3704
Sök

Rasat växellådan :(

54 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Hej alla!
Idag efter lunchen i skolan. Skulle jag köra iväg med min bil så stod det några och sa buurna. Så ja gasade upp till en 4 tusen varv och dumpade upp kopplingen men när kopplingen var uppe så krasade det till rejält. Så hoppade växeln ur läge. Sen så slog det så in i. I växellådan. Så det är troligen lådan som gett upp. Förmodligen diffen. Det är en 95a. Sen är lådan en lågt utväxlad. Men nu till frågan. Jag vet en som ska sälja sin Aero låda som har suttit i en 96a och tänkte köpa den av honom. Men tror ni den kan passa till min bil?. Tacksam för svar.
Mvh Patrik.

54 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
någon som vet? om den ska gå på direkt? utan modifieringar?

5 198 Inlägg
23 september 2010
Kolla med nån saab verkstad

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 september 2010
Skriv en tråd på STCS istället, men jag TROR Aero och 2.3 FTT lådorna ska va likadana. Du verkar ha en låda för sugmotor eller 2.0 LTT(?) och dom har iaf annan medbringare och klenare drivaxlar.

Har du en 2.3 FTT (original) kortmotor ('94>) så ska du iaf ha låda från en 2.3FTT/Aero '94> om tidigare lådorna passar vet jag däremot inte
Senast redigerat av TenZer (23 september 2010)

Rock'n Roll

54 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Okej ska jag göra smile. Hm medbringare vad är det? får jag ta det från den Aero lådan då eller?. Eller hur funkar det?. Jo jag har väldigt lågt utväxlad låda. 110 km/h står den på 2800 varv. Den Aero lådan jag ska köpa är årsmodell 96 den bör passa då?

4 299 Inlägg
23 september 2010
Om bilen från början va en 2.3 fulltrycksturbo så passar lådan från aero. Ska till och med vara samma.

Men är den från början en 2,3LTT är det som tenzer sa andra medbringare (den del som drivaxeln går in i växellådan) och så är det andra klenare drivaxlar om jag inte minns helt koko.

54 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Okej tack så jätte mycket för svaren smile
Det är en fulltryckare 200 hk från första början. Är det kort motorn då? Men passar aero lådan, så är det skit bra smile.

4 299 Inlägg
23 september 2010
saab_freaket skrev:
Okej tack så jätte mycket för svaren smile
Det är en fulltryckare 200 hk från första början. Är det kort motorn då? Men passar aero lådan, så är det skit bra smile.

Okej vad bra!

Kortmotorn sitter i 9000 oavsett motorkombo från och med 1994 och frammåt. Från det att 9000 började byggas till 1993 satt det långmotorer i.

Så att eftersom din är en -95a så har du kortmotorn.

54 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Okej smile
Men lådan jag har i nu är lågt utväxlad. Finns det 2,3 som är så lågt utväxlade? Jag menar mer så att man slipper att göra modifieringar och sådant. Utan bara på med aero lådan rakt på smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 september 2010
saab_freaket skrev:
Okej ska jag göra smile. Hm medbringare vad är det? får jag ta det från den Aero lådan då eller?. Eller hur funkar det?. Jo jag har väldigt lågt utväxlad låda. 110 km/h står den på 2800 varv. Den Aero lådan jag ska köpa är årsmodell 96 den bör passa då?

Jag vet inte hur mycket min varvar men den ligger runt 2800rpm/110km/h (och det är original rakt ut) så det verkar som du har rätt låda. Lådan från din kompis Aero kommer då passa

Rock'n Roll

183 Inlägg
23 september 2010
Den passar rakt av. Försök få med dig kopplingen också, Den håller lite bättre smile

54 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hej!

Jag var och skulle demontera lådan på den aeron idag jag kollade på. men det visade sig att de va långmotorn 93a. Men jag har tittat rundor och tror ni att man kan ta en låda från en 2,0 ltt? eller 2,3 vanlig utan turbo låda? ska det inte passa så länge det är från 94-98 och det är kort motorn? Eller man måste göra modifieringar och så då?. tacksam för svar!
mvh Patrik!

54 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
saab_freaket skrev:
Hej!

Jag var och skulle demontera lådan på den aeron idag jag kollade på. men det visade sig att de va långmotorn 93a. Men jag har tittat rundor och tror ni att man kan ta en låda från en 2,0 ltt? eller 2,3 vanlig utan turbo låda? ska det inte passa så länge det är från 94-98 och det är kort motorn? Eller man måste göra modifieringar och så då?. för växellådskoden är FM51001 och bör inte alla lådor passa till min med den koden? oavsett?. tacksam för svar!
mvh Patrik!

4 299 Inlägg
25 september 2010
Lådan från sugmotorer alt 2.0ltt kommer inte passa rakt av. Måste byta bl.a medbringaren.
Hur vida utväxlingen kommer passa vet jag inte men någon kommer nog svara här snart som vet de smile

54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Okej. Men om jag skulle skaffa mig en 2,3 sugis låda som är kortmotorn, ska jag då ta medbringaren från min gamla låda och på med den på 2,3 sugisen? Eller hur funkar det? Och är det bara det som behövs göras? Sen så undrar jag om det ärkomplicerat att få bort medbringaren och på med den på 2,3 sugisen om de nu funkar?

336 Inlägg
26 september 2010
saab_freaket skrev:
Okej. Men om jag skulle skaffa mig en 2,3 sugis låda som är kortmotorn, ska jag då ta medbringaren från min gamla låda och på med den på 2,3 sugisen? Eller hur funkar det? Och är det bara det som behövs göras? Sen så undrar jag om det ärkomplicerat att få bort medbringaren och på med den på 2,3 sugisen om de nu funkar?

Det är inte säkert att du måste göra, men om du måste så är det bara och flytta över, du behöver isåfall bara byta medbringaren på vänster sida, höger sida sitter inte direkt på lådan utan går via en axel som du säkert redan har sett.

Marcus

3 123 Inlägg
26 september 2010
Är inte lådorna från sugversionen klenare än fulltryck/aero lådorn eller är det bara drivaxlarna som är klenare?
Känns som att aerolådan är klen som den är, varför byta till något som är ännu sämre?

54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Annars kunde jag ju plockat en 2,0 ltt låda. Men är det annat än medbringare som behöver flyttas då? Och medbringaren flyttar man väl över från den 2,3 ftt lådan jag har nu som är sönder till den andra lådan jag ska ha på? Sen det där med att varför jag inte ska ha 2,3 ftt/aero låda är för att jag inte hittar några sad Förrutom till långmotorn men de passar ju inte hmm

54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
jag har hittat en 2,3 l låda till cse:n 149 hästaren. Kormotorn det är en 95 låda. Så denna ska väl passa? Då är väl det enda som behövs göras, att flytta medbringaren från min trasiga låda till den andra lådan? här är länk. http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=19944279

54 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Jag tänkte plocka en 2,0ltt växellåda som suttit på en 97a. Passar den?

Sök