3457
Sök

Tips om JBL GT5-15- 2st

572 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Hallå.. Jag hade tänkt att införskaffa mig ett par JBL GT5-15". Och då tänkte jag göra portad låda.. kollade på deras beskrivning. Och en ska då ha 99.11 liter med portning på 4" Så ska jag då ha två st. då ska jag ha två 4" portar då. det jag hade tänkt mig e att jag ska ha lutning på basarna och ha portarna snett. Och dom skrev ut att den ska vara 330mm lång.. Behöver jag ändra den då om jag sätter dom snett??Eller det räcker att dom e 330mm?? Och vart e det bäst att ha portarna? E det mitten av basarna?? Eller ska man ha basarna i var sin låda eller vilket blir bäst??

Jag räknade ut en låda som ska vara 980x540x374 = 198 liter.

Tror ni det blir en bra låda till två JBL GT5-15" som e portad då??

Seriösa svar tack..

Mvh Daniel

DZ Design På Facebook

4 693 Inlägg
30 september 2010
Lådan blir säkert inget fel på. Och dom basarna spelar tydligen rätt så högt jämfört med vad dom kostar.
Tänk bara på att dom måtten du skrivit upp blir innermått på lådan smile

Hade jag byggt den så hade jag byggt slotport istället.
Men vill du ha 2 st 4" portar så sätt dom på baffeln, vart spelar mindre roll.

Vad ska du driva basarna med?
Senast redigerat av Softis (30 september 2010)

Booyakasha!

2 665 Inlägg
30 september 2010
Bygg lådan med 2separata lådor på insidan. Blir bäst så och stadigare.

Slotport är modernt nu, men runda rör med trattar funkar minst lika bra. Troligen bättre för luftflödet. (hur många gör tratt på slotporten?)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

572 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Softis: Slotsportar e väl rätt svårt att få riktigt bra?? Och slutsteget jag ska driva med e ett 2x300 rms  watt hade jag för mig.. Och 1x600rms watt. Men så har jag ett annat steg som jag ska gemföra med.. Det e på 1600watt totalt men det e ett 4 kanalt  steg på 4x60rms. Bryggat blir 2x240 har jag för mig.. E inte säker..

Rickard-v: Ja jag håller med om separata lådor.. Så det får bli så.. smile

Tack för dom svaren.. Hjälpte mig jätte mycket smile Men kom med fler idéer. smile

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
30 september 2010
Till att börja med vill jag bara säga att det finns många som trattar slotportar. För övrigt har man inte samma användning av trattar på en slotport då den kan göras så pass mycket större så att man får ner lufthastigheten i porten och slipper flåsljuden utan att det tar mer plats på lådans baffel.

Jag kör själv med slotport då det tar betydligt mycket mindre plats på baffeln.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

572 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Då kommer jag med en fråga till.. Enligt jbl så ska jag ha en 4" portning.. hur räknar jag om det till slotsport så det stämmer???

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
30 september 2010
Dannz0 skrev:
Då kommer jag med en fråga till.. Enligt jbl så ska jag ha en 4" portning.. hur räknar jag om det till slotsport så det stämmer???

R x R x Pi = Area
5 x 5 x 3,14 = 78,5 = 80mm2

Alltså ska du ha en slotport på minst 80mm2 per bas

Du kan även göra denna en aning större för att slippa flåsljud men då måste den även bli djupare för att lådan ska behålla samma avstämning.

Säg att du gör den 100mm2 per bas, med andra ord 200mm2 till den lådan.
Räknar man då på din 198l låda ska slotporten vara 200mm2 med ett djup på 15cm för att du ska få en avstämning på 35hz.

572 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Dannz0 skrev:

R x R x Pi = Area
5 x 5 x 3,14 = 78,5 = 80mm2

Alltså ska du ha en slotport på minst 80mm2 per bas

Du kan även göra denna en aning större för att slippa flåsljud men då måste den även bli djupare för att lådan ska behålla samma avstämning.

Säg att du gör den 100mm2 per bas, med andra ord 200mm2 till den lådan.
Räknar man då på din 198l låda ska slotporten vara 200mm2 med ett djup på 15cm för att du ska få en avstämning på 35hz.

Aha.. Ja nu e jag med.. Men det blir en delad låda så då tar jag 100mm2 per låda.. Ja.. det e en jävla massa räknande.. men det ska väl gå ihop. tongue

Tack.. big_smile

DZ Design På Facebook

4 074 Inlägg
30 september 2010
JBL GT5 Basarna spelar riktigt bra för pengarna..
Jag kör mina i sluten låda på 33liter styck och spelade 143.nåt i en Volvo 855.
Dock så vet jag ej hur dom spelar i potrad låda då jag inte provat!
Men som du säger så vill dom ha 99liter styck portat,men vill du ha en musik låda eller en spl låda?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

572 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
JBL GT5 Basarna spelar riktigt bra för pengarna..
Jag kör mina i sluten låda på 33liter styck och spelade 143.nåt i en Volvo 855.
Dock så vet jag ej hur dom spelar i potrad låda då jag inte provat!
Men som du säger så vill dom ha 99liter styck portat,men vill du ha en musik låda eller en spl låda?

Jag vill ju ha en musik låda samt en spl låda tongue hehe.. Men mest en SPL.. Men enligt jbls specifikation så ska man spela mer med portad låda.. .
Senast redigerat av Dannz0 (30 september 2010)

DZ Design På Facebook

21 761 Inlägg
30 september 2010
Dannz0 skrev:

Innermått eller yttermått?

Det är viktigt att hålla reda på dessa saker vid volymberäkning, annars blir slutresultatet inte som man har tänkt sig. smile

572 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Dannz0 skrev:

Innermått eller yttermått?

Det är viktigt att hålla reda på dessa saker vid volymberäkning, annars blir slutresultatet inte som man har tänkt sig. smile

Denna gången har jag räknat innermått.. smile

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
2 oktober 2010
Tänk på att en så stor låda måste stadgas invändigt så länge du inte har extremt tjockt material..

572 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Tänk på att en så stor låda måste stadgas invändigt så länge du inte har extremt tjockt material..

Yes i know that.

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Vilket dämpmatrial e bäst att använda?? Polyester eller fiber?? Dämpmatta eller ull?? Eller Dämpmatta av asfalttyp

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
12 oktober 2010
Dannz0 skrev:
Vilket dämpmatrial e bäst att använda?? Polyester eller fiber?? Dämpmatta eller ull?? Eller Dämpmatta av asfalttyp

Varför ska du dämpa?

Dieselpower!
534 Inlägg
12 oktober 2010
Dannz0 skrev:

Vad har du tänkt o dämpa ? : )

572 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_: Om man dämpar så får man väl inte det "eko" ljudet från lådan??
Hoonas: Dämpa en låda till två 15"are.

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
12 oktober 2010
Dannz0 skrev:

Blir inget ekoljud så länge lådan är stum. Vill du spela högt så ska du inte ha ngn dämpning i lådan..

572 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Dannz0 skrev:

Blir inget ekoljud så länge lådan är stum. Vill du spela högt så ska du inte ha ngn dämpning i lådan..

Jaså.. Ja tur du kom in i bilden o berättade det smile Då ska jag ge fan i att köpa det.. smile Tack så mycket för infot.. smile

DZ Design På Facebook

Sök