121 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#41
Coretech skrev:
Hackev8 skrev:
Coretech skrev:
Min personliga åsikt är att "kallgaraget är för kallt" är en dålig ursäkt! hmm
De går faktiskt (talar av erfarenhet) att ställa in ett el-element där inne eller någon annan värme källa.
Visst de blir ju inte varmgarage varmt men de blir bra stor skillnad iallafall! smile
Sen finns de faktiskt kläder! wink
Kom igen nu! Lite måste du ju lida för att vi ska få se framsteg! wink

hehe de är så sant så... väntar in delarna nu som jag har bestält kommer ta kort på de när de kommit hem oxå så finns inte så mycke jag kan göra nu tänkte slippa ner bilen för lak men de e inte den bästa tiden att göra de nu kan ta kort på garaget så kan du få se inte de bästa att hålla på i alls  men de kommer snart inte länge kvar tills jag flyttar bilen för att svetsa klart å börja bygga på den

Alright! smile Lycka till i bygget och jakten på bättre garageplats! big_smile

tack tack jag får låna ett garage mu av e kompis för att göra klart den så man får den rulla igen


74 Inlägg
23 november 2010
#42
Alright! big_smile Härligt! big_smile

2 121 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#43
Coretech skrev:
Alright! big_smile Härligt! big_smile

tar lite bilder på delarna i helgen så sätter jag in dom


2 121 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#44
Liten uppgradering då...


Har handlat in lite delar idag & blev nöjd med dom oxå big_smile.....

Här kommer lite bilder på dom men kommer fixa lite bättre.....

Där har vi ic ska göras rent å få lite färg på sidorna...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1022994_kcih8d.jpg


Grenröret ska fixa till de oxå sen ska ta bort skarven  som sitter på den för volvos orginal turbo...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1022995_gz0tgz.jpg



Lite tryckrör & oljerör...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1022996_ou628j.jpg



Första bilden på turbon riktigt fin är den....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1022997_uql568.jpg



Andra bilden trodde inte den skulle vara så här fin alls...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1022998_rghh97.jpg


Ja fint ut blås inge klapp eller skit....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1022999_lzkwfw.jpg


Ja då är de bara resten av delarna som fattas... 
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1023000_jg8fd4.jpg


Turbon kommer från en saab om nån undrar...

Bara några delar kvar som fattas kanske nån här på garaget som har för en bra peng???

Allt för denna gång ha en bra helg mvh Hacke...
Senast redigerat av Hackev8 (26 november 2010)


74 Inlägg
26 november 2010
#45
Gött! big_smile Turbo turbo turbo! <3 Me love it! wink

2 121 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#46
Coretech skrev:
Gött! big_smile Turbo turbo turbo! <3 Me love it! wink

hehe fattas lite delar en som fästen lite mer tryckrör slangar turbo koppling så man kan börja bygga den


74 Inlägg
26 november 2010
#47
Alright! Ja men du har ju gjort stora framsteg iallafall! smile

2 121 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#48
Coretech skrev:
Alright! Ja men du har ju gjort stora framsteg iallafall! smile

jo de är sant å billigt var de oxå kan ja säga inte vart med om så billiga saker men man ska ha tur ibland hehehehe


456 Inlägg
26 november 2010
#49
Vill inte verka dryg eller på nåt sätt ifrågasätta byggherrens förhoppnings gedigna motorkunskap men det som på den tredje turbobilden refereras till som: Ja fint ut blås inge klapp eller skit....
Är ju alltså inloppet på turbon och inte ut!
Ville bara klargöra det ifall det är några nybörjare på turbomotorer, eller nybörjare i svenska, som läser detta så dom inte vänder turbon bak & fram.
Vore kul med lite mer info på just konverterings biten, vilka spridare är det tänkt? nån modifiering av original insprut eller byte av sprut?

growing old is mandatory growing up is optional

2 121 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#50
Oves_Bror skrev:
Vill inte verka dryg eller på nåt sätt ifrågasätta byggherrens förhoppnings gedigna motorkunskap men det som på den tredje turbobilden refereras till som: Ja fint ut blås inge klapp eller skit....
Är ju alltså inloppet på turbon och inte ut!
Ville bara klargöra det ifall det är några nybörjare på turbomotorer, eller nybörjare i svenska, som läser detta så dom inte vänder turbon bak & fram.
Vore kul med lite mer info på just konverterings biten, vilka spridare är det tänkt? nån modifiering av original insprut eller byte av sprut?

inge dålig svenska eller nått var bra trött å skit så de blev lite fel ska rätta till de så blir de bra igen...


ingen anning men funderar på T5 spridare  men vet inte riktigt hur ja ska göra plockar fram alla delar iaf så man har alla delar ligger hemma så får man tänka där efter vad de blir för delar men funderar oxå på att skaffa en turbo motor att bygga på & regga bilen med


