3481
Sök

Bakmonterad turbo? Full effekt eller?

98 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Var och bläddrade lite på youtube innan idag och hittade detta



Får man inte mindre effekt med att sätta turbon längst bak vid slutpipan?

mvh

8 251 Inlägg
25 september 2010
#2
Nej, effekten blir densamma även fast turbon sitter bak.


3 259 Inlägg
25 september 2010
#3
Är det separat smörjning till turbona eller hur gör man? Fick ju jäkligt bra tips till fiaten av det här... har aldrig sett nån bygga med aggregaten så långt bak!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

8 251 Inlägg
25 september 2010
#4
Finns olika varianter. En del kör med separat och en del system till jänke 8or så tar man oljan ur blocket, men jag har för mig att dem kör med en pump också då för att hjälpa tlll.


3 259 Inlägg
25 september 2010
#5
Ja precis, måste ju bli en pump som pumpar tillbaka oljan till tråget tänkte jag... lite långt att ha självrinning där! smile

Men enklaste måste väl vara separat smörjning?

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (25 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

204 Inlägg
25 september 2010
#6
Blir ju såklart lite turbolag då aggregaten sitter så långt bak, på grund av att man måste ha så långa tryckrör kan ja tänka mig
separat oljetank med en liten hydralpump från tex roder till nån båt?


8 251 Inlägg
25 september 2010
#7
Ett litet separat oljesystem lär ju inte vara så svårt att knåpa ihop, och bör ju vara enklare än om man ska hålla på och dra ledningar från motorn.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 september 2010
#8
ganska tufft ändå om man tänker på det. varför vara mainstream när man kan ha turbon så långt bort som möjligt tongue
Lättare att modifiera avgassystemet än grenröret dessutom. Om man nu vill konvertera dvs.
Sen någon slags elektrisk pump med en liten oljebehållare placerad i tex reservhjulsbaljan.

Kanske ngt man borde prova när man inte kör med KE3-Jet. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Stålmannen
465 Inlägg
25 september 2010
#9
Har för mig att det finns någon här på garaget som byggt likadant på sin bmw. smile Tror att han ska ha en tråd här också.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 september 2010
#10
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 september 2010
#11
M5 me dubbla bakmonterade turbon smile
http://www.audizine.com/gallery/data/500/5576m5cmc07_06-med.jpg

Ser allt bra mysigt ut. smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Stålmannen
465 Inlägg
25 september 2010
#12
myran skrev:
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Tror jag med. Rakt fram med automatlåda kanske? smile Och kanske skippa dumpventilen?


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
25 september 2010
#13
Hör egentligen inte hit men jävlar vad nöjd killen är över vrålåket! smile

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 september 2010
#14
Master_J skrev:
myran skrev:
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Tror jag med. Rakt fram med automatlåda kanske? smile Och kanske skippa dumpventilen?

Någon form av flatshift kan ju vara av intresse för o slippa släppa gasen/stänga spjäl et. Dumpventilen är ju faktiskt där för att hjälpa turbon hålla farten uppe då impellern for fortsätta snurra i stället för att det slår tvärstop.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Stålmannen
465 Inlägg
25 september 2010
#15
myran skrev:
Master_J skrev:
myran skrev:
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Tror jag med. Rakt fram med automatlåda kanske? smile Och kanske skippa dumpventilen?

Någon form av flatshift kan ju vara av intresse för o slippa släppa gasen/stänga spjäl et. Dumpventilen är ju faktiskt där för att hjälpa turbon hålla farten uppe då impellern for fortsätta snurra i stället för att det slår tvärstop.

Jo det har du ju rätt i. Fast med dumpventil så släpper man ju ut trycket man har i rören, fast turbon har farten uppe. Eller utan och ha kvar lite av trycket, fast turbon får börja ladda igen.

Har precis kommit hem från jobbet, så jag har halvt hjärnsläpp. :p


98 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#16
hmmm... Ja.. Lexus IS-F har ju dubbelkopplings låda.. växlar på 0,1 sek enligt uppgifter från Lexus..

Då förlorar man antagligen inte så mycket tryck..

8 251 Inlägg
26 september 2010
#17
myran skrev:
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Längden på tryckrören spelar ingen större roll, och dessutom så skippar man det där med att gå upp i storlek på tryckrören som många gör och istället kör med rör i samma dimension som det är ut från turbon. Och att gaserna svalnat av bemöter man ju enkelt med mindre avgashus. Så det blir inte mycket lag eller dålig respons.


3 259 Inlägg
26 september 2010
#18
Ubbe83 skrev:
Hör egentligen inte hit men jävlar vad nöjd killen är över vrålåket! smile

Haha ja jag tänkte detsamma! Riktigt nöjd! Han verkar dock inte ha full koll på grejorna men ändå!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 september 2010
#19
Marlboroman skrev:
myran skrev:
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Längden på tryckrören spelar ingen större roll, och dessutom så skippar man det där med att gå upp i storlek på tryckrören som många gör och istället kör med rör i samma dimension som det är ut från turbon. Och att gaserna svalnat av bemöter man ju enkelt med mindre avgashus. Så det blir inte mycket lag eller dålig respons.

Tänk även på att det är rätt stor luftmängd som ska sugas igenom tryckrören innan laddtrycket överhuvudtaget kommer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

8 251 Inlägg
26 september 2010
#20
myran skrev:
Marlboroman skrev:
myran skrev:
Nackdelen blir en extremt dålig respons. men det funkar.

Väldigt långa tryckrör som ska fyllas med luft samt att avgaserna har svalnat så pass att flödet är mindre så mindre mängd gaser som ska driva turbon.

Funkar ju men lämpar sig nog mest för dom som vill åka rakt fram.

Längden på tryckrören spelar ingen större roll, och dessutom så skippar man det där med att gå upp i storlek på tryckrören som många gör och istället kör med rör i samma dimension som det är ut från turbon. Och att gaserna svalnat av bemöter man ju enkelt med mindre avgashus. Så det blir inte mycket lag eller dålig respons.

Tänk även på att det är rätt stor luftmängd som ska sugas igenom tryckrören innan laddtrycket överhuvudtaget kommer.

Byggs allt allt bara rätt så spelar den volymen ingen större roll eftersom turbon i vilket fall kan trycka mer luft än motorn hinner få i sig.



Sök