Bilmekaniker, lön?

Mr_Muscle
3 oktober 2010 · 81 Inlägg

steifan skrev:

Mr_Muscle skrev:

steifan skrev:

24000 före skatt i grundlön/timlön låter som att det stämmer ganska bra (för "byggnadsarbetare").

Njaa där jag jobbar har vi månadslön på 28710 och det är en vanlig normal lön för en snickare smile

I fjollträsk kanske, men ute i resten av landet är det nog inte riktigt samma.
Tror min far har runt motsvarande 24 000 i grundlön (~20 års erfarenhet som snickare).
I Dalarna dvs.

Hårda bud wink

Eh okej då kan ju din farsa känna sig blåst tongue

Byggnads statistik över tid- och prestationslöner för byggnadsarbetarna helåret 2009
är nu klar. Den visar att byggnadsarbetarnas genomsnittsförtjänst ökade med 3,7
procent sedan helåret 2008. Genomsnittsförtjänsten låg på 158,09 kronor per timme
vilket var en ökning med 5,69 kronor jämfört med år 2008. Den timförtjänsten motsvarar
en månadslön på drygt 27 500 kronor.

Källa: www.byggnads.se

twin_cam Smålänning
3 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Ja lastbilsmekar tjänar bättre. Betydligt. En lastbilselektriker med några års erfarenhet och goda kunskaper kan ha upp till 30k före skatt. Men även vanliga mekar har bättre betalt än bilmekaniker.

Men sen är allt dyrare. När jag gick i gymnasiet (utbildade mig till lastbilsmek) fick jag höra på en praktikplats att laga en lastbil kostar som en bil ungefär, fast lägg till en nolla.
+ att åkarna vill att bilarna ska rulla till varje pris, att ha en lastbil stående kostar hur som mer pengar än att laga den.

Men sen är det ett grymt tungt jobb också. Men betydligt bättre än bilmek i två avseenden:
- Konstruktörerna av lasbilar är inte inkompetenta (med reservation att jag inte skruvat så mycket med annat än Volvo, Scania och Mercedes)
- Elektroniken är mer heavy duty och krånglar inte för att det är lite kallt ute...

Masquerade skrev:

mulleri skrev:
du kan väl göra allting i stället själv....

Hade jag haft verktygen så.. Jag kan också bygga med lego, vilket moderna bilar mer eller mindre är. Koppla in en liten dator, se vad som är fel och byta ut delen. smile

Ja tänk om det va så enkelt smile Då hade jag fortfaronde velat vara bilmek smile

Nu är ju verkligheten en annan tyvärr... Går inte ta felkoder på mekaniska missljud och sånt, och koppling m.m lämnar inte heller felkoder.
Sen kan du få en felkod, utan att det är den specifika saken det är fel på smile

Sen vet jag inte hur det är hos märkesverkstäder, men vi allbilverkstäder tar även in en del släp, och dom har jag ALDRIG hittat en OBD-uttag på hmm

Där jag jobbar har jag dessutom fått in bilar som inte märkesverkstan klarade av att felsöka... T.ex en bubbla -71 som bara gick på tre cylindrar. Inkompetens eller vad det är vill jag inte gå in på, men när dom inte kan felsöka en förgasarmotor med brytartändning är det dags att gå om skolan smile

Är såå mycket mer än knappa med datorn, om bara kunderna visste det...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Mr_Muscle skrev:

steifan skrev:

Mr_Muscle skrev:

Njaa där jag jobbar har vi månadslön på 28710 och det är en vanlig normal lön för en snickare smile

I fjollträsk kanske, men ute i resten av landet är det nog inte riktigt samma.
Tror min far har runt motsvarande 24 000 i grundlön (~20 års erfarenhet som snickare).
I Dalarna dvs.

Hårda bud wink

Eh okej då kan ju din farsa känna sig blåst tongue

Byggnads statistik över tid- och prestationslöner för byggnadsarbetarna helåret 2009
är nu klar. Den visar att byggnadsarbetarnas genomsnittsförtjänst ökade med 3,7
procent sedan helåret 2008. Genomsnittsförtjänsten låg på 158,09 kronor per timme
vilket var en ökning med 5,69 kronor jämfört med år 2008. Den timförtjänsten motsvarar
en månadslön på drygt 27 500 kronor.

Källa: www.byggnads.se

Räknade nog ej med "prestationslön" på den timpenningen wink

Då kan ju hela snickaryrket känna sig blåsta för att industrik(skift-)knegarna
tjänar mer med lite eller ingen erfarenhet tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Mr_Muscle
3 oktober 2010 · 81 Inlägg

steifan skrev:

Mr_Muscle skrev:

steifan skrev:

I fjollträsk kanske, men ute i resten av landet är det nog inte riktigt samma.
Tror min far har runt motsvarande 24 000 i grundlön (~20 års erfarenhet som snickare).
I Dalarna dvs.

Hårda bud wink

Eh okej då kan ju din farsa känna sig blåst tongue

Byggnads statistik över tid- och prestationslöner för byggnadsarbetarna helåret 2009
är nu klar. Den visar att byggnadsarbetarnas genomsnittsförtjänst ökade med 3,7
procent sedan helåret 2008. Genomsnittsförtjänsten låg på 158,09 kronor per timme
vilket var en ökning med 5,69 kronor jämfört med år 2008. Den timförtjänsten motsvarar
en månadslön på drygt 27 500 kronor.

Källa: www.byggnads.se

Räknade nog ej med "prestationslön" på den timpenningen wink

Då kan ju hela snickaryrket känna sig blåsta för att industrik(skift-)knegarna
tjänar mer med lite eller ingen erfarenhet tongue

haha jo ! Om man ser till skiftknegarna smile Men annars har ju alltid byggbranchen haft högre lön än industri. Tidigt 1900 tal dubbelt så mkt. Och på så sätt även drivit upp industris löner smile Men orkar inte bry mig mer nu ha de gött smile

Noxxer
3 oktober 2010 · 1 482 Inlägg

Även med rätt utrustning kan det vara extremt svårt att hitta fel. Jobbar själv med tunnelbane vagnar och dom är fan inte enkla att felsöka.

Ibland är det bara o byta en del. Ibland får man prova sig fram. Roligast är att prova sig fram när det är elektronik fel smile Kan bli ganska sjysta smällar big_smile

BLT Service
Theracords Music Label
mr_yeahman Krom-fascisten
5 februari 2013 · 439 Inlägg

wtf, är otroligt bilintresserad, men känns ovärt att sadla om från taxislusk när lönen inte är bättre.

N_W V8 de bästa som finns!
5 februari 2013 · 1 092 Inlägg

Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Janneutanb
5 februari 2013 · 7 272 Inlägg

N_W skrev:
Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Tyvärr finns det knappt riktiga mekaniker längre. Hade dom fått betalt efter prestation så skulle t ex hela Scania verkstan i Gävle leva på gatan.

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 februari 2013 · 10 427 Inlägg

N_W skrev:
Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Den betydande skillnaden är att när bilmekanikern jobbar så finns det ofta en kund som får betala per timme -> prispress -> lägre lön.

Mer prispress än inom industrin dvs.

volvo_240_tic ingen aning
5 februari 2013 · 687 Inlägg

steifan skrev:

N_W skrev:
Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Den betydande skillnaden är att när bilmekanikern jobbar så finns det ofta en kund som får betala per timme -> prispress -> lägre lön.

Mer prispress än inom industrin dvs.

Som montör får man enbart en bråkdel av vad det kostar att serva bilen. På en märkes verkstad så är många saker exvis. oljebyten, servisar, brännarbyten etc. Så är tiden redan upplagd på hur länge det får ta.

ex.
*En ny montör byter en H4 på en Toyota Yaris. Det hela tar för den nya montören 10min.
*En montör med 10 år på samma verkstad så gör jobbet på 3min.

MEN den äldre montören får inte 3ggr mera lön för arbetet.

Så är det.

Så till alla er som tänkt på att bli rika på att skruva bilar, det kommer ni inte bli så länge ni jobbar åt någon..
Är själv bilmontör så jag VET.

även zebran har sina fläckar
ante850r
5 februari 2013 · 285 Inlägg

Jag gick fordonsprogrammet och jobbat med det i över 2 år,ångrar mig så in i helvete att jag gick sådan skit linje.Dåliga,skitiga jobb,dåligt betalt(rent uselt ingångslön är på 17.000 nånting) finns inga utveckling möjligheter att kunna bli nått.

Tur man har kommit ur det träsket och jobbat med annat.Bilar kan man endast ha som fritidsintresse ingen annat.

Iggge
5 februari 2013 · 241 Inlägg

Gmu wink

Saab forever wolf in sheeps clothing
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 februari 2013 · 10 427 Inlägg

ante850r skrev:
(rent uselt ingångslön är på 17.000 nånting)

Låter som att man nitiskt följer lägstalönerna i kollektivavtalen (dom lönerna som är alldeles för höga enligt många tyckare) tongue

horbybonnen
5 februari 2013 · 1 160 Inlägg

Iggge skrev:
Gmu wink

?

mb_pucken
5 februari 2013 · 5 093 Inlägg

spelar inte så stor roll vad man tjänar på ett jobb enligt mig, innom rimliga gränser så klart. för mig är trivsel osv viktigare. jobbade tidigare inom tillverkningsindustrin och hata det jobbet trots bra lön. blev sedan bilmek och gick ner ca 5k i lön. dock har jag ökat på min lön igenom hårt arbete och ökad prestation samt utbildning.
tyvärr kan man nog inte göra så mycket åt lönerna utan att höja priset vilket resulterar i mindre kunder. för tyvärr finns det alltid verkstäder som gör jobbet billigare om än med minskad kvalitet ibland. sedan är de mycket som kostar på en bilverkstad. underhåll, verktyg, utbildningar, m.m. så blir inte så mycket över.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Iggge
5 februari 2013 · 241 Inlägg

horbybonnen skrev:

Iggge skrev:
Gmu wink

?

Grund Militärubildning smile

Saab forever wolf in sheeps clothing
Iggge
5 februari 2013 · 241 Inlägg

Sen säger jag som mb_pucken. Lön är viktigt men att trivas på jobbet är så mycket viktigare.

Saab forever wolf in sheeps clothing
Nitrometanskada Gött mos
5 februari 2013 · 1 096 Inlägg

Iggge skrev:

horbybonnen skrev:

Iggge skrev:
Gmu wink

?

Grund Militärubildning smile

Jo för yrkesmilitärer i Sverige tjänar ju bra.....det enda tillfället när man tjänar bra som yrkessoldat är när man är iväg på uppdrag, ex 3 månader i Afghanistan. Är bekant med ett par yrkessoldat/yrkesofficerare så har lite koll på läget.

Försvaret förstår inte varför det är dåligt med folk som söker sig till Försvaret, de kan ju höja lönerna istället för att lägga pengar på sina enorma reklamkampanjer.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Wicca
5 februari 2013 · 886 Inlägg

Är väl inte så farligt dålig ingångslön direkt från gymnasiet på bilmek ändå. Att det är fysiskt tungt har väldigt lite att göra med lönen.

Det som ger stålar är sånt som är psykiskt tungt, dvs pappersvändande efter några års utbildning. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Iggge
5 februari 2013 · 241 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

Iggge skrev:

horbybonnen skrev:

?

Grund Militärubildning smile

Jo för yrkesmilitärer i Sverige tjänar ju bra.....det enda tillfället när man tjänar bra som yrkessoldat är när man är iväg på uppdrag, ex 3 månader i Afghanistan. Är bekant med ett par yrkessoldat/yrkesofficerare så har lite koll på läget.

Försvaret förstår inte varför det är dåligt med folk som söker sig till Försvaret, de kan ju höja lönerna istället för att lägga pengar på sina enorma reklamkampanjer.

Jag är soldat. Får ut kring 20-35k efter skatt så inte är det så dåligt smile

Saab forever wolf in sheeps clothing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang