2959
Sök

940 ltt 300 hp +

214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#1
hej jag har en 96 ltt 940 som gått 22000 mil

och funderar vad man behöver och vart får man tag på de grejer som behövs?

vart får man tag på billiga å styva krängingshämmare?

vilken kam är bäst?

måste en 96 b230fk som gått 22000 mil renoveras?

blir det bättre och billigare om den e85 konverteras isf vad behöver man?

vilken turbo? funkar orginal?

jag har ialla fall förstått att man behöver större spridare
531 topp(portad)
vx3 kam?

som ni ser så behöver jag lite hjälp med vad som behövs smile


8 252 Inlägg
29 september 2010
#2
Originalturbon är bara att glömma, du lär ha nåt större. Exakt vilket aggregat man ska ha beror på mål och budget. E85 konvertering blir inte billigare. Kammar finns det många alternativ på, där är det väl oftast pengarna som styr. Dem flesta kör med nån originalprofil. Renoveringen beror ju på hur mycket över 300 hk du siktar på, för har man stora planer så lär man ju byta kolvar + stakar och då renoverar man ju när man ändå är igång.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#3
"de flesta kör med orginalprofil" menar du orginal kammen?

jag siktar bara att få den över 300 hp. hur gör man om jag vill konvertera den till etanol?

hur e det med topp behöver man 531?


8 252 Inlägg
29 september 2010
#4
[Originalkammen är väl inget att satsa på. Jag skulle för tydlighetens skull skrivit "med någon originalprofil, som v eller någon vx"

Du lär ju ha spridar och bränslepump/ar som orkar med flödet som behövs till E85, gärna bättre tändning och en mappning om du ska köra E85.

Vad gäller topp så kan man klara sig med en 530 till såna effekter.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#5
så ska man inte ha vx3 kammen eller?

tål alla slangar och sånt e85? e det bara å ha bättre pump å spridare och mappa sen går den på de?


8 252 Inlägg
29 september 2010
#6
Jo, man kan köra med vx3. Det är ett populärt val för övrigt.

slangar bör man alltid byta om man ska köra E85. Sen är det bara att dimensionera bränslesystemet för flödet som behövs och mappa.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#7
ok tack så väldigt mycket för hjälpen det har varit kung att få reda på detta!!! smile

men vart kan man få tag på en billig turbo som duger för 300 hp +?


536 Inlägg
29 september 2010
#8
Bara att leta runt.. Du kan alltid köra något kina aggregat, som dom förövrigt säljer på bland annat KLracing.se

Annars kan du alltid skaffa dyrare turbo, men somsagt, budgeten sätter stopp för gränserna.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#9
är det nån skillnad på kina och dyr?


8 252 Inlägg
29 september 2010
#10
sawander skrev:
är det nån skillnad på kina och dyr?

Ja, det kan det vara. Kina kan det vara lite si och så med kvalitet på + att det brukarkunna va lite sämre lagerdelar i ett sånt. Men det finns dem som har fått bra resultat med kina-aggregat.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#12
om man inte ska ha kina vad ska man ha då?


536 Inlägg
29 september 2010
#13
Du kan alltid köpa en 19t eller något i den klassen.. Vet inte om en KKK k24 från s60 med bra lager hade gjort sig.. Personligen hade jag köpt en lite större turbo (absolut inte för stor) och kört på ett lite lägre laddtryck.


Tvivlare
2 266 Inlägg
29 september 2010
#14
Jag åker med 18T i min, och jag tror den ska orka med upp till lite över 300. Men jag hade varmt rekommenderat dig att skilja hela bottendelen och bygga ordentligt från grunden. 300hk är en ökning med 165 hästar från original, tänk på de. Räkna också med förstärkt koppling.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

214 Inlägg
8 252 Inlägg
29 september 2010
#16
sawander skrev:
måste man byta lmm?

Det är möjligt att ta ut dem effekterna med originalhuset, men ett större stryper mindre och ger ett lite vettigare resultat.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#17
men om man byter turbo till en t3(t4E) så har ju dom bara 2" laddrör stryper inte det?


8 252 Inlägg
29 september 2010
#18
sawander skrev:
men om man byter turbo till en t3(t4E) så har ju dom bara 2" laddrör stryper inte det?

Storleken på tryckrören är en helt annan sak.


214 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#20
hur e de med spridare rå jag tror jag ska ha ungefär 550cc på 300 hk om ja kör på ethanol men kan jag med min motor ha dessa?  http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=7195



Sök