Då jag tappade tålamodet redan då de s14 skivor jag köpte tidigare pekade finger åt mig medan jag försökte provmontera så satte jag nu borren i mina originalskivor på detta vis..
Efter lite borrande gick skivorna över bultarna och ett par röda minuter senare med en skvätt tonårssvett blandat med glädje i luften stod raketen på backen, trots att jag hunnit glömt i vilken ordning bilen skulle sänkas med domkraften (LIVING ON PALLBOCKAR)!
När ändå glädjen fanns i luften passade jag på att dra och fästa den sista elen i motorrummet och njuta av hur bra kolfiberkåpan som döljer både intercooler och oljekylare smälter ihop med den mörkgråa lacken på framskärmarna, något jag inte hade en minsta tanke på vid inköp..
Eftersom jag är arbetslös och jävlig så är det svårt att hålla sig från garaget, så tidigare i veckan passade jag på att fixa de glappande bakhögtalarna jag monterade i somras och slängde igång lite tjugo år gammal hiphop i gråsuggan. Huvudenheten av fabrikat JVC köpte jag förut på höftskott i hopp om att den skulle få plats i det tomma hålet på mittpanelen och med bilgudarna på min sida gled den in som ballen i daimkrysset utan glidmedel, förbannat precis men den sitter där den ska.
Vi får se hur mycket coilsen fram sätter sig. På höger sida fram får jag inte mellan ett finger medan jag får in ballen på vänster sida.. Bak kommer det skruvas ner ett par centimeter iallafall! Nu ska mätare kopplas in, kjolpaketet slipas inför lackering och vätskor fyllas på, sen börjar det ta sig!
Har även ett stycke stål som väntar på att få ersätta insugskamen i jakten på de sista bortsprungna hingstarna..
Har som hänt en del även om jag inte uppdaterat tråden.. Blir tyvärr inget Elmia i år, men jag hoppas ni som är där har det grymt!
Här är det som hänt på sistone iallafall:
Stolsfästet på passagerarsidan var förskjutet åt höger så vinklarna kapades loss och justerades inför svetsning.
Fick äntligen gjort någonting jag tänkte på länge, jag lossade på buren och kapade upp bakre sidopanelerna så de passar in runt fötterna till buren. Kanterna tänkte jag klä med lite kantlist!
En vän till mig jobbar på en firma som bygger båtar här i byn. De håller till i en stor lokal med allt från svets till plasmaskärare, ett paradis för en amatörbyggare som mig. Då han ändå hade svängarna förbi för att göra ett svetsjobb så passade jag och tjejen på att lasta pappas BMW full med plast, slippapper och en kasse färg för att göra honom sällskap en stund..
Slängde upp kåporna på en schysst bänk och började våtslipa bort den värsta smutsen med hjälp av världens underbaraste flickvän. Allting var frid och fröjd medan grejerna rengjordes med thinnerblandning och första lagret färg kom på, tills jag insåg att det fanns repor djupa som diken på fronten.
Vi tog en paus över en plankstek till middag och kom tillbaka med ny energi till plåtparadiset! Jag grävde fram det finaste papperet jag hittade ur den slitna papperskassen och började gnugga för land och rike tills ytan blev len som en bebisrumpa.
På't igen ba! Denna gång utan vallgravar i fronten. Sidokjolarna fick smärtfritt medan bakkjolen var lite problematisk, men med tillräckligt många lager färg och en skvätt klarlack på kalaset så blev resultatet ändå över förväntan.
Medan lacken torkade skred vi en idé till verket.
Imorgon hämtar jag plasten och kanske får lite nyttiga delar svetsade!
Känslan att ha bilen stå ute och se folk bryta sina nackar när de går förbi bilen är priceless. Att ha byggt en bil för en minimal budget som verkar uppfattas som en värre Porsche i "vanliga" folks ögon gör varje svordom och rundad skruv till ett nöje.
Dagens höjdpunkt var trots allt en äldre dam, troligtvis närmare 70 som sakta tassade förbi bilen medan hon spanade in den från topp till tå.. Eller ja, nosen till slutburken..!
Lite synd på bakluckan bara, den tar jag tag i när det blir varmare ute.
Det som började med oljeläckage fortsatte med vattenläckage och när bilen väl var på gatan så gick den som en Ford Fiesta. Efter över ett dygns felsökande på internet och under huven så visade det sig vara en tryckslang som satt på sniskan.. Nu går bilen bra, men oljetryckslampan har en tendens att lysa när tomgången dippar efter varmkörning, så nu ska jag fortsätta mitt sökande efter en stabil tomgång genom att riva bort kallstartsventilen som troligtvis ger tjuvluft och se om tomgångsmotorn vill samarbeta utan den.
blir riktigt bra dehär danne plus på kantlisten runt plasten, blir genast mkt snyggare av sådana detaljer sen älskar jag att du valde blåa bälten mot dom röda stolarna ! blev riktigt bra
Sköna ord, tack mannen!
Nu har jag slitit båda tummarna ur röven och fått en del gjort, även en del viktiga paket har landat vid ytterdörren. Efter alla bajsbruna paket med gyllene innehåll och skitviktiga impulsköp som tömmer mitt redan snustorra bankkonto så har jag glömt vad allt bestod av, därför slänger jag upp lite bilder istället!
Fick även lite äckel-el kopplat, så äntligen får mätarna ström och kablarna är dragna. Kabeldragningen som föregående ägare har dragit kan vara den mest horribla jag någonsin sett, ibland undrar man varför ens fågelholkar ska försöka.. Rev ur en drös med kablar som saknade adress.
Slängde ihop ett eget litet konstverk och snodde lite el från cigarettuttaget som styrs av tändlåset. OEM+!
Pakäääät!
Nya handbromsbackar är bra att ha när man köra sönder glasfiberfrontar ska!
Förutom detta finlir har jag fått dit växellådsfäste, krigat ner en diff med hjälp av Rasmus (Und3rz0ne) och slåss nu med en rundad mutter till en av mina motorkuddar..!
Ligger lite efter med updates här, men det har hänt krejer kan man säga..
Bytte ut de gamla sleetna bromsbackarna mot nytt och fräscht, allt för att få rycka lite krycka.
Tog en sväng till Biltema, tjackade lite 3" rör och rullade bilen förbi polarn för att svetsa till lite custom pipes.
Inte mycket bilder att hänga i midsommarstången, men jag är sjukt nöjd med slutpipan! Låter lite bröligt med raka rör även om jag vant mig, men så fort jag får lite cash så svetsar jag nog dit en dämpare för att få ner resonansen en aning.
Förutom slitet har jag hunnit avverka ett par mil i bilen i vårvädret, ruskigt skönt! Mitt i allt började kopplingen slira, men det löste sig genom att skruva till lite spel på kopplingspedalen. Men för att ligga på den säkra sidan klockade jag hem ett värre kopplingskit och en ny vattenpump för att ersätta min nu läckande för sköna pengar!
Efter att en viss Magnus la ett förslag om sleepy-eyes parkerade jag arslet vid datorn och häckade en stund framför youtube. Häckandet resulterade i detta!
Plocka bort popeyeknappen och klipp den bruna kabeln. Detta gör så att du kan, genom att dubbelklicka på knappen, justera höjden på lysena till den höjd du önskar.
Plocka bort säkringen för "light control" och seriekoppla in en switch runt säkringen.
Koppla in kablaget med säkringens sida på vänster uttag..
Nu bör lyktorna inte fällas ner när lyset stängs av och höjden kan justeras genom att dubbelklicka på popeyeknappen.
Genom att nu ha:
1: Strömmen genom säkringen på samt ha popeyeknappen intryckt. 2: Vrida på lysena och låta de poppa upp. 3: Stänga av ljuset (lyktorna åker inte ner) och justera den höjd du vill ha genom att dubbelklicka på popeyeknappen. 4: Stänga av switchen och sluta kretsen genom säkringen 5: Vrida på ljuset, et voila!
Efter förra pallbockssäsongen fick jag iallafall njuta två veckor av bilen med en läckande vattenpump, men sen fick jag nog och återupptog säsongen. Väl uppe på pallbockar har jag fått bytt både kamrem, kamaxel och pumpen! Insugskamen fick ge rum åt en avgaskam..
Men med avgaskam och mer lyft krävs även lite vinkeljusteringar, detta är som tur är ett beprövat recept och kräver att remhjulet vrids ett hack på remmen åt höger vilket ska motsvara ungefär 7grader.
För att vara på den säkra sidan klickade jag hem en värre koppling också. Lär ju bli mer kopplingskickande i sommar liksom..
Idag startades bilen och den går som den ska, en sån sjuk lättnad! Nu återstår att se om allt är monterat korrekt.. Only time will tell.
Dåligt med öppdejts här, men sedan förra har det har blivit både utlandsresor och kopplingsras och ungefär där sitter jag just nu!
Lite sköna paket har iallafall ramlat in, lön får man ju för att spendera liksom!? Under tiden jag och flickvännen luftade fläsket i Finland lyckades jag klicka hem både en oil catchtank och ett huvscoop till min kära s13. :roll:
Har haft lite pröblems med att den hostar oljedimma vilket tyder på att vevhusventen inte får andas ordentligt, så jag opererade in catchtanken bredvid insuget och hittade två gängade hål i fjäderbenstornet.. Ibland sker mirakel!
Förhoppningsvis byter jag koppligen med hjälp av polare i veckan så jag hinner slira till Gröndal och köra av mig lite!