3464
Sök

Coilover vs Sänkningsfjädrar

Inscription
191 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare,

Har sökt igenom forumet, men inte kunnat hitta en liknande tråd.

Skulle gärna vilja få lite info på vad skillnaden egentligen blir om man jämför coilovers mot sänkningsfjädrar? Är det lika väghållning om coilvers är satt till samma mm som sänkningsfjädrarna?
Fördelar med coilovers verkar ju vara dels att man kan höja och sänka bilen bäst man vill och att hårdheten kan ställas in.

Sänkningsfjädrar som jag tänkt köpa är: http://xtremt.se/?artnr=29415-4&cat_id=807
Om nu inte ett schysst coilover alternativ finns.

Tacksam för svar!

MVH
HiTek

1 291 Inlägg
28 september 2010
#2
HiTek skrev:
Tjenare,

Har sökt igenom forumet, men inte kunnat hitta en liknande tråd.

Skulle gärna vilja få lite info på vad skillnaden egentligen blir om man jämför coilovers mot sänkningsfjädrar? Är det lika väghållning om coilvers är satt till samma mm som sänkningsfjädrarna?
Fördelar med coilovers verkar ju vara dels att man kan höja och sänka bilen bäst man vill och att hårdheten kan ställas in.

Sänkningsfjädrar som jag tänkt köpa är: http://xtremt.se/?artnr=29415-4&cat_id=807
Om nu inte ett schysst coilover alternativ finns.

Tacksam för svar!

MVH
HiTek

Det som folk brukar kalla coilovers är kitt med justerbara fjädersäten eller annan funktion för att justera höjden, inget som betyder att dämparen är justerbar.
(coilover per deinition är att fjäden sitter runt dämparen, alltså original fram på din s40)

Vad som ger bättre väghållning är omöjligt att säga, det beror mycket på däck, väder, underlag och framförallt hur du vill att bilen ska uppföra sig.

Billig uppgradering är kapade fjädrar (om du är ute efter en lägre bil och under förutättning att det går) och nya "sportdämpare" som är lite kortare och hårdare.
Sänkfjädrar endast gör oftast bara bilen lägre


huh?
10 427 Inlägg
28 september 2010
#3
Finns även separata insats/fjäderbensstötdämpare som har vissa inställningsmöjligheter, tex rebound.
Koni är lite kända för att ha det på sina dämpare i Sportserien.


Inscription
191 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#4
MattiasH skrev:
Det som folk brukar kalla coilovers är kitt med justerbara fjädersäten eller annan funktion för att justera höjden, inget som betyder att dämparen är justerbar.
(coilover per deinition är att fjäden sitter runt dämparen, alltså original fram på din s40)

Vad som ger bättre väghållning är omöjligt att säga, det beror mycket på däck, väder, underlag och framförallt hur du vill att bilen ska uppföra sig.

Billig uppgradering är kapade fjädrar (om du är ute efter en lägre bil och under förutättning att det går) och nya "sportdämpare" som är lite kortare och hårdare.
Sänkfjädrar endast gör oftast bara bilen lägre

Tack så mycket för svaret!
Så egentligen skulle vägegenskaperna inte bli mycket bättre med endast en sänkningssats med fjädrar om vi förutsätter att det är nya däck, kanon väder o.s.v?

För jag tycker coilovers är riktigt dyrt, nära 7000:- och det vet jag inte om det är värt, och isf köra på sänkningsfjädrarna. Finns ju billigare varianter av coilovers också, men dem verkar ha sina negativadelar.

steifan skrev:
Finns även separata insats/fjäderbensstötdämpare som har vissa inställningsmöjligheter, tex rebound.
Koni är lite kända för att ha det på sina dämpare i Sportserien.

Tack så mycket för svaret!
Ska kika på dem, vet du någon spec. sida som säljer dem?

huh?
10 427 Inlägg
28 september 2010
#5
HiTek skrev:
steifan skrev:
Finns även separata insats/fjäderbensstötdämpare som har vissa inställningsmöjligheter, tex rebound.
Koni är lite kända för att ha det på sina dämpare i Sportserien.

Tack så mycket för svaret!
Ska kika på dem, vet du någon spec. sida som säljer dem?

De har en egen webb-butik för Sverige på http://www.koni.se/
Kostar dock c:a 2500kr/st för framstötdämparna som är justerbara
och c:a 1600kr/st för bakdämparna så det blir relativt dyrt att
köpa ett kit med Koni Sport-stötdämpare + eventuella fjädrar.
Blir nästan 10 000 så billigare coilovers kan nog vara prisvärt.
Finns väl billigare stötdämpare/fjäder-alternativ om inte annat.


Inscription
191 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#6
steifan skrev:
HiTek skrev:
steifan skrev:
Finns även separata insats/fjäderbensstötdämpare som har vissa inställningsmöjligheter, tex rebound.
Koni är lite kända för att ha det på sina dämpare i Sportserien.

Tack så mycket för svaret!
Ska kika på dem, vet du någon spec. sida som säljer dem?

De har en egen webb-butik för Sverige på http://www.koni.se/
Kostar dock c:a 2500kr/st för framstötdämparna som är justerbara
och c:a 1600kr/st för bakdämparna så det blir relativt dyrt att
köpa ett kit med Koni Sport-stötdämpare + eventuella fjädrar.
Blir nästan 10 000 så billigare coilovers kan nog vara prisvärt.
Finns väl billigare stötdämpare/fjäder-alternativ om inte annat.

Tack så mycket igen Steifan!
Men vad är egentligen bäst, coilovers eller fjädersänksats vad gäller främst väghållning? Kanske egentligen inte är så stor skillnad som man känner?

Om det är så att väghållningen blir ganska lika så tänkte jag köra på http://xtremt.se/?artnr=29415-4&cat_id=807, perfekt sänkning i mm och ger möjligen bättre väghållning (?)

huh?
10 427 Inlägg
28 september 2010
#7
Man vet ju kanske inte vad som passar bäst om man inte testat "allt" på samma bil.
Mitt tips är att du testkör någon S/V40 som har x-coilovers eller y-stötdämpare osv
så vet du ju hur det är.

Läste något halvklokt på ett amerikanskt motorforum där man tyckte att det
var onödigt med diverse ställbara coiloverkit pga att man bara ställde in en gång och
sen bara körde. Om man inte kör på bana då dvs.


Inscription
191 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#8
steifan skrev:
Man vet ju kanske inte vad som passar bäst om man inte testat "allt" på samma bil.
Mitt tips är att du testkör någon S/V40 som har x-coilovers eller y-stötdämpare osv
så vet du ju hur det är.

Läste något halvklokt på ett amerikanskt motorforum där man tyckte att det
var onödigt med diverse ställbara coiloverkit pga att man bara ställde in en gång och
sen bara körde. Om man inte kör på bana då dvs.

Okej, ja det ligger väl kanske något i det dem skrev på det motorforumet, jag kör aldrig bana utan bara på allmän väg. Så egentligen borde nog fjädersänkningssatsen räcka? smile

huh?
10 427 Inlägg
28 september 2010
#9
HiTek skrev:
steifan skrev:
Man vet ju kanske inte vad som passar bäst om man inte testat "allt" på samma bil.
Mitt tips är att du testkör någon S/V40 som har x-coilovers eller y-stötdämpare osv
så vet du ju hur det är.

Läste något halvklokt på ett amerikanskt motorforum där man tyckte att det
var onödigt med diverse ställbara coiloverkit pga att man bara ställde in en gång och
sen bara körde. Om man inte kör på bana då dvs.

Okej, ja det ligger väl kanske något i det dem skrev på det motorforumet, jag kör aldrig bana utan bara på allmän väg. Så egentligen borde nog fjädersänkningssatsen räcka? smile

Du kan testa, går ju att att byta stötdämpare, byta till "bättre" bussningar eller kanske montera
en större krängningshämmare där bak längre fram om man vill ha mera "sportighet" på väguppträdandet.


761 Inlägg
28 september 2010
#10
Coilover i sig är bara ett namn och det säger ingenting om väghållningen, det kan i många fall vara sämre än original.

Och för 7000:- så är det garanterat inga värstinggrejer, hade det varit per styck så börjar det närmat sig prestandagrejer


Inscription
191 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#11
dannnej skrev:
Coilover i sig är bara ett namn och det säger ingenting om väghållningen, det kan i många fall vara sämre än original.

Och för 7000:- så är det garanterat inga värstinggrejer, hade det varit per styck så börjar det närmat sig prestandagrejer

Okej, då förstår jag, så egentligen kan jag lika gärna köra på H&R 35mm sänkningsfjädrarna då?

493 Inlägg
28 september 2010
#12
jag har en 60/40 sänkning med gardämpare på min... tycker de e i mesigaste laget och jag har inte kört på bana en ända gång..

Googlemaster

1 291 Inlägg
28 september 2010
#13
HiTek skrev:
dannnej skrev:
Coilover i sig är bara ett namn och det säger ingenting om väghållningen, det kan i många fall vara sämre än original.

Och för 7000:- så är det garanterat inga värstinggrejer, hade det varit per styck så börjar det närmat sig prestandagrejer

Okej, då förstår jag, så egentligen kan jag lika gärna köra på H&R 35mm sänkningsfjädrarna då?

Om det är väghållningen du är ute efter så rekommenderar jag nya dämpare istället för nya fjädrar (om det är tight budget och går att kapa originalfjädrarna.)
Annars brukar "chassikit" med stvare gasdämpare och sänkfjädrar funka rätt bra till lite aktivare körning på gatan. Dom kiten är inte speciellt dyra heller.


huh?
10 427 Inlägg
29 september 2010
#14
Sportstötdämpare är verkligen trevligt + att de flesta är anpassade efter originalfjädrarna.

Men eftersom din bil är utrustad med vad som borde vara standardchassi så skulle du
kunna köpa Volvos egen sportchassi-sats till S/V40 (om inte priset är extremt på något vis).

http://vccs.volvocars.se/accessoriesLeg … 214205.htm

Perfekt om man är märkesnörd som jobbar på "firman" eller vad ni må säga wink


Inscription
191 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#15
Tack för era svar!

Har kollat med Volvo tidigare vad dem tar för sin sportchassisats och det ser ut så här:
"Chassisats kostar 6500:- och sänker bilen mellan 15 och 30 mm"

Men det lutar åt att helt enkelt köra sänkningsfjädrar och nya dämpare smile

925 Inlägg
29 september 2010
#16
En lite reflektion vad det gäler val av stötdämpare. Jag vill inte påstå att sänkfjädrar är sämre än orginal eller att orginal är bättre än flashiga tillbehörsdämpare.

Jävlar vilken skillnad det blev när jag böt till dom här dämparena! Är en vanlig komentar. Men varför? För att dom nya dämparna är riktigt bra, eller för att dom som satt på bilen var slitna och dåliga?

När man byter till sänkfjädrar. Vad är det som händer egentligen? Fjädern blir lägre, eller hårdare? Skulle en hårdare orginalhöjd bli ännu bättre?

En sak är klar, en orginalbil är väldigt väl utprovad för att ge en bra väghållning för dom flesta vanliga vägunderlag.
Tyvärr är det väldig dyrt att prova runt med olika dämpare och jämföra äpplen med äpplen osv... Då skulle jämförelse bli lite lättare. Skulle själv också vilja veta vad som är det bästa alternativet...

Mats

Inscription
191 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#17
Håller mig dig där Mats.
Dock tänkte jag om det ger någon större väghållningsbättring genom att bara sänka bilen eller om man behöver något mer i stil med coilovers. Sen är det mer utseendet jag är ute efter, men även väghållningen om det nu blir någon bättring på den punkten?

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#18
Jag hade nog heldre köpt sport dämpare med sänkningssats, och det ska ja göra.
Coilover är mer om du ska ut på bana och ska justera upp o ner.

Det man inte dör av gör ont.

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 september 2010
#19
Valde Coilovers pga man kan justera höjd o hårdhet tills man är nöjd smile
Ångrar mig inte wink
Senast redigerat av Aerocombi (30 september 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

2 117 Inlägg
30 september 2010
#20
Jag har kört följande varianter:

1. Original stötdämpare med sänkfjädrar

2. Koni stötdämpare med sänkfjädrar

3. Justerbara Coilovers (både dämpning och höjd fullt justerbar samt camber) Både billigare och dyrare varianter


1. Original dämpare gillar inte att köras med sänkfjädrar. Den tvingas arbeta utanför sitt normala arbetsområde. Billigaste lösningen men inte bra i det långa loppet. Baserat på min erfarenhet av dem rekommenderar jag inte detta alternativ.

2. Fungerar bra. Även väghållningen blev något bättre (kostar ungefär samma som coilovers). En fast sänkning (ca 30-40mm) vilket är lite magert. Knöligt att justera den bakre dämparens hårdhet (demontera paketet, trycka ihop dämparen helt och vrida runt den) Fram justeras med en ratt.

3. Helt klart den bästa lösningen. Du väljer själv hur mycket du vill sänka bilen (mer än 100mm). Fjädrarna är valbara i hårdhet, camber kan justeras fram. Förspänningen kan ställas perfekt och dämpningen är helt valbar med en ratt. Skillnaden är som natt och dag i jämförelse med de ovanstående alternativen.

Jag hade i alla lägen hellre sparat ihop till en uppsättning skapliga coilovers. Du får nuförtiden väldigt bra paket för vettiga pengar. Dessa på bilden köpte jag till min racekärra och de är otroligt bra (ca 9-10.000,-) Det finns även billigare varianter som också är helt ok (ca 6000,-).

Att tänka på:
Sänker du mycket skenar hjulvinklarna iväg. Original brukar det bara gå att justera in vinklarna marginellt med excenterbrickor eller liknande. Utan justering påverkas väghållningen och däckslitage. Justerbara stag kan behövas (de 2 sista bilderna visar några typer av ställbara stag och bärarmar jag använt/använder).

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4c123eda108ae.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4c1bc211d77b7.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4c1bc1fbdc1c1.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4c1bc206547d2.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4c1f70e962570.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4c9b91f415f7c.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4bb0e17e7897f.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4b65c125c99ea.jpg



Sök