3154
Sök

Problem med inloggning Windows 7 (nytt okänt konto)

262 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Hej. Idag fick jag problem med min HP dator med Windows 7 Home Premium. När jag skulle logga in så fanns inte mitt gamla konto kvar, utan ett som hette "Kiosk" istället. Nu kan jag inte komma in på min dator längre då det är lösenordsskyddat och enda användarkonto.

Jag har provat att logga in som administratör ( Ditt konto har spärrats. Kontakta systemadministartören)
Har även provat att logga in som Gäst, men det fungerade inte.
Har även provat "Windows password key 8.0" utan resultat, då kontot "Kiosk" inte fanns med bland de kontona som jag kunde ändra.
1. Administratör
2. Gäst
3. HomeGroupUser$
4. -garen

Har provat att radera lösenord på alla dem men kan ändå inte logga in på "kiosk".

Har ni något bra förslag som jag kan göra? Kan jag installera om Windows 7 så att jag kan logga in utan att formatera om datorn?

Försöker iaf
12 817 Inlägg
29 september 2010
Testat köra in i felsäkert läge? Vet att på XP gick det iaf att komma runt lösenordsskyddet på något sätt, hur kommer jag dock inte ihåg.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

262 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Testat köra in i felsäkert läge? Vet att på XP gick det iaf att komma runt lösenordsskyddet på något sätt, hur kommer jag dock inte ihåg.

Mvh Tommy

Har testat, men det gick inte att komma förbi kontot.

Försöker iaf
12 817 Inlägg
29 september 2010
Ok, jag kan dock inte förstå varför du helt plötsligt skulle ha ett konto som heter Kiosk :S har du lämnad datorn så någon kan ha ändrat eller har du helt enkelt råkat ta någon annans, likadana dator? tongue

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

262 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Ok, jag kan dock inte förstå varför du helt plötsligt skulle ha ett konto som heter Kiosk :S har du lämnad datorn så någon kan ha ändrat eller har du helt enkelt råkat ta någon annans, likadana dator? tongue

Mvh Tommy

Jag har haft ett lösenordsskyddat konto som heter "Lalle". Igår kväll stängde jag igen skärmen för att låta datorn gå i viloläge. När jag öppnade den i morse så fanns bara kontot "kiosk". Och det var inte samma lösenord som tidigare.

Att någon skulle ha ändrat den manuellt är inte möjligt. Däremot vet jag inte om datorn har blivit kapad?!

Försöker iaf
12 817 Inlägg
29 september 2010
Tyvärr låter det ju som att datorn blivit kapad på något sätt :S

Mvh Tommy

262 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Tyvärr låter det ju som att datorn blivit kapad på något sätt :S

Mvh Tommy

Känns inte riktigt bra det hmm Kan jag installera om windows 7 över det gamla, så att jag får behålla mina tidigare filer?

Om det kanske hjälper er att lista ut.

När jag startar datorn så står det "användarnamnet eller lösenordet är felaktigt" utan att jag skriver in något. sen när man trycker ok så kommer man till ikonen med "kiosk"
Senast redigerat av Lalle87 (29 september 2010)

Försöker iaf
12 817 Inlägg
29 september 2010
Gör du en snabbformatering i samband med ominstallation av windows så ska dina sparade filer finnas kvar. Dock är inte datorer riktigt mitt område så jag törs inte svära på att det stämmer.

Mvh Tommy

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 september 2010
snabbformatering innebär egentligen bara att filallokeringstabellen tas bort så att det verkar som att alla filer är helt borttagna, vilket de på sätt och vis är eftersom du inte kommer åt dem om du inte gör en återskapning av allokeringstabellen snarast möjligt..

men för att förenkla, gör du en ominstallation med en snabbformatering så losar du ALLT på C:\
jag skulle personligen inte vilja att ominstallationen blev "halvdan" när du har såna här skumma grejer som sker på datorn, utan den måste rensas och börja om från början, och det första du bör göra är att skapa ett annat typ av användarkonto och ett mycket starkare lösenord, sen plutta i brandvägg och antivirus, för risken är ju att samma angripare kommer att försöka igen, då e de rätt korkat att ha samma lösenord och användarnamn tex wink
OM den nu är kapad, rätt svårt att säga om det nu inte finns säkerhetsprogram som loggar sådant.

Ett annat alternativ om man inte vill radera hela skiten och försöka laga systemet själv, är ju att starta det dolda administratörskontot i Windows 7. Men för att kunna göra det måste du ju ha tillgång till Windows ironiskt nog...

http://blog.eches.net/windows-7/how-to- … r-account/

Saken är ju den att det SKA finnas ett adminkonto i felsäkert läge som du ska kunna använda hmm

262 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
snabbformatering innebär egentligen bara att filallokeringstabellen tas bort så att det verkar som att alla filer är helt borttagna, vilket de på sätt och vis är eftersom du inte kommer åt dem om du inte gör en återskapning av allokeringstabellen snarast möjligt..

men för att förenkla, gör du en ominstallation med en snabbformatering så losar du ALLT på C:\
jag skulle personligen inte vilja att ominstallationen blev "halvdan" när du har såna här skumma grejer som sker på datorn, utan den måste rensas och börja om från början, och det första du bör göra är att skapa ett annat typ av användarkonto och ett mycket starkare lösenord, sen plutta i brandvägg och antivirus, för risken är ju att samma angripare kommer att försöka igen, då e de rätt korkat att ha samma lösenord och användarnamn tex wink
OM den nu är kapad, rätt svårt att säga om det nu inte finns säkerhetsprogram som loggar sådant.

Ett annat alternativ om man inte vill radera hela skiten och försöka laga systemet själv, är ju att starta det dolda administratörskontot i Windows 7. Men för att kunna göra det måste du ju ha tillgång till Windows ironiskt nog...

http://blog.eches.net/windows-7/how-to- … r-account/

Saken är ju den att det SKA finnas ett adminkonto i felsäkert läge som du ska kunna använda hmm

Tack för hjälpen. När jag går in i felsäkert läge, så kommer jag bara till inloggningsskärmen, där "kiosk" står. När jag startar om datorn, så kommer där inte fram ikonen först utan det kommer fram att lösenord/användarnamnet är fel. Trycker jag sen på ok så kommer jag till ikonen "kiosk".

Det känns som att där är något som stoppar inloggningen och sen för mig tillbaka till användarnamnet.

Jag lyckades se en logg tidigare idag, och då stod där: 29/9 05:00 Kritisk uppdatering

Tar det säkra före det osäkra och formaterar hela datorn hmm Sen har man väl ett par roliga dagar med att installera om det som man behöver.
Senast redigerat av Lalle87 (29 september 2010)

Smålänning
7 883 Inlägg
29 september 2010
Segt hmm Vad har du för anti-dumma-grejer-program?

Sån ska ju egentligen inte kunna hända med något Windows efter XP...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

66 Inlägg
29 september 2010
Det finns program för att låsa upp konton, har gjort det några gånger när kunder glömt sitt lösenord.
Finns en del olika, detta är ett av dem:
http://pcsupport.about.com/od/toolsofth … hcrack.htm

Man bränner en ISO-fil till CD och bootar upp datorn på den.

Politik är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 september 2010
ye finns såna program, vågar dock aldrig tipsa om de då jag inte vet om man verkligen kan lita på dem, de kan lika gärna öppna upp bakdörrar, men detta är ett erkänt bra och tryggt eller?

262 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
ye finns såna program, vågar dock aldrig tipsa om de då jag inte vet om man verkligen kan lita på dem, de kan lika gärna öppna upp bakdörrar, men detta är ett erkänt bra och tryggt eller?

Var inne i en datorbutik i Trelleborg och de rekommenderade att jag lämnade in den till dem för att formatera den för endast 600 kr wink

Men jag tog det säkra före det osäkra och formaterade allting. Damn vad mycket utrymme man har på hårddisken nu smile
Senast redigerat av Lalle87 (30 september 2010)

8 881 Inlägg
30 september 2010
Tråd låst på begäran av trådskaparen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök