3199
Sök

Volvo 240 gl 88:A turbokonverterad och ska göras i ordning... letar delar just nu plus håller på med ljud i bilen

456 Inlägg
28 november 2010
#61
Bara turbokonvertera kostar inga jättepengar.
Ska du däremot kunna regga den så kostar det nån extra krona eftersom det då krävs en komplett motor med tillhörande avgasrening, Och då pratar vi komplett med allt....

Men vill du bara turbokonvertera utan att krångla till det så behöver du inte kompsänka heller, eftersom du då har högre komp behövs inte lika högt laddtryck. Känns piggare än en original turbo med.
Olja till turbon kan du ta vid oljetrycksgivaren, finns  fina y-kors på t.o.m Biltema tror jag. Bra för då kan du även ha kvar givaren.
Oljeretur får du antingen svetsa på en anslutning i oljetråget eller borra upp i blocket där det sitter original,
tänk på att skölja ur motor/tråg ordentligt om du gör det med motorn sittandes i bilen.
Sen givetvis lite tryckrör och en Intercooler och nån typ av dumpventil.
Sen behöver du lite större spridare och antagligen en ställbar bränsletrycksregulator.
Och byter du till större spridare kan det ju lämpligt att även bygga om LMM så även den blir större.
Sen beror det på om du har LH2.2 eller 2.4 insprutning. Kolla numret på LMM slutar det på 007 så har du LH2.2 och då kan det vara svårt att få tag på en box från en turbobil(dom finns men är ovanliga)
Har du 016 i slutnummer så har du LH2.4 och då passar det från nyare 7 & 940 turbos.

Men det går att köra turbokonverterat med originalboxen oxå så gjorde jag på min turbokonverterade -88
Där va receptet följande:
Ej kompsänkt
334cc spridare & ställbar BTR
3" LMM
Original databox
Laddade nånstans 0.5 - 0.8 och gick riktigt hyffsat för att vara ett fulbygge.

growing old is mandatory growing up is optional

2 121 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#62
strandberg31 skrev:
Hackev8 skrev:
Coretech skrev:
well om du ändå ska bygga turbo motor så kan du lika gärna byta kolver till turbo kolvarna isåfall? tongue
Fast de kostar ju de också tyvärr! hmm Få tag i en komplett turbo under del?

har funderat på de oxå bra länge nu att försöka få tag på en motor med insprutsidan om man säger komplett utan turbo  om jag rättar mig själv hehe men de är rätt så mycke pengar de oxå om man ska försöka gå billiga vägen

Men du finns inte returbilen i västerås? billigare blir det ju inte, block-topp för tusenlappen! om du skruvar ur det själv då!

Sök i arkivet där finns hundratals trådar om turbokonvertering! Men som sagt så kommer du troligtvis inte igenom en regging med denna motor!

ska leta motor har bestämt mig nu iaf ska försöka hitta en billig komplett ft eller fk motor får se vad man hittar för kul kommer inte göra nått ått den här motorn som sitter i


74 Inlägg
28 november 2010
#63
Hackev8 skrev:
strandberg31 skrev:
Hackev8 skrev:

har funderat på de oxå bra länge nu att försöka få tag på en motor med insprutsidan om man säger komplett utan turbo  om jag rättar mig själv hehe men de är rätt så mycke pengar de oxå om man ska försöka gå billiga vägen

Men du finns inte returbilen i västerås? billigare blir det ju inte, block-topp för tusenlappen! om du skruvar ur det själv då!

Sök i arkivet där finns hundratals trådar om turbokonvertering! Men som sagt så kommer du troligtvis inte igenom en regging med denna motor!

ska leta motor har bestämt mig nu iaf ska försöka hitta en billig komplett ft eller fk motor får se vad man hittar för kul kommer inte göra nått ått den här motorn som sitter i

Tycker de låter som en väldigt bra idé att köpa en komplett turbo motor istället...
Dom kostar inte så överdrivet mycket och i värsta fall så kan du t.o.m tjäna på att köpa en 740 TIC komplett istället... Obes kan du hitta för typ 5k... Och då får du ju allt du behöver! smile

2 121 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#64
Coretech skrev:
Hackev8 skrev:
strandberg31 skrev:

Men du finns inte returbilen i västerås? billigare blir det ju inte, block-topp för tusenlappen! om du skruvar ur det själv då!

Sök i arkivet där finns hundratals trådar om turbokonvertering! Men som sagt så kommer du troligtvis inte igenom en regging med denna motor!

ska leta motor har bestämt mig nu iaf ska försöka hitta en billig komplett ft eller fk motor får se vad man hittar för kul kommer inte göra nått ått den här motorn som sitter i

Tycker de låter som en väldigt bra idé att köpa en komplett turbo motor istället...
Dom kostar inte så överdrivet mycket och i värsta fall så kan du t.o.m tjäna på att köpa en 740 TIC komplett istället... Obes kan du hitta för typ 5k... Och då får du ju allt du behöver! smile

de lätt inte som en dum ide eller men då ska man oxå hitta en


2 121 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#65
bjuder på en liten film om bilen


http://www.garaget.org/video/5vq6s5hsg10y


74 Inlägg
30 november 2010
#66
bara hålla utkik eller lägga ut en annons på blocket på en fungerande 940 LTT men obes osv osv... smile

2 121 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#67
Coretech skrev:
bara hålla utkik eller lägga ut en annons på blocket på en fungerande 940 LTT men obes osv osv... smile

de lätt som bra ide oxå ska kolla runt lite har gjort de idag sen hört runt lite bland vänner osv för att hita en motor eller en annan bil


Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 december 2010
#68
Tjenare. Roligt att fler vill turbokonvertera.

Håller sj på med detta just nu. Imorgon ska motorn i och provköras.

Är 240in i min profil. Tänk på att motorer innan 89 har klenare stakar och lager.
Gjutåret 89 och frammåt har samma grejer som b230ft förutom andra kolvar.


Men jag tog alla grejer från en 940 turbo som jag skrotade. Blocket däremot ska sitta i min andra 244 som håller på att totalrenovers.


Hade väl tänkt att försöka regga med F-motorn men uppge att det är en b230FK. Motornr går ej att se ändå då det är rostigt just där.

Kör med en svetsad oljeretur i tråget och en slang från oljetrycksmätaren. Ville inte borra upp blocket då det nyligen är renoverat och kände inte för att riva isär de...

Sen får vi se om den kommer att gå nå bra. Dubbla chip kommer jag att köra med. Lär märkas när de spikar så då är de ju bara att hålla sig några hekto under de wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 121 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#69
Boostrider skrev:
Tjenare. Roligt att fler vill turbokonvertera.

Håller sj på med detta just nu. Imorgon ska motorn i och provköras.

Är 240in i min profil. Tänk på att motorer innan 89 har klenare stakar och lager.
Gjutåret 89 och frammåt har samma grejer som b230ft förutom andra kolvar.


Men jag tog alla grejer från en 940 turbo som jag skrotade. Blocket däremot ska sitta i min andra 244 som håller på att totalrenovers.


Hade väl tänkt att försöka regga med F-motorn men uppge att det är en b230FK. Motornr går ej att se ändå då det är rostigt just där.

Kör med en svetsad oljeretur i tråget och en slang från oljetrycksmätaren. Ville inte borra upp blocket då det nyligen är renoverat och kände inte för att riva isär de...

Sen får vi se om den kommer att gå nå bra. Dubbla chip kommer jag att köra med. Lär märkas när de spikar så då är de ju bara att hålla sig några hekto under de wink

hehehe låter helt okej men de funkar att göra så men dom orginala databoxarna å lmm för dom kommer ja ha kvar för att testa om de funkar


Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 december 2010
#70
Jag sätter dit styrboxarna, spridarna och spridarmotstånden från 940.
Tänk på att t5 spridarna är mindre än 740/940 som flödar runt 330cc

