Bara turbokonvertera kostar inga jättepengar.
Ska du däremot kunna regga den så kostar det nån extra krona eftersom det då krävs en komplett motor med tillhörande avgasrening, Och då pratar vi komplett med allt....
Men vill du bara turbokonvertera utan att krångla till det så behöver du inte kompsänka heller, eftersom du då har högre komp behövs inte lika högt laddtryck. Känns piggare än en original turbo med.
Olja till turbon kan du ta vid oljetrycksgivaren, finns fina y-kors på t.o.m Biltema tror jag. Bra för då kan du även ha kvar givaren.
Oljeretur får du antingen svetsa på en anslutning i oljetråget eller borra upp i blocket där det sitter original,
tänk på att skölja ur motor/tråg ordentligt om du gör det med motorn sittandes i bilen.
Sen givetvis lite tryckrör och en Intercooler och nån typ av dumpventil.
Sen behöver du lite större spridare och antagligen en ställbar bränsletrycksregulator.
Och byter du till större spridare kan det ju lämpligt att även bygga om LMM så även den blir större.
Sen beror det på om du har LH2.2 eller 2.4 insprutning. Kolla numret på LMM slutar det på 007 så har du LH2.2 och då kan det vara svårt att få tag på en box från en turbobil(dom finns men är ovanliga)
Har du 016 i slutnummer så har du LH2.4 och då passar det från nyare 7 & 940 turbos.
Men det går att köra turbokonverterat med originalboxen oxå så gjorde jag på min turbokonverterade -88
Där va receptet följande:
Ej kompsänkt
334cc spridare & ställbar BTR
3" LMM
Original databox
Laddade nånstans 0.5 - 0.8 och gick riktigt hyffsat för att vara ett fulbygge.
growing old is mandatory growing up is optional