3289
Sök

Trimmad 240 vill inte gå i lågvarv!

121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#1
Bil: Volvo 240 Turbo med B230FT Insprutnings motor!(Ej förgasare)
Trim: Dumpventil, Portad topp (dock inte mkt), Chip trim steg 2 från Its fun, 2,5" helsats avgassystem.
Öppet luftfilter. och lite smått mer. Ladd: 1.0 Bar.

Hejsan! jag har en Volvo 240 som funkade kanon i morse. När jag var på väg hem senare under eftermiddagen började bilen gå jätte dåligt vid lågvarv. La till och med av vid korsningar.

Bilen går bra när man har gaspådrag men dåligt när man ska stå på tomgång. Bilen "dör".

Lyfte på huven och allt verkar se schysst ut! Dock så finns det en slang från Insugsröret som inte sitter som de ska. Vet Ej vart den ska sitta .. eller om den ens ska sitta på! Inte den som går till dumpen! utan det är en annan slang.

Vart ska jag börja med felsökningen? kan skicka bild om det behövs.

Säg till om jag glömt något!
Senast redigerat av Dustguy91 (27 september 2010)

347 Inlägg
27 september 2010
#2
Kan det vara någon vakumslang till fördelaren eller till bromsservon?


121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#3
turbokill skrev:
Kan det vara någon vakumslang till fördelaren eller till bromsservon?

Ska kolla! vart exakt sitter denna slang kopplad till fördelaren? Varför har man vakumslang till fördelare smile?

347 Inlägg
27 september 2010
#4
Jag är inte helt säker men jag vet att på B20 och B30 så sitter det en vakumklocka på fördelaren som ser till så att centrifugalvikterna ändrar varvtalet när man gasar. Utan den så hänger inte tändningen med smile


121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#5
turbokill skrev:
Jag är inte helt säker men jag vet att på B20 och B30 så sitter det en vakumklocka på fördelaren som ser till så att centrifugalvikterna ändrar varvtalet när man gasar. Utan den så hänger inte tändningen med smile

Nej tyvärr var det inte det som var felet! finns ej någon "ingång" till vacumslang på fördelaren! sad

347 Inlägg
27 september 2010
#6
kan du fixa en bild? smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 september 2010
#7
hur grov är slangen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#8
Har bilder på min Profil sida! "ladda upp bild i galleriet" är ur funktion! så jag kunde inte ladda upp bilderna som ett inlägg
MVH
Senast redigerat av Dustguy91 (27 september 2010)

347 Inlägg
27 september 2010
#9
testa att bara skruva i en skruv så att du täpper till slangen och se om den går bättre då. För vad jag tror så drar han tjuvluft där och då går bilen ryckigt.


121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#10
turbokill skrev:
testa att bara skruva i en skruv så att du täpper till slangen och se om den går bättre då. För vad jag tror så drar han tjuvluft där och då går bilen ryckigt.

Satte i en skruv och testade!.. vet dock inte riktigt om den gick bättre eller inte tongue. Den kunde hållas levande iaf ett litet tag extra. Dock ligger varvet på 500-600.. sen sjunker han och dör.

347 Inlägg
27 september 2010
#11
haha fan va drygt. Antagligen så ska den där vacumslangen gå någonstans, men jag kan inte komma på var, har aldrig sysslat med b21 turbo förut. Om du har tur så kan det ju vara så att slangen är så pass gammal att den är "formad" dit den ska ungefär. För någonstans fattas det ju en slang...


121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#12
turbokill skrev:
haha fan va drygt. Antagligen så ska den där vacumslangen gå någonstans, men jag kan inte komma på var, har aldrig sysslat med b21 turbo förut. Om du har tur så kan det ju vara så att slangen är så pass gammal att den är "formad" dit den ska ungefär. För någonstans fattas det ju en slang...

Haha jag vet fett drygt! fungerade ju klockrent innan! bara för 2-3 timmar sen! Helt plötsligt ville han bara dö!
Ne motorn är ny-bytt och allt annat också så man kan inte riktigt se vart slangen ska sitta! Kan vara så att det inte ens har något med slangen att göra haha : )

347 Inlägg
27 september 2010
#13
ne, aja det var mitt förslag i allafall. Lycka till! smile


121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#14
turbokill skrev:
ne, aja det var mitt förslag i allafall. Lycka till! smile

tack! får felsöka lite till smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 september 2010
#15
det kan ju va styrtryckregulatorn som pajat . kolla stiften om dom blivit svarta

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 329 Inlägg
27 september 2010
#16
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109649/1000195_auzw7q.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

699 Inlägg
27 september 2010
#17
Kolla så att dumpventilen är stängd på tomgång.. annars kan det ara läge att spänna den..

Bilgalen elektriker :)

121 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#18
JonasHalt skrev:
Kolla så att dumpventilen är stängd på tomgång.. annars kan det ara läge att spänna den..

Dumpen är stängd vid tomgång! jag tror att slangen ska sitta på Vevhus ventilationen. Satte den där men han verkar fortfarande inte vilja gå bra vid tomgång. Han ligger och pendlar mellan 500-600 i varv till den sen dör.
Senast redigerat av Dustguy91 (27 september 2010)

699 Inlägg
27 september 2010
#19
testa och spruta startgas runt insug, bromsservo och på alla vakumslangar.. Då märker du om du har en läcka! Detta gör du när motorn står på tomgång, ändras varvtalet har du hittat felet! //Jonas

Bilgalen elektriker :)

Smålänning
7 883 Inlägg
27 september 2010
#20
Dustguy91 skrev:
Bil: Volvo 240 Turbo med B21 Insprutnings motor!(Ej förgasare)
Trim: Dumpventil, Portad topp (dock inte mkt), Chip trim steg 2 från Its fun, 2,5" helsats avgassystem.
Öppet luftfilter. och lite smått mer. Ladd: 1.0 Bar.

Hoppas du skojar med att du chiptrimmat en B21ET?

Sist jag kollade så hade den K-Jetronic som är mekaniskt och inte går att chippa, annat än om föraren äter OLW tongue

Men prova att plugga slangen som sitter löst och kolla om den går bättre.
Gå igenom allt på insuget och spreja startgas i skarven mot toppen ifall packningen är kass.

Annars har K-Jet en tendens att inte gilla trimning... I värsta fall får di gå igenom styrstycksventilerna..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök