Jag har kört följande varianter:
1. Original stötdämpare med sänkfjädrar
2. Koni stötdämpare med sänkfjädrar
3. Justerbara Coilovers (både dämpning och höjd fullt justerbar samt camber) Både billigare och dyrare varianter
1. Original dämpare gillar inte att köras med sänkfjädrar. Den tvingas arbeta utanför sitt normala arbetsområde. Billigaste lösningen men inte bra i det långa loppet. Baserat på min erfarenhet av dem rekommenderar jag inte detta alternativ.
2. Fungerar bra. Även väghållningen blev något bättre (kostar ungefär samma som coilovers). En fast sänkning (ca 30-40mm) vilket är lite magert. Knöligt att justera den bakre dämparens hårdhet (demontera paketet, trycka ihop dämparen helt och vrida runt den) Fram justeras med en ratt.
3. Helt klart den bästa lösningen. Du väljer själv hur mycket du vill sänka bilen (mer än 100mm). Fjädrarna är valbara i hårdhet, camber kan justeras fram. Förspänningen kan ställas perfekt och dämpningen är helt valbar med en ratt. Skillnaden är som natt och dag i jämförelse med de ovanstående alternativen.
Jag hade i alla lägen hellre sparat ihop till en uppsättning skapliga coilovers. Du får nuförtiden väldigt bra paket för vettiga pengar. Dessa på bilden köpte jag till min racekärra och de är otroligt bra (ca 9-10.000,-) Det finns även billigare varianter som också är helt ok (ca 6000,-).
Att tänka på:
Sänker du mycket skenar hjulvinklarna iväg. Original brukar det bara gå att justera in vinklarna marginellt med excenterbrickor eller liknande. Utan justering påverkas väghållningen och däckslitage. Justerbara stag kan behövas (de 2 sista bilderna visar några typer av ställbara stag och bärarmar jag använt/använder).