Är det separat smörjning till turbona eller hur gör man? Fick ju jäkligt bra tips till fiaten av det här... har aldrig sett nån bygga med aggregaten så långt bak!
Finns olika varianter. En del kör med separat och en del system till jänke 8or så tar man oljan ur blocket, men jag har för mig att dem kör med en pump också då för att hjälpa tlll.
Blir ju såklart lite turbolag då aggregaten sitter så långt bak, på grund av att man måste ha så långa tryckrör kan ja tänka mig separat oljetank med en liten hydralpump från tex roder till nån båt?
ganska tufft ändå om man tänker på det. varför vara mainstream när man kan ha turbon så långt bort som möjligt Lättare att modifiera avgassystemet än grenröret dessutom. Om man nu vill konvertera dvs. Sen någon slags elektrisk pump med en liten oljebehållare placerad i tex reservhjulsbaljan.
Kanske ngt man borde prova när man inte kör med KE3-Jet.
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.
Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.
Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.
Tror jag med. Rakt fram med automatlåda kanske? Och kanske skippa dumpventilen?
Någon form av flatshift kan ju vara av intresse för o slippa släppa gasen/stänga spjäl et. Dumpventilen är ju faktiskt där för att hjälpa turbon hålla farten uppe då impellern for fortsätta snurra i stället för att det slår tvärstop.
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.
Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.
Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.
Tror jag med. Rakt fram med automatlåda kanske? Och kanske skippa dumpventilen?
Någon form av flatshift kan ju vara av intresse för o slippa släppa gasen/stänga spjäl et. Dumpventilen är ju faktiskt där för att hjälpa turbon hålla farten uppe då impellern for fortsätta snurra i stället för att det slår tvärstop.
Jo det har du ju rätt i. Fast med dumpventil så släpper man ju ut trycket man har i rören, fast turbon har farten uppe. Eller utan och ha kvar lite av trycket, fast turbon får börja ladda igen.
Har precis kommit hem från jobbet, så jag har halvt hjärnsläpp. :p
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.
Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.
Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.
Längden på tryckrören spelar ingen större roll, och dessutom så skippar man det där med att gå upp i storlek på tryckrören som många gör och istället kör med rör i samma dimension som det är ut från turbon. Och att gaserna svalnat av bemöter man ju enkelt med mindre avgashus. Så det blir inte mycket lag eller dålig respons.
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.
Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.
Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.
Längden på tryckrören spelar ingen större roll, och dessutom så skippar man det där med att gå upp i storlek på tryckrören som många gör och istället kör med rör i samma dimension som det är ut från turbon. Och att gaserna svalnat av bemöter man ju enkelt med mindre avgashus. Så det blir inte mycket lag eller dålig respons.
Tänk även på att det är rätt stor luftmängd som ska sugas igenom tryckrören innan laddtrycket överhuvudtaget kommer.
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.
Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.
Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.
Längden på tryckrören spelar ingen större roll, och dessutom så skippar man det där med att gå upp i storlek på tryckrören som många gör och istället kör med rör i samma dimension som det är ut från turbon. Och att gaserna svalnat av bemöter man ju enkelt med mindre avgashus. Så det blir inte mycket lag eller dålig respons.
Tänk även på att det är rätt stor luftmängd som ska sugas igenom tryckrören innan laddtrycket överhuvudtaget kommer.
Byggs allt allt bara rätt så spelar den volymen ingen större roll eftersom turbon i vilket fall kan trycka mer luft än motorn hinner få i sig.