Ja lastbilsmekar tjänar bättre. Betydligt. En lastbilselektriker med några års erfarenhet och goda kunskaper kan ha upp till 30k före skatt. Men även vanliga mekar har bättre betalt än bilmekaniker.
Men sen är allt dyrare. När jag gick i gymnasiet (utbildade mig till lastbilsmek) fick jag höra på en praktikplats att laga en lastbil kostar som en bil ungefär, fast lägg till en nolla.
+ att åkarna vill att bilarna ska rulla till varje pris, att ha en lastbil stående kostar hur som mer pengar än att laga den.
Men sen är det ett grymt tungt jobb också. Men betydligt bättre än bilmek i två avseenden:
- Konstruktörerna av lasbilar är inte inkompetenta (med reservation att jag inte skruvat så mycket med annat än Volvo, Scania och Mercedes)
- Elektroniken är mer heavy duty och krånglar inte för att det är lite kallt ute...
Masquerade skrev:
mulleri skrev:
du kan väl göra allting i stället själv....
Hade jag haft verktygen så.. Jag kan också bygga med lego, vilket moderna bilar mer eller mindre är. Koppla in en liten dator, se vad som är fel och byta ut delen.
Ja tänk om det va så enkelt
Då hade jag fortfaronde velat vara bilmek
Nu är ju verkligheten en annan tyvärr... Går inte ta felkoder på mekaniska missljud och sånt, och koppling m.m lämnar inte heller felkoder.
Sen kan du få en felkod, utan att det är den specifika saken det är fel på
Sen vet jag inte hur det är hos märkesverkstäder, men vi allbilverkstäder tar även in en del släp, och dom har jag ALDRIG hittat en OBD-uttag på
Där jag jobbar har jag dessutom fått in bilar som inte märkesverkstan klarade av att felsöka... T.ex en bubbla -71 som bara gick på tre cylindrar. Inkompetens eller vad det är vill jag inte gå in på, men när dom inte kan felsöka en förgasarmotor med brytartändning är det dags att gå om skolan
Är såå mycket mer än knappa med datorn, om bara kunderna visste det...