2504
Sök

Fel avgasvärden på min bmw 530I e34

4 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjo!

Har en BMW 530I e34 -94 modellen med lilla V8an.

Som rubriken lyder när jag besiktade bilen häromdagen så fick jag för hög HC-halt och CO-halt på tomgången och då hade ja ändå en hel flaska k sprit  på ca 20L bensin 95 oktan.

Bilen går som en klocka på höga varv men så fort den står på tomgång så blödrar den lite och går inte helt felfritt.



Är det någom som haft samma problem eller någon idé om vad det kan vara ? kan de kanske vara lambdan som gjort sitt ?


Värdena jag fick var:
CO 0,7 (0,5)          HC 616 (100)
CO2500 0,0 (0,3)   Lambda 1,03 (0,97-1,03)









Mvh Robin
Senast redigerat av 850Robban (5 oktober 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2010
#2
skriv alla värden du fick

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

583 Inlägg
5 oktober 2010
#3
NITROUS skrev:
skriv alla värden du fick

Indeed, undrar det samma...

Robban, destå mer info, samt vad du själv felsökt så slipper du få massa reposts på saker du redan konstaterat.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

4 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#4
Så nu har ja skrivit med avgas värdena, kollade även tändstift å tänd spolarna igår med, de va inge fel på tändspolarna men ja tyckte tändstiften var ojämt slitna och då är dom inprincip helt nya har inte gått långt alls servade den för ca3 månader sedan.


583 Inlägg
5 oktober 2010
#5
850Robban skrev:
Så nu har ja skrivit med avgas värdena, kollade även tändstift å tänd spolarna igår med, de va inge fel på tändspolarna men ja tyckte tändstiften var ojämt slitna och då är dom inprincip helt nya har inte gått långt alls servade den för ca3 månader sedan.

Ojämt slitna hurdå?

Iome att motorn bluddrar på tomgång så kan det givetvis höra något ihop med det, Se för det första ifall din katalysator är hel eller börja sjunga på sista versen.

Tänker ifall det är ett kombinerat fel (katalysator + tomgång).
Dock borde inte dina tändstift vara konstiga ifall din katalysator börjar bli kass.

Vet ej hur det ser ut på lilla åttan på bmw för att kunna ge något bra förslag.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (5 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

4 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#6
en del tändstift ser inprincip helt slut ut å andra ser normala ut.  kollade dock lambda sonderna igår och de var väl kanske inte dom finaste kontakterna så tankarna har slagit mig att dom bör bytas, vad tror ni ?


74 Inlägg
8 oktober 2010
#7
kan det kanske vara ett inspruts fel som har gjort att några stift blir dåliga vilket betyder att allt bränsle inte antänds, för pågår det ett tag med att oförbränd bensin skickas ut så går katen isönder. vet inte om du har inviduella tändmoduller till var cylinder isf kolla så att de fungerar som de ska.


456 Inlägg
8 oktober 2010
#8
Iom att du har 0,0 i co vid 2500 varv så behöver du nog inte oroa dig över att katten är dålig.
Eftersom du har en så extremt kass hc som 616 så är det ett tecken på att den missar på nån cylinder på tomgång vilket gör att oförbränt bränsle följer med ut i avgaserna vilket ger hög HC halt.
Så att få den att gå jämnt kan ju va en bra start.

growing old is mandatory growing up is optional

583 Inlägg
8 oktober 2010
#9
Oves_Bror skrev:
Iom att du har 0,0 i co vid 2500 varv så behöver du nog inte oroa dig över att katten är dålig.
Eftersom du har en så extremt kass hc som 616 så är det ett tecken på att den missar på nån cylinder på tomgång vilket gör att oförbränt bränsle följer med ut i avgaserna vilket ger hög HC halt.
Så att få den att gå jämnt kan ju va en bra start.

Katalysatorn förvandlar HC till COX eller?...
(givetvis inte bara detta den gör)

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (10 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 oktober 2010
#10
Katalysatorn reducerar HC samt CO halten genom att "förbränna" de till mindre skadliga substanser, tror jag:). Gällande ditt problem så är det god ide att byta lambda sonderna, även om felet sannolikt inte ligger där. Sonderna "slits" rätt bra, dvs de reagerar långsammare med tiden. Misständningar på tomgång kan bero på div olika saker tex suspekta spolar. Har för mig att du har en V8 så kolla insugsmembranet, är detta dåligt så kan HC dra iväg!!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#11
Tackar å bugar för alla tips och råd! Har bytt båda Lambda sonderna på bilen och nu går den som en klocka men ska sätta i nya tändstift å se ifal dom blir likadana med.

Mvh


113 Inlägg
15 januari 2011
#12
hej, ursäkta om jag kapar tråden men jag har "typ" samma fel på min 530 med lilla v8an..

CO 0,1 (0,5) HC 088 (100)
CO 0,5 (O,3) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

också högt HC och CO men högre CO vid högre varv!! min vandrar på tomgång, ska prova med en annan lmm men tror mer på lambda sonderna, fast då jag får högre CO på varv kanske de också är kattarna som är slut?!

JÄTTE tacksam för svar big_smile


10 Inlägg
15 januari 2011
#13
Ett klassiskt fel på BMW v8 är vevhus ventilations membranet bak på insuget börja läcka då tar den luft från vevhuset och tar en del olje gas. är det riktigt illa och man kört långe md det så är insuget full med olja.  bromsar man hårt drar den in oljan i motorn så man tror att det är motor ras på gång, Det påvärkar även avgas värdena och gungande tommgång.

113 Inlägg
15 januari 2011
#14
tack för snabbt svar smile

var sitter det membranet?? är det insugspackning du tänker på?! kan man testa spraya startgas nånstans för att se om det blir nån skillnad eller hur sitter det?! roll


113 Inlägg
15 januari 2011
#15
kan tillägga att bilen annars går bra och inte ryker blåsvart/vitt,utan det är bara tomgången som spökar och avgasvärderna som hamnar precis över gränsen.. hmm


10 Inlägg
15 januari 2011
#16
Sitter bak på insuget Ser ut som en inspetions lucka täcker bakgavelen på insuget. Det rycker först när insuget ar fult md olja. Och hur mycket membranet läcker. Det första problemet är tomgång och avgasvärde Membranet går sällan sönder men där bli avlagringar på tätyterna så motorn tar kjuvluft.

113 Inlägg
13 mars 2011
#17
bytt insugsmembranet nu och olja, oljefilter samt stift och gjort en ombes med ännu värre avgasvärden..
hann tyvärr inte varmköra bilen ordentligt innan men..

CO 0,6 (0,5) HC 283 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

gissar på kattar, lambda eller helt slut motor... sad  några tips och ideer??

Mvh


Stressad BMW
120 Inlägg
13 mars 2011
#18
en kompis till mig hade också kassa avgasvärden dock på en 525a men han hällde i k-sprit och lyfte av batteripoolen i 10 mil sen gick den igenom. kanske kan vara en lösning så bilen går igenom bes så kan man fixa det efter smile

mvh


113 Inlägg
13 mars 2011
#19
sprit blir de nog att tanka nästa gång men varför köra utan batteri?? tack för svar=)


Stressad BMW
120 Inlägg
13 mars 2011
#20
inte köra utan batteri :p bara lyfta av batteripoolen sen sätta tillbaka dom och köra lungt i 5-10mil :p
(skrev lite luddigt tror jag är hyffsat trött) MvH fredrik


fin 530 btw smile



Sök