2196
Sök

Köpråd om s40!

21 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Tänker köpa en volvo s40 2.0t eller t4... 97 -03
Jo jag behöver info om bilen, om det är någoting att ha eller om man ska satsa på en annan...
+ hur mycket drar s40 2.0t och t4 ???
Tacksam för all info!!!

52 Inlägg
2 oktober 2010
#2
http://home7.swipnet.se/~w-72993/Volvo/volvoS40V40.htm

Jag kör på ca 1,1 blandad på original motorn. Men enligt hemsidan 0,95 (kan vara för jag gasar mer:)
Personligen tycker jag de e en rolig bil. Jag tycker inte väghållningen e så jätte bra original på min senaste s40 men den kanske bara e gammal. Bromsarna tycker jag inte e något vidare original heller fast jag har bytt ut allt till volvo original och då menar jag allt. Men detta e kanske bara jag som tycker de. Har bara haft t4 så vet inte hur 2.0t e. Men jag gillar hur dom ser ut och det är en go motor.

Muttley
2 oktober 2010
#3
min drar typ 0.8-0.9

711 Inlägg
3 oktober 2010
#4
Min ligger nog runt litern,brukar sällan kolla vad den dragit.För nog drar den en hel del vid
lite gasa.Är förvånad över att min 850 automat drar mindre,men det körs ju normalt med den också.

Rost är det väl man ska kolla upp med S40,öppna tanklocket och kolla,för där brukar det komma rost.
Bakre skärmarna vid skarven mellan skärm/kofångare samt nere vid bakdörrarna vid tröskel.
Och längst ner på framskärmarna brukar det dyka upp.

Annars är det trevliga bilar som ser bra ut.

Eftersom du ska ha upp till 2003 så tycker jag helt klart att du ska kolla på en FasII före en FasI
Klart mkt bättre kvalité på dom,samt något snyggare.

5 Inlägg
3 oktober 2010
#5
Jag  äger just nu en 2,0T och är MKT Nöjd med bilen jag har precis sålt brorsans bil T4 och den drog 0.89 blandat körning min 2,0 T ligger på 7,9 blandat körningar allså. Jag kan bara säga så här det är inget skillnad på en T4 elr 2,0T. Det enda skilladen är att T4 har 200 hk och 2,0T har 163 hk.
Men ensak bara som jag vill säga till dig är att min S40 2,0T drar ifrån en T4 och den är orginal smile är HELT Stolt över den smile Jag kan Starkt Rekommendera en S40 till dig spelar ingen roll T4 elr 2,0T
Senast redigerat av Mikail (3 oktober 2010)


52 Inlägg
3 oktober 2010
#6
Men när jag åkte till Danmark med min s40 helt original så drog den med omkörningar 0,72 och då låg jag på motorväg nästan hela vägen från jkpg till malmö så visst kan man få alla bilar att dra lite men jag e mer den personen som gillar och gasa och då drar han 1,1 blandat hi hi

52 Inlägg
3 oktober 2010
#7
Mikail skrev:
Jag  äger just nu en 2,0T och är MKT Nöjd med bilen jag har precis sålt brorsans bil T4 och den drog 0.89 blandat körning min 2,0 T ligger på 7,9 blandat körningar allså. Jag kan bara säga så här det är inget skillnad på en T4 elr 2,0T. Det enda skilladen är att T4 har 200 hk och 2,0T har 163 hk.
Men ensak bara som jag vill säga till dig är att min S40 2,0T drar ifrån en T4 och den är orginal smile är HELT Stolt över den smile Jag kan Starkt Rekommendera en S40 till dig spelar ingen roll T4 elr 2,0T

Då va den t4:an jävligt sunkig men grattis till dig smile

5 Inlägg
3 oktober 2010
#8
Tackar!! Jag tror inte det smile för att jag har inte bara kört mot 1 T4 fast många gånger och olika bilar så, alla kan inte vara så eller?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 oktober 2010
#9
Mikail skrev:
Jag  äger just nu en 2,0T och är MKT Nöjd med bilen jag har precis sålt brorsans bil T4 och den drog 0.89 blandat körning min 2,0 T ligger på 7,9 blandat körningar allså. Jag kan bara säga så här det är inget skillnad på en T4 elr 2,0T. Det enda skilladen är att T4 har 200 hk och 2,0T har 163 hk.
Men ensak bara som jag vill säga till dig är att min S40 2,0T drar ifrån en T4 och den är orginal smile är HELT Stolt över den smile Jag kan Starkt Rekommendera en S40 till dig spelar ingen roll T4 elr 2,0T

Det var inte många rätt här....det skiljer en hel del på 2.0T och T4.
Kolla bla infotråden om motorerna som Torpis gjort.
Skiljer även på chassi, koppling osv osv.
Vet inte vad för bilar och med vilken chafför du kört mot men 40 Hkr märks ganska mycket på ca 1350 Kg.
Om nu ingen pillat på din kärra med laddet eller liknande.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 oktober 2010
#10
Angående köpråden så kom Turbomodellerna först 98 men köp en 00:a eller nyare då är barnsjukdommarna borta.

Autotech

Muttley
3 oktober 2010
#11
Mikail skrev:
Tackar!! Jag tror inte det smile för att jag har inte bara kört mot 1 T4 fast många gånger och olika bilar så, alla kan inte vara så eller?

Tro kan man göra.

Jämförde min original v40 2.0t  mot polarens 2.0t efter han chippa sin,  brutal skillnad och en original 2.0t hade inte hunnit efter, och den hinner knappast efter en T4. Om man inte har pillat på bilen.

5 Inlägg
4 oktober 2010
#12
Busgrabb skrev:
Mikail skrev:
Jag  äger just nu en 2,0T och är MKT Nöjd med bilen jag har precis sålt brorsans bil T4 och den drog 0.89 blandat körning min 2,0 T ligger på 7,9 blandat körningar allså. Jag kan bara säga så här det är inget skillnad på en T4 elr 2,0T. Det enda skilladen är att T4 har 200 hk och 2,0T har 163 hk.
Men ensak bara som jag vill säga till dig är att min S40 2,0T drar ifrån en T4 och den är orginal smile är HELT Stolt över den smile Jag kan Starkt Rekommendera en S40 till dig spelar ingen roll T4 elr 2,0T

Det var inte många rätt här....det skiljer en hel del på 2.0T och T4.
Kolla bla infotråden om motorerna som Torpis gjort.
Skiljer även på chassi, koppling osv osv.
Vet inte vad för bilar och med vilken chafför du kört mot men 40 Hkr märks ganska mycket på ca 1350 Kg.
Om nu ingen pillat på din kärra med laddet eller liknande.

Jag har varit hos TurboCenter och undersökt bilen för att jag själv också började misstänka att min bil var trimmad elr ngt, men det var faktiskt ingeting på den. Så det kommer att bli en Chiptrimning under vintern hos TurboCenter elr Autotech. 90 % tror jag att det blir Autotech


Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 oktober 2010
#13
Mikail skrev:
Busgrabb skrev:
Mikail skrev:
Jag  äger just nu en 2,0T och är MKT Nöjd med bilen jag har precis sålt brorsans bil T4 och den drog 0.89 blandat körning min 2,0 T ligger på 7,9 blandat körningar allså. Jag kan bara säga så här det är inget skillnad på en T4 elr 2,0T. Det enda skilladen är att T4 har 200 hk och 2,0T har 163 hk.
Men ensak bara som jag vill säga till dig är att min S40 2,0T drar ifrån en T4 och den är orginal smile är HELT Stolt över den smile Jag kan Starkt Rekommendera en S40 till dig spelar ingen roll T4 elr 2,0T

Det var inte många rätt här....det skiljer en hel del på 2.0T och T4.
Kolla bla infotråden om motorerna som Torpis gjort.
Skiljer även på chassi, koppling osv osv.
Vet inte vad för bilar och med vilken chafför du kört mot men 40 Hkr märks ganska mycket på ca 1350 Kg.
Om nu ingen pillat på din kärra med laddet eller liknande.

Jag har varit hos TurboCenter och undersökt bilen för att jag själv också började misstänka att min bil var trimmad elr ngt, men det var faktiskt ingeting på den. Så det kommer att bli en Chiptrimning under vintern hos TurboCenter elr Autotech. 90 % tror jag att det blir Autotech

Okay....så du tänker på det så har 2.0T av Fas 2 modell väldigt klena kolvar och risk för ras finns tidigt i trimstegen.
Men klart du ska köra på Autotech !

Autotech

Muttley
4 oktober 2010
#14
Busgrabb skrev:
Mikail skrev:
Busgrabb skrev:

Det var inte många rätt här....det skiljer en hel del på 2.0T och T4.
Kolla bla infotråden om motorerna som Torpis gjort.
Skiljer även på chassi, koppling osv osv.
Vet inte vad för bilar och med vilken chafför du kört mot men 40 Hkr märks ganska mycket på ca 1350 Kg.
Om nu ingen pillat på din kärra med laddet eller liknande.

Jag har varit hos TurboCenter och undersökt bilen för att jag själv också började misstänka att min bil var trimmad elr ngt, men det var faktiskt ingeting på den. Så det kommer att bli en Chiptrimning under vintern hos TurboCenter elr Autotech. 90 % tror jag att det blir Autotech

Okay....så du tänker på det så har 2.0T av Fas 2 modell väldigt klena kolvar och risk för ras finns tidigt i trimstegen.
Men klart du ska köra på Autotech !

de tåler 200 hk utan problem

52 Inlägg
5 oktober 2010
#15
Autotech kan mest. De va dom som chippade min gröna s40 med 300hk. Väldigt trevligt bemötande oxå

5 Inlägg
5 oktober 2010
#16
Busgrabb skrev:
Mikail skrev:
Busgrabb skrev:

Det var inte många rätt här....det skiljer en hel del på 2.0T och T4.
Kolla bla infotråden om motorerna som Torpis gjort.
Skiljer även på chassi, koppling osv osv.
Vet inte vad för bilar och med vilken chafför du kört mot men 40 Hkr märks ganska mycket på ca 1350 Kg.
Om nu ingen pillat på din kärra med laddet eller liknande.

Jag har varit hos TurboCenter och undersökt bilen för att jag själv också började misstänka att min bil var trimmad elr ngt, men det var faktiskt ingeting på den. Så det kommer att bli en Chiptrimning under vintern hos TurboCenter elr Autotech. 90 % tror jag att det blir Autotech

Okay....så du tänker på det så har 2.0T av Fas 2 modell väldigt klena kolvar och risk för ras finns tidigt i trimstegen.
Men klart du ska köra på Autotech !

När du menar med klena hur stor risk finns det? Jag tänkte köra bara Steg 1 Jag har sportkat på och 2,5 tum från katten bak????


90 Inlägg
5 oktober 2010
#17
Sattsa på en Fas2 annars kan de kvitta nästan

Min drar 0,8 ifall man är väldigt lätt på foten annars så går de upp ganska friskt

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2010
#18
Mikail skrev:
Busgrabb skrev:
Mikail skrev:

Jag har varit hos TurboCenter och undersökt bilen för att jag själv också började misstänka att min bil var trimmad elr ngt, men det var faktiskt ingeting på den. Så det kommer att bli en Chiptrimning under vintern hos TurboCenter elr Autotech. 90 % tror jag att det blir Autotech

Okay....så du tänker på det så har 2.0T av Fas 2 modell väldigt klena kolvar och risk för ras finns tidigt i trimstegen.
Men klart du ska köra på Autotech !

När du menar med klena hur stor risk finns det? Jag tänkte köra bara Steg 1 Jag har sportkat på och 2,5 tum från katten bak????

Njaa beror på hur mycket man laddar så lite svårt att säga.
Ska ju funka med de normala trimstegen som finns till den motorn om allt i motorn är okay.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2010
#19
Men köp en T4 med en gång om du har trimplaner....bättre på alla sätt förutom något dyrare i försäkring men den mellanskillnaden kan man ta.

Autotech

52 Inlägg
6 oktober 2010
#20
Busgrabb skrev:
Men köp en T4 med en gång om du har trimplaner....bättre på alla sätt förutom något dyrare i försäkring men den mellanskillnaden kan man ta.

Eller byta motorn till t4 00 motorn och trimma smile


Sök