3326
Sök

Rasat växellådan :(

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 september 2010
#21
ja den passar, men som de säger tidigare är att du måste byta medbringare samt drivaxlar, så lättast är och hitta en låda -94 och uppåt, från en 2.3 FTT eller en aero. Då är allt bult on! smile


54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#22
Ajdå, drivaxlar också hmm Ja jag får leta som fan och se om jag hittar 2,3 ftt/aero lådan smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
#23
Jag hittar flera stycken 2.3T/Aero på laga

t.ex. denna http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx … elkod=7702
Senast redigerat av TenZer (26 september 2010)

Rock'n Roll

54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#24
Jo, men frågan är vilken låda jag egentligen har som sitter på nu. För är lite osäker. Min växellådskod är FM51001 Sen nedanför det numret står det S 33341j95243    vet du vad det är för låda? Eller ska de passa så länge växellådskoden är som jag skrev? mvh Patrik


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
#25
saab_freaket skrev:
Jo, men frågan är vilken låda jag egentligen har som sitter på nu. För är lite osäker. Min växellådskod är FM51001 Sen nedanför det numret står det S 33341j95243    vet du vad det är för låda? Eller ska de passa så länge växellådskoden är som jag skrev? mvh Patrik

Varvar den 2800rpm vid 110 är det rätt utväxling och är det en 2.3T original så ska det vara rätt låda

Rock'n Roll

54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#26
Okej, jepp det är det:) ja men då är det bara att leta och hitta en till bra pris smile


54 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#27
Har nu kollat upp det ordentligt. Och min gamla original låda har blivit utbytt mot en låda fm 51001 som sitter i Saab 9000i sugisen. Och nu har jag fått tag på växellåda 97a som suttit i 9000 2,0ltt. Är det enda som behöver bytas medbringaren? För drivaxlarna är väl likadana? Eller det kanske skiljer sig ändån?
Mvh Patrik


Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 september 2010
#28
drivaxlarna skilljer på ltt o ftt som sagt några gånger tidigare.. ftt har kraftigare medans ltt har klenare vilket gör att de är olika axlar samt bringare.


54 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#29
Okej, ja men då är det lika bra att köpa en låda fm 51001 som sitter i nu från 9000 sugisen. Så man slipper att hålla på och byta massa drivaxlar och medbringare och skit. Men hur kan jag ta reda på exakt om det lådan ifrån 9000i sugisen sitter i min bil?


183 Inlägg
27 september 2010
#30
Annars letar du på en låda som suttit i en FTT / aero från 94 uppåt?


54 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#31
Jo men då får jag ju byta medbringare och drivaxlar? För att det är så att lådan på min bil är bytt av förra ägaren då han rasat lådor. Så nu sitter det på en fm 51001 låda. Och vad jag läst på stc så står det att den är en låda från 9000i sugisen.


183 Inlägg
27 september 2010
#32
Drivaxlar och medbringare borde du inte byta då du har en FTT ?


54 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#33
jo jag vet, men frågan är om de inte är bytt till klenare drivaxlar och annan medbringare till min bil för att ha fått denna 9000 sugis lådan att passa på?


54 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#34
det bör det väl va? för att ha fått den att passa på hmm


183 Inlägg
27 september 2010
#35
hm.. ja vet faktiskt inte.. men annars kör på en som du hade innan då för att vara säker.


54 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#36
Japp alltså från sugisen.. Så man slipper en massa modifieringar med drivaxlar m.m


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 september 2010
#37
saab_freaket skrev:
Japp alltså från sugisen.. Så man slipper en massa modifieringar med drivaxlar m.m

Men varför köra med klenare grejjer när kraftöverföringen dessvärre redan är en svag punkt? Sätt dit rätt grejer och kör som folk så kommer det hålla bra länge wink
Senast redigerat av TenZer (27 september 2010)

Rock'n Roll

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 september 2010
#38
Håller med tenzer, sattsa på o byta till en FTT låda, o sen byta axlar o bringare, så enormt mycket jobb är det ju faktiskt inte! smile


183 Inlägg
27 september 2010
#39
Funkiee skrev:
Håller med tenzer, sattsa på o byta till en FTT låda, o sen byta axlar o bringare, så enormt mycket jobb är det ju faktiskt inte! smile

Men det kan ju vara en fråga om ekonomi? killen går trots allt i skolan!


Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 september 2010
#40
Det gör jag med....... Jag har 2 bilar, plus en som jag delvis betalar med pappa. Allt går, men då får man jobba, och spara. Jag fixade och donade med min vita när jag var 15 vilket betydde att skulle jag få pengar till delar var det bara o spara, och gick sakerna sönder var det bara att leta efter billigaste och använda de sparade pengarna. Så i hans fall kanske han inte har så mycket pengar, men då får han ju skylla sig själv då alla vet att en saab inte direkt ska användas för att börnas med, för då rasar lådan, och har man inte ekonomin så är det lite klantigt..

Och hur mycket mer tror du skroten tar för lite axel o bringare? alt. bara en låda? lådan är dyrast.



Sök