2944
Sök

Corolla instrumentpanel.

412 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
För en vecka sedan slocknade tvärt instrumentpanelen (osäker när).
Är precis som om säkringen har gått, lyset till mätarna lyser alltså inte.
Står i instruktionsboken att säkring 13 är instrumentpanels belysning.
Kollat denna och den var ej trasig, passade då på och titta på alla andra och samtliga var hela.

Allting fungerar (öppen dörr, helljus, blinkers osv), förutom själva belysningen till själva mätarna och ÖPPEN DÖRR NÄR LJUSET ÄR PÅ pipet, vilket resluterade i ett tomt batteri för någon dag sedan.

Eftersom jag kollat alla säkringar så är jag i behov av ytterliga tips om vad jag kan pröva.

Ha en bra kväll!

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
Har du även mätt att det verkligen kommer ut spänning från säkringen?

412 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab, mätte idag.. 11.44 eller nått sådant visade den, så jag gissar att allting är okey där?

Kan tillägga att jag har en "dimmer" som man ska kunna justera belysningen på, händer dock inget då jag vrider på denna heller, men jag funderar om det kanske skulle ha kunna blivit nått fel där?
(kan inte minnas att man har kunnat använda denna till att ställa in belysningen på fläktreglagen som också slutat fungera).

Denna kanske har en egen säkring(?)

Uteslöt lite för mig själv att det skulle vara nått fel i "blinkers spaken" där jag vrider på lyset, eftersom det fungerar att vrida på lyset, bara det att instrumentpanelen inte börjar lysa.

Kan även tillägga att det är mörkt där man ställer in fläktreglage, lite konstigt om alla lampor inklusive dessa skulle ha brunnit samtidigt?
Senast redigerat av elsmurfo (12 oktober 2010)

21 761 Inlägg
13 oktober 2010
Jag vet inte hur det är kopplat på den bilen, men det är väl inte omöjligt att reostaten även styr den belysningen. Mät om det kommer in spänning på reostaten, kolla sedan om det kommer ut varierande spänning när du vrider på den. smile

50 Inlägg
21 oktober 2010
elsmurfo skrev:
Drönirettab, mätte idag.. 11.44 eller nått sådant visade den, så jag gissar att allting är okey där?

Kan tillägga att jag har en "dimmer" som man ska kunna justera belysningen på, händer dock inget då jag vrider på denna heller, men jag funderar om det kanske skulle ha kunna blivit nått fel där?
(kan inte minnas att man har kunnat använda denna till att ställa in belysningen på fläktreglagen som också slutat fungera).

Denna kanske har en egen säkring(?)

Uteslöt lite för mig själv att det skulle vara nått fel i "blinkers spaken" där jag vrider på lyset, eftersom det fungerar att vrida på lyset, bara det att instrumentpanelen inte börjar lysa.

Kan även tillägga att det är mörkt där man ställer in fläktreglage, lite konstigt om alla lampor inklusive dessa skulle ha brunnit samtidigt?

Vet inte vilken årsmodell du menar men jag har dimmer på min corolla också, plocka ner den och lägg ihop dessa bägge kablar som går till den och lyser det då är det dimmern som är paj, lätt att byta ut mot en vanlig switch eller hitta en annan dimmer smile

Sök