2317
Sök

B230fk olja och vitrök ur oljelocket sliten?

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#1
hejsan har en 945 turbo -95
b230fk  helt orginal

jo grejen är att den trycker lite olja genom oljelocket inte övermycket men den finns rinnmärken
(oljenivå osv kollat oljan är klar/svart och luktar inte bensin)
är detta ¨något alvarligt?
tror inte den tar vatten men har inte behövt fylla på
än

samt att om motorn är igång och man öppnar oljelocket puffar det och lite vitrök kommer  händer även om man öppnar locket efter normalkörning att det ligger o ryker ett litet tag
en kompis sa att det betyder rätt dåliga kolvringar  stämmer det?

bilen går och startar fint annars och har rullat ca 29600

är den alvarligt sliten eller överlever den ett tag till?

MVH
Senast redigerat av reebstyle (27 september 2010)

55 Inlägg
27 september 2010
#2
Känn på packningen om den är hård på locket.
Om den är hård så byt oljelocks packningen kostar 20kr och de är ingen fara om de rycker lite när du öppnar locket det ska vara så
Senast redigerat av Friberg_v70 (27 september 2010)


Fri fart för ett fritt folk!
14 176 Inlägg
27 september 2010
#3
vit rök är ingen fara är inget märkligt lite fukt bara som smiter ut
det blir så eftersom bilen blir kall och varm hela tiden
så länge locket inte är grädd/kaffefärgad så det normalt
alla mina bilar ryker lite vitt när man öppnar locket när dom är varma

Kör fort så hinner inget hända...

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#4
ryker de mycket kan de va igensatt vevhusventilation eller slitna kolvringar. ta av slangen som sitter i sugslangen till turbon och blås i den samtidigt som du lägger handen på oljepåfyllningshålet. känner du där att du blåser är vevhusventilation ok.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#5
okej tack så mycket:)
ja packningen var ganska hård ska bytas:)

men om jag nu blåser och det skulle kännas .   håller motorn ihop för 0.6 ladd och senare för 1 bar när jag fått mitt chip håller motorn ihop?
ller är det dags att snikrenovera med nya vevlager och ringar?

ska inte piskas är mest bruksbil vill ha lite snabbare starter och omkörningar:)
lite sladdande på vintern dock ofc:P
har  även märkt att bilen skakar när jag bromsar slitna skivor eller?
Senast redigerat av reebstyle (27 september 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#6
allt kan gå sönder närsomhelst, ladda på stegvis och se vad som händer smile varför bara sladda lite? big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#7
rädd om den:P vill inte plåga den till döds  har inte råd med ras just nu:P

men den borde hålla ihop trots 29600? har varit gubbägd innan
tänkte 0.8.09 ladd 3 tum+downpipe  och vikingchip:) vågar man gissa knappt 200 hästar?
Senast redigerat av reebstyle (27 september 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#8
då ska du inte trimma heller smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#9
klart det ska sladdas men inte ligga o plåga varvstopp på torr asfalt:P

vinner man nått på att plugga egr röret? det är väll det som sitter på sidan av grenröret?

ps bilder kommer snart kameran strejkar
Senast redigerat av reebstyle (27 september 2010)

55 Inlägg
27 september 2010
#10
reebstyle skrev:
okej tack så mycket:)
ja packningen var ganska hård ska bytas:)

men om jag nu blåser och det skulle kännas .   håller motorn ihop för 0.6 ladd och senare för 1 bar när jag fått mitt chip håller motorn ihop?
ller är det dags att snikrenovera med nya vevlager och ringar?

ska inte piskas är mest bruksbil vill ha lite snabbare starter och omkörningar:)
lite sladdande på vintern dock ofc:P
har  även märkt att bilen skakar när jag bromsar slitna skivor eller?

Börja på 0.6 bar och kör lite sen kan du köra på 0.9 när du skaffat chip och kör ett tag sen kan du höja till 1bar.

Du kan plåga en 940 ganska mycket innan det händer något:D
Min har gått 31000 och den går bra än, bara man sköter den så håller den länge

Om de skakar när du bromsar skakar de i ratten eller bara bilen?

Sen om Egr röret behöver du bara plugga igen om du misstänker att de drar tjuvluft mest så att motorn går ojämnt annas behöver man inte göra något.


96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#11
okej tack:)   

jo det skakar i typ hela bilen och ratten svajjar närjag bromsar i hastigheter på ca 50+ händer även på mindre hastigheter  och det är mest när jag bromsar  behöver bara nudda bromsen så börjar den
känns lite som en taskig ABS bromsning  (bilen har ABS  om det hjälper nått)

kan vara lite skakig i hastigheter om 120 typ:P
Senast redigerat av reebstyle (27 september 2010)

55 Inlägg
27 september 2010
#12
Ok då är de nog broms skivorna du kan ju kolla och se om du kan se något om du har stor kant på dom eller om dom är ojämna med fingret smile


96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#13
okej tack  misstänkte det med:P konstigt nog gick den igenomm bes med skaket xD

föressyen jag pratade lite ne en kompis och han säger jag ska byta till 13c turbo ist för då får jag mer effekt även om jag kör på samma ladd som med orginal "för man flyttar mer luft på samma ladd"
jag är misstänksam stämmer det?

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#14
du har redan 13c.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#15
oj skrev fel yikes
men större turbo typ 19 eller 16t

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#16
va beredd på att förstora allt annat också. mer luft betyder mer bränsle som betyder mer tändning. etc...

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#17
han menar  att jag ska köra chip  3tum 0.9ladd och större turbo fast på samma tryck  och det ska ge mer effekt^^

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#18
tror knappt det är värt de med tanke på kostnaderna. ska du inte åka häftigare än så hade jag behållt originalagget.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

96 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#19
jag ville bara ha lite backupp från experterna:)
tack fört all hjälp:)

ska känna skivorna imon misstänker framskivorna:)
Senast redigerat av reebstyle (27 september 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 september 2010
#20
dom som kan säger att 13c ger upp vid runt 1 kilo, vad jag läst mig till. kör på 0,8 nåt så bör de klara sig smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök