4161
Sök

Glöd problem Caddy -98 mkt gjort men utan resultat

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har en riktigt svårstartad Caddy TDI årsmodell 98 ca 23000 mil
Glödningslampan i displayen lyser bara väldigt kort stund.
nya glödstift gav inget bättre resultat alls
bytt relät under motorhuven till ett från skroten som bara gått hälften av bilen gått och såg ut att vara mkt bättre skick.
Bytte även det i kupen till ett begagnat, utan resultat på varken glödlampans längd att lysa eller enklare startning.

Den glöder om ja själv trycker ihop relät i kupen ett par sekunder, och blir lite mer lätt startad. håller ca 5 sekunder, för det blir varmt på fingret tongue men går åt 2-3 st värmningar innan den går igång.
Som jag får fram det bör det vara det som styr glödrelät som är dåligt.
har läst på forum här o där att det sitter en temperaturgivare någonstans, vart sitter den?
samt är det något mer som kan vara problemet?

103 Inlägg
4 oktober 2010
#2
Hej.
Tyvär kan jag inte säga var finns t-givare i din bil. Men 99% att det är givare. Jag rekomenderar titta p kablaget innan givarebytte.
MVH/Anatoli


21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#3
sen läste ja på ett anna forum, att den inte ska glöda alls om det inte är minusgrader
någon som har koll på detta? vilken temperatur den skall börja glöda på
börjar ju krypa ner runt 10 grader på morgonen nu

Supraman
2 300 Inlägg
4 oktober 2010
#4
de varierar men på min volvo med audis motor så börjar den glöda när de kryper ner mot 5 grader

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

103 Inlägg
4 oktober 2010
#5
pentish skrev:
sen läste ja på ett anna forum, att den inte ska glöda alls om det inte är minusgrader
någon som har koll på detta? vilken temperatur den skall börja glöda på
börjar ju krypa ner runt 10 grader på morgonen nu

Kan inte om så moderda Cady. Mammas och min Golf II vill glöda vid +39 smile Det låter idiotiskt att cady ska inte glöda vid +. Men det kan vara någonting jätte modernt!

MVH/Anatoli


21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#6
eftersom den blir mer lättstartad när ja tvångsglöder den några gånger
tycker ja inte att det borde vara några bekymmer med bränsle tillförsel eller dylikt eller har jag fel ?
vet att bränslefiltret är gammalt, har ett nytt ligger, men inte lyckats få bort det gamla än.

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#7
mellan batteriet och spolarvätskan, kommer det upp en hängsäkring, 40 ampere tror ja det var på den,
någon som vet vad den är till ?

103 Inlägg
4 oktober 2010
#8
pentish skrev:
eftersom den blir mer lättstartad när ja tvångsglöder den några gånger
tycker ja inte att det borde vara några bekymmer med bränsle tillförsel eller dylikt eller har jag fel ?
vet att bränslefiltret är gammalt, har ett nytt ligger, men inte lyckats få bort det gamla än.

Hita inte på i strässen!!! Det är elfel!!! Du säger själv att den glöder får litte!!! Givare , kablar, relä, det kan vara någonting . Glödstift-kan inte vara.


21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#9
anatoli, du verkar ju vara rätt inriktad på att det är elfel iaf..
någon borde väl veta vart det sitter och kan guida mig lite mer,
Trodde ja hittade, men när ja fick bort gummikåpan på den såg den inte alls  ut som den gjorde på mekonomens hemsida =S så blev väldigt osäker

1 319 Inlägg
4 oktober 2010
#10
kanske är helt orelevant men på farsans firma blev deras caddy svårstartad när vevaxelgivaren inte fungerade som den skulle.

_----------'

21 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#11
Har iaf lokaliserat vart den sitter nu, var där ja trodde, bara att mekonomen antagligen visar fel. blir att byta den idag för att hoppas att det fungerar.
I morse på väg till jobbet, bilen reagerade inte på gasen,
på en 70 sträcka så låg det bilar framför, sen skulle ja köra om i uppförsbacke, normalt sett behöver man inte växla ner utan den orkar accelerera ändå. men hände verkligen ingenting när ja gasade. dock höll den hastigheten jag låg i, pumpade med gasen och inget hände. bilen agerade precis som om ja höll foten still på pedalen.
även när backen var avklarad hände inget med gasen, sen helt plötsligt reagerar den.

103 Inlägg
5 oktober 2010
#12
Det är  mekanisk fel:) Har din bil datastyrning? Tömmar du kondensat från filtret? Fukt kanske. Fast då ska den gå ojämt. Har du turbo? Det kan bli krongel i turbo. Jag åkte med kåmpis som hade turbo urfunktion. Faaaaaaaaaan, vi kunde inte gå över 70. Idiotisk. Turbo ska hjälpa till och inte ersätta och leda till svaga motorer!!! Men du kanske har ingen turbo


21 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#13
har bara hänt 1 gång.. får se om det uppstår igen. har turbo fräsare i den
får väl kolla över det också vid tillfälle, det har jag ännu mindre koll på  smile

103 Inlägg
5 oktober 2010
#14
Du kommer aldrig att se någonting på turbo. Eller... Altså den fungerar eller den fungerar inte som jag har upfattat. Du kan montera i tryck och vakuummätare eller lysna på motor när någon gasar. Du kommer att höra på ljudändringen i fall turbo blir på. Inte mer än de. Man kan inte höra så mycke med stetoskop als. Så sa till mig mekaniker. Fast jag tror att i fall det någonting med glidlager då budde höras i stetoskopen.


103 Inlägg
6 oktober 2010
#15
Jag komm på igår! Du har nyare bil. Det kan vara waste gate ventil på turbo. Den oppnas och släpper avgaser förbi i fall turbo går på hög varv och kan paja. Ventilen styrd av elmagnet. Jag kan tänka mig att den är gjurt på säkraste sätt. Det innebär öpnat ventil när magnet är av. Och i fall magnet är paj turbo är av änligt min teori.


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 oktober 2010
#16
Byt bränslefilter och se till att det är tätt i slangarna där och att avtappningen i botten på filtret är åtdragen så funkar det troligen sen.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

21 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#17
Ulf_W
Tror du att det är bränslet fast att jag inte får ström fram till glödstiften? och startar efter lite bök genom att glöda själv? och tidigare har gått bra utan att tappat ork

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 oktober 2010
#18
pentish skrev:
Ulf_W
Tror du att det är bränslet fast att jag inte får ström fram till glödstiften? och startar efter lite bök genom att glöda själv? och tidigare har gått bra utan att tappat ork

Har du mätt att du inte har ström vid glödstiften? Eftersom lampan lyser så tror jag det glöder... Iofs hade jag aldrig satt i ett beg relä om jag skulle byta heller.

Däremot misstänker jag att du har både gammalt och skitigt dieselfilter och att det drar tjuvluft om den är svårstartad.
Men det är bara min gissning eftersom jag inte sett bilen.

Jag hade iaf börjat med att byta filtret och sett om det blir skillnad...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

21 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#19
jag har mätt upp och det kommer ingen ström fram till glödstiften.

nu kom ja över de begagnade glödreläna väldigt billigt så testade byta dem eftersom jag inte visste att det var det som var felet
skulle köpt temperatursensor idag, men mekonomen hade fel på deras datorer så fick bli utan det,
håller på med bränsle filtret nu, bara inne på en kafferast smile
svårt att få loss, men det är urtaget nu, ska ut o plocka i det nya se om det blir någon skillnad
det gamla filtret ser väldigt gammalt och rostigt ut.
såg inget skav eller dylikt på slangarna.. dock var det väldigt upprostat vid slangen för tillförsel av bränslet.


Sök