Jag skulle satsa på saabs röda ja vad dem nu heter tongue

LMM är samma
Senast redigerat av Boostrider (3 december 2010)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 121 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#71
Boostrider skrev:
Jag sätter dit styrboxarna, spridarna och spridarmotstånden från 940.
Tänk på att t5 spridarna är mindre än 740/940 som flödar runt 330cc

Jag skulle satsa på saabs röda ja vad dem nu heter tongue

LMM är samma

oki oki men ska iaf bytta koppling å de sen ska jag prova mig fram å rasar motorn så grinar jag inte bilen var billig endå å fungerande när jag köpte den de e inga 1000 lappar jag köpte den för  om ja säger så här så e jag upp i 3000kr de är ingenting så men ska ha tag på downpape å köpa lite bättre tryckrör sen e de bara olje slangar som fattas kvar å lite pakningar så ska den fulla igen big_smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 december 2010
#72
Turbokonverteringen på min har inte kostat så mycke. Men då hade jag nästan allt innan. Skulle motorn rasa så är de ju bara att köpa en ny för 1000kr. Inge mer med de. Men försök få tag i en 89 eller senare så har du en kraftigare botten wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 121 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#73
Boostrider skrev:
Turbokonverteringen på min har inte kostat så mycke. Men då hade jag nästan allt innan. Skulle motorn rasa så är de ju bara att köpa en ny för 1000kr. Inge mer med de. Men försök få tag i en 89 eller senare så har du en kraftigare botten wink

de ska jag hålla i tankarna tack för tipsen ska sätta igång med min vita snart då jag fått ut den till riktiga garaget men de blir nog efter nyår


2 121 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#74
nu står man i en sits om man ska behålla bilen eller sälja den & skaffa en kombi istället som är turbo reggad & klar men vet inte riktigt hur jag ska göra är osäker


2 121 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#75
lite synd nu blir att skaffa större bil att fixa med blir till ökning i familjen nu så ska bytta bort den här mot en 745 eller 945 får skaffa 240 sen senare istället om de är nån som är intresserad så hör av er bara skriva i pm i så fall men nu vet ni iaf


ha en helt underbar vecka hejpa


2 121 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#76
kommer behålla bilen köper en bil på sidan om endå hehe så hon kommer få sin uppgradering å inte hamna i fel händer som många bilar gör


2 121 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#77
är de någon som vet hur bra bar & varv mätaren är på blueride.se???  är sugen på dom till 240tin


http://www.blueride.se/bluelight-turbot … -1131.html


http://www.blueride.se/bluelight-varv-m … -1137.html


2 121 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#78
är de någon som vet om 240/740 downpipe funkar på en saab 9000 turbo????




https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1029491_0ms63n.jpg




vill gärna veta innan man handlar nått så man inte köper fel ////hacke
Senast redigerat av Hackev8 (15 december 2010)


2 121 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#79
uppgradering!! idag kom Turbo_xxx över som jag köpte turbon av & hjälpte mig lite grann att vända kompressor huset på turbon blev inge bilder bara för jag glömde bort de man får gå ut imorgon & ta lite kort åt er så får ni se lite gran

allt för denna gång ha en jätte bra kväll   ///Hacke


2 121 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#80
Uppgradering!!! Tröttna på att bilen bara ska stå å vänta.. Så börja lite smått med den, Håller på med ljudet i den så bygger hållare  till stereon. vill inte ha som alla andra...

Lite bilder...


Där sitter den men snart ser den inte ut så mer inte länge till iaf......
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1030410_bg3ueq.jpg 


Sen när jag rensa den
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1002728_af5ync.jpg



Ja då ligger den på bordet för att få sågen i sig
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1030405_29og65.jpg


Så ja nu börjar de hända nått provar att passa in den
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1030407_fjlfd9.jpg




Blir ju bra
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1030408_wyu701.jpg




Provar en gammal stereo för att se om de funkar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/1030409_zf8dh7.jpg



Kommer bli att lägga glasfiberväv runt den, kommer bli riktigt hållbart. Bara 3 mätare som fattas. Kommer mer bilder när väven är in köpt.

Allt för denna gång ha en trevlig fredag ///Hacke



skriv massor nu



Sök