456 Inlägg
27 november 2010
#51
Okey. Har 850 Turbo spridare liggandes om det är så du är intresserad. Är på 310cc så dom är snäppet större än 740 turbo spridare. Sen är dom högohm oxå så du behöver inte krångla med motstånd....

growing old is mandatory growing up is optional

2 121 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#52
Oves_Bror skrev:
Okey. Har 850 Turbo spridare liggandes om det är så du är intresserad. Är på 310cc så dom är snäppet större än 740 turbo spridare. Sen är dom högohm oxå så du behöver inte krångla med motstånd....

skönt att höra skriv i pm om dom å pris..

har för mig att jag måste byta lmm sen göra nått med boxarna oxå så de inte blir fel blandning med de hela


2 121 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#53
liten fråga till folket..   är de nån som har lite delar till turbo att sälja som avgasröret från turbon kommer ej på vad den heter,  sen om jag måste bytta lmm å göra om min databox för de ska funka????


2 419 Inlägg
28 november 2010
#54
Hackev8 skrev:
liten fråga till folket..   är de nån som har lite delar till turbo att sälja som avgasröret från turbon kommer ej på vad den heter,  sen om jag måste bytta lmm å göra om min databox för de ska funka????

dp-downpipe heter den som går från turbon! antagligen så måste du byta till turbo boxar(inte säkert) men har du tänkt att regga som den är? för du kommer alldrig få samma avgasvärden som skall vara! sen så måste du ju kompsänka motorn! ett tips är att ta reda på så mkt som möjligt innan man börjar, vet själv hur det är tongue


2 121 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#55
jag vill ju regga den med turbo skulle vara roligare så.... kompsänka de vet ja om ska köra med två eller 3 pakningar... aa de är därför jag inte gör nått nu utan att ta fram alla delar som behövs innan jag börjar bygga sen ä'r de ju bra att prata med folk som har provat på att turbo konvertera då de ä'r första gången för mig


74 Inlägg
28 november 2010
#56
Tror ärligt talat de är lättare om du bara köper en komplett turbo motor.
Blir nog t.o.m billigare! hmm Är mycket delar du behöver och att köra med flera packningar är inte att rekomendera!
Fler packningar = större chans till läckande packning...
Eventuellt byt till en turbo topp eller gröp upp förbränningsrummen lite!

2 121 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#57
Coretech skrev:
Tror ärligt talat de är lättare om du bara köper en komplett turbo motor.
Blir nog t.o.m billigare! hmm Är mycket delar du behöver och att köra med flera packningar är inte att rekomendera!
Fler packningar = större chans till läckande packning...
Eventuellt byt till en turbo topp eller gröp upp förbränningsrummen lite!

toppen har inge med att göra att man trycker ner en turbo de är kolvarna som e annorluna vad jag vet om för turbo golvarna e mycke annorlunda en den e vanliga f motorn därför många säger att man måste dit med två pakningar för kolvarna är mer en kaffe kopp uppe på en dom som sitter i nu så ska inte ha så stor skilnad med toppen rätta mig om jag har fel men de är vad jag har förståt av mig gamla lärare inom fordon


74 Inlägg
28 november 2010
#58
well om du ändå ska bygga turbo motor så kan du lika gärna byta kolver till turbo kolvarna isåfall? tongue
Fast de kostar ju de också tyvärr! hmm Få tag i en komplett turbo under del?

2 121 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#59
Coretech skrev:
well om du ändå ska bygga turbo motor så kan du lika gärna byta kolver till turbo kolvarna isåfall? tongue
Fast de kostar ju de också tyvärr! hmm Få tag i en komplett turbo under del?

har funderat på de oxå bra länge nu att försöka få tag på en motor med insprutsidan om man säger komplett utan turbo  om jag rättar mig själv hehe men de är rätt så mycke pengar de oxå om man ska försöka gå billiga vägen


2 419 Inlägg
28 november 2010
#60
Hackev8 skrev:
Coretech skrev:
well om du ändå ska bygga turbo motor så kan du lika gärna byta kolver till turbo kolvarna isåfall? tongue
Fast de kostar ju de också tyvärr! hmm Få tag i en komplett turbo under del?

har funderat på de oxå bra länge nu att försöka få tag på en motor med insprutsidan om man säger komplett utan turbo  om jag rättar mig själv hehe men de är rätt så mycke pengar de oxå om man ska försöka gå billiga vägen

Men du finns inte returbilen i västerås? billigare blir det ju inte, block-topp för tusenlappen! om du skruvar ur det själv då!

Sök i arkivet där finns hundratals trådar om turbokonvertering! Men som sagt så kommer du troligtvis inte igenom en regging med denna motor!



Sök