3374
Sök

Tips om JBL GT5-15- 2st

2 665 Inlägg
14 oktober 2010
#21
Dannz0 skrev:
Vilket dämpmatrial e bäst att använda?? Polyester eller fiber?? Dämpmatta eller ull?? Eller Dämpmatta av asfalttyp

Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 466 Inlägg
14 oktober 2010
#22
Rickard-v skrev:
Dannz0 skrev:
Vilket dämpmatrial e bäst att använda?? Polyester eller fiber?? Dämpmatta eller ull?? Eller Dämpmatta av asfalttyp

Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Som jag ser det så är det ett rent slöseri att använda ull i portade lådor.
Dels spelar man lägre för att ullen dämpar, och handlar det om 147-148db så blir 1db ganska stor skillnad.. Då menar jag inte bara på mätaren utan du känner skillnad på den sista dB:n med.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det enligt mig e ren myt att dämpull ger renare ljud. Tvärt om så tycker jag basen blir mer dämpad och matt och snärten försvinner. Hela vitsen med en basreflexlåda är ju att resonansen i lådan ska förstärka basen, då ska man la inte försöka dämpa bort resonansen?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

572 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#23
Det du skriver där låter ju rimligt.. Jag skiter i dämpning och hör hur det blir.. smile

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
14 oktober 2010
#24
Dannz0 skrev:
Det du skriver där låter ju rimligt.. Jag skiter i dämpning och hör hur det blir.. smile

Japp gör det och bilda dig en egen uppfattning helt enkelt. Dämpning är enbart för vissa slutna lådor om du frågar mig.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
15 oktober 2010
#25
Håller med M_icke_ dämpull är till för slutna lådor och inget annat

Booyakasha!

572 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#26
Ja det e tur det finns garaget och folk som delar med sig.. smile

DZ Design På Facebook

2 665 Inlägg
15 oktober 2010
#27
M_icke_ skrev:
Rickard-v skrev:
Dannz0 skrev:
Vilket dämpmatrial e bäst att använda?? Polyester eller fiber?? Dämpmatta eller ull?? Eller Dämpmatta av asfalttyp

Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Som jag ser det så är det ett rent slöseri att använda ull i portade lådor.
Dels spelar man lägre för att ullen dämpar, och handlar det om 147-148db så blir 1db ganska stor skillnad.. Då menar jag inte bara på mätaren utan du känner skillnad på den sista dB:n med.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det enligt mig e ren myt att dämpull ger renare ljud. Tvärt om så tycker jag basen blir mer dämpad och matt och snärten försvinner. Hela vitsen med en basreflexlåda är ju att resonansen i lådan ska förstärka basen, då ska man la inte försöka dämpa bort resonansen?

Ok med 147db så spelar det ingen roll. Spelar du 147db med musik i bilen när du åker till jobbet??
För ska du bara mäta högt ljudtryck då behövs det absolut inte.

Resonansen i lådan skall inte ut genom röret. Det är resonansen som skapas i röret som förstärker låga frekvenser.
Att du skall ha dämpull är till för att dämpa alla andra resonanser som blir i lådan. Det kan bli resonanser över 100hz som kommer ut genom röret o det vill man ju inte.

Äh gör som du vill.

Annars kan du ju söka o läsa lite om baslådor på sidor som handlar om högtalarbyggen o inte om bilar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 466 Inlägg
16 oktober 2010
#28
Rickard-v skrev:
M_icke_ skrev:
Rickard-v skrev:

Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Som jag ser det så är det ett rent slöseri att använda ull i portade lådor.
Dels spelar man lägre för att ullen dämpar, och handlar det om 147-148db så blir 1db ganska stor skillnad.. Då menar jag inte bara på mätaren utan du känner skillnad på den sista dB:n med.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det enligt mig e ren myt att dämpull ger renare ljud. Tvärt om så tycker jag basen blir mer dämpad och matt och snärten försvinner. Hela vitsen med en basreflexlåda är ju att resonansen i lådan ska förstärka basen, då ska man la inte försöka dämpa bort resonansen?

Ok med 147db så spelar det ingen roll. Spelar du 147db med musik i bilen när du åker till jobbet??
För ska du bara mäta högt ljudtryck då behövs det absolut inte.

Resonansen i lådan skall inte ut genom röret. Det är resonansen som skapas i röret som förstärker låga frekvenser.
Att du skall ha dämpull är till för att dämpa alla andra resonanser som blir i lådan. Det kan bli resonanser över 100hz som kommer ut genom röret o det vill man ju inte.

Äh gör som du vill.

Annars kan du ju söka o läsa lite om baslådor på sidor som handlar om högtalarbyggen o inte om bilar.

Jag har ALDRIG varit med om att man får konstiga resonansljud/missljud för att man inte har dämpning..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 656 Inlägg
17 oktober 2010
#29
M_icke_ skrev:
Rickard-v skrev:
Dannz0 skrev:
Vilket dämpmatrial e bäst att använda?? Polyester eller fiber?? Dämpmatta eller ull?? Eller Dämpmatta av asfalttyp

Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Som jag ser det så är det ett rent slöseri att använda ull i portade lådor.
Dels spelar man lägre för att ullen dämpar, och handlar det om 147-148db så blir 1db ganska stor skillnad.. Då menar jag inte bara på mätaren utan du känner skillnad på den sista dB:n med.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det enligt mig e ren myt att dämpull ger renare ljud. Tvärt om så tycker jag basen blir mer dämpad och matt och snärten försvinner. Hela vitsen med en basreflexlåda är ju att resonansen i lådan ska förstärka basen, då ska man la inte försöka dämpa bort resonansen?

nu tror väl ingen att han ska spela så högt med 600 rms hoppas jag


4 693 Inlägg
17 oktober 2010
#30
Varför inte? Jag spelade 144.5 med ungefär samma effekt så 147 går säkert wink

Booyakasha!

3 466 Inlägg
17 oktober 2010
#31
ekelund88 skrev:
M_icke_ skrev:
Rickard-v skrev:
Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Som jag ser det så är det ett rent slöseri att använda ull i portade lådor.
Dels spelar man lägre för att ullen dämpar, och handlar det om 147-148db så blir 1db ganska stor skillnad.. Då menar jag inte bara på mätaren utan du känner skillnad på den sista dB:n med.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det enligt mig e ren myt att dämpull ger renare ljud. Tvärt om så tycker jag basen blir mer dämpad och matt och snärten försvinner. Hela vitsen med en basreflexlåda är ju att resonansen i lådan ska förstärka basen, då ska man la inte försöka dämpa bort resonansen?

nu tror väl ingen att han ska spela så högt med 600 rms hoppas jag

Basarna är lättdrivna så i rätt låda och rätt bil borde de inte vara allt för långt ifrån, med det kräver en del labbning..

O för övrigt syftade jag mer på min egen bil eftersom jag trots allt måste utgå ifrån egna erfrenheter..
Senast redigerat av M_icke_ (17 oktober 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

572 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#32
Rickard-v skrev:
M_icke_ skrev:
Rickard-v skrev:

Fårull är bäst. Du vinner i ljudkvalitet med ull i lådan. Du minskar resonanser som annars försämrar återgivningen. Visst du tappar någon db med du hör större skillnad på ljudet tror jag, än sista DBn.
För du ska väl inte bara Burrrrpa utan även lyssna på musik?

Som jag ser det så är det ett rent slöseri att använda ull i portade lådor.
Dels spelar man lägre för att ullen dämpar, och handlar det om 147-148db så blir 1db ganska stor skillnad.. Då menar jag inte bara på mätaren utan du känner skillnad på den sista dB:n med.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det enligt mig e ren myt att dämpull ger renare ljud. Tvärt om så tycker jag basen blir mer dämpad och matt och snärten försvinner. Hela vitsen med en basreflexlåda är ju att resonansen i lådan ska förstärka basen, då ska man la inte försöka dämpa bort resonansen?

Ok med 147db så spelar det ingen roll. Spelar du 147db med musik i bilen när du åker till jobbet??
För ska du bara mäta högt ljudtryck då behövs det absolut inte.

Resonansen i lådan skall inte ut genom röret. Det är resonansen som skapas i röret som förstärker låga frekvenser.
Att du skall ha dämpull är till för att dämpa alla andra resonanser som blir i lådan. Det kan bli resonanser över 100hz som kommer ut genom röret o det vill man ju inte.

Äh gör som du vill.

Annars kan du ju söka o läsa lite om baslådor på sidor som handlar om högtalarbyggen o inte om bilar.

Jag kan pröva mig fram o se vad jag själv tycker låter bäst. Först kör jag utan o sen köper jag dämpull och prövar med det.. Då får vi se.. Eller så kan man ju höra med en kompis bas. Han har dämpull och så kan man höra skillnaden då..

DZ Design På Facebook

2 665 Inlägg
27 oktober 2010
#33
Absolut. Du ska prova dig fram o höra vad som låter bäst.

O då menar jag bäst återgivning inte högt ljudtryck.

För om det låter 140 eller 145db tycker jag är ganska ointressant.
(vilket jag är ganska ensam om det vet jag)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 466 Inlägg
27 oktober 2010
#34
Rickard-v skrev:
Absolut. Du ska prova dig fram o höra vad som låter bäst.

O då menar jag bäst återgivning inte högt ljudtryck.

För om det låter 140 eller 145db tycker jag är ganska ointressant.
(vilket jag är ganska ensam om det vet jag)

Varför skulle man välja att dämpa basen så att man får lägre tryck och tappar "exakteheten" i basen?
145db är nästan 4ggr så högt som 140db för övrigt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
27 oktober 2010
#35
Jävla skillnad på 140 och 145 db, det kan jag hålla med om. Skulle aldrig falla mig in att dämpa basen. SQ nissar kanske gör det, men knappast att jag skulle det

Booyakasha!

4 074 Inlägg
27 oktober 2010
#36
Har prövat en GT5 15" i portad låda nu.
Men inte mätt nåt iofs.
Kör den i en låda på 98liter med 1st 6" port och det spelar på duktigt.
Driver basen med ett DD S2

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

572 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#37
BJonsson skrev:
Har prövat en GT5 15" i portad låda nu.
Men inte mätt nåt iofs.
Kör den i en låda på 98liter med 1st 6" port och det spelar på duktigt.
Driver basen med ett DD S2

6" port?? Vad gör skilnaden mellan 4" och 6" port???

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
28 oktober 2010
#38
Dannz0 skrev:
BJonsson skrev:
Har prövat en GT5 15" i portad låda nu.
Men inte mätt nåt iofs.
Kör den i en låda på 98liter med 1st 6" port och det spelar på duktigt.
Driver basen med ett DD S2

6" port?? Vad gör skilnaden mellan 4" och 6" port???

6" =15cm  7,5x7,5x3,14=177cm2
4" =10cm  5x5x3,14= 79cm2

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

572 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#39
M_icke_ skrev:
Dannz0 skrev:
BJonsson skrev:
Har prövat en GT5 15" i portad låda nu.
Men inte mätt nåt iofs.
Kör den i en låda på 98liter med 1st 6" port och det spelar på duktigt.
Driver basen med ett DD S2

6" port?? Vad gör skilnaden mellan 4" och 6" port???

6" =15cm  7,5x7,5x3,14=177cm2
4" =10cm  5x5x3,14= 79cm2

Jojo.. Men vad gör den för skillnad på ljudet??

DZ Design På Facebook

3 466 Inlägg
28 oktober 2010
#40
Dannz0 skrev:
M_icke_ skrev:
Dannz0 skrev:
6" port?? Vad gör skilnaden mellan 4" och 6" port???

6" =15cm  7,5x7,5x3,14=177cm2
4" =10cm  5x5x3,14= 79cm2

Jojo.. Men vad gör den för skillnad på ljudet??

Större port = bättre flöde = mindre flåsljud + mer bastryck ut ur lådan.

Självklart ska man inte ha för stor port heller..
Senast redigerat av M_icke_ (28 oktober 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök