3917
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

505 Inlägg
19 oktober 2010
#221
Hum.. varför skulle det vara oinstressant?
Spelar väl ingen roll om han ska stå stilla eller köra?

Det var inte 70% gain..
Summan 4571 är så mycket ström slutsteget behöver för att producera 3200wrms.
Alltså använder slutsteget 30% av strömmen och skickar sedan vidare (producerar) resterande 70%

Kan det vara så?    jag vet som sagt inte, jag bara tolkade filmen!

3 466 Inlägg
19 oktober 2010
#222
kristoffersson skrev:
extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:
Man kollar på denna, http://www.youtube.com/watch?v=H5MP5F-u … re=channel
Och räknar på samma sätt som han smile

3500W/ ...V = .....A   bara de jag fattade ibörjan att man skulle ta stegets kapacitet och sen dela med något ..v?

3200watt / 70% slutstegseffekt (gain) = 4571                                      3200/0.7=4571
4571/ 13Volt  (ca volt bara, flesta slutstegseffekter är mätta i 14.4v)  4571/13=351A (ampere)

i räkningen använder han en 60amp generator, och 40% av det används av bilens utrustning.
60Amp*0.6 (60%)  = 36A (ampere)

vi behöver 351A
därför 351A-36A (vi har redan 36A från bilens standard batteri)  = 316A

Du behöver alltså köpa så många batterier som tillsammans producerar 315Ah.
Och eftersom ett bra ljudbatteri lämnar 70ah, 70x4=280Ah (precis under)
70x5 =350Ah  = gott om ström! 

Hoppas detta gjorde det hela enklare att förstå smile

Detta är om du kopplar ditt steg i 0.5Ohm = 3200wrms.
Tänker du köra det i 1ohm = 2200wrms , då är det en helt annan siffra!

Får jag tillägga att Ah inte har något med hur snabbt ett batteri kan lämna strömmen, bara hur länge..
Drar du 1A från ett 70Ah batteri så håller det i 70 timmar innan det är helt tomt.. Där av amperetimmar(Ah)..
Det finns batterier som är gjorda just för bilstereobruk o har lägre inre resistans så att dom ska kunna lämna effekten snabbare.
För övrigt tror jag inte att det är många bilar i dagens läge med en generator på 60A. Vad jag vet har TS en Saab 900 och då är generatorn på 90 eller 110A.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

505 Inlägg
19 oktober 2010
#223
kristoffersson skrev:
extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:
Man kollar på denna, http://www.youtube.com/watch?v=H5MP5F-u … re=channel
Och räknar på samma sätt som han smile

3500W/ ...V = .....A   bara de jag fattade ibörjan att man skulle ta stegets kapacitet och sen dela med något ..v?

3200watt / 0.7 (70%)  = 4571 
4571/ 13Volt  (ca volt bara, flesta slutstegseffekter är mätta i 14.4v)  4571/13=351A (ampere)

i räkningen använder han en 60amp generator, och 40% av det används av bilens utrustning.
60Amp*0.6 (60%)  = 36A (ampere)

vi behöver 351A
därför 351A-36A (vi har redan 36A från bilens standard batteri)  = 316A

Du behöver alltså köpa så många batterier som tillsammans producerar 315Ah.
Och eftersom ett bra ljudbatteri lämnar 70ah, 70x4=280Ah (precis under)
70x5 =350Ah  = gott om ström! 

Hoppas detta gjorde det hela enklare att förstå smile

Detta är om du kopplar ditt steg i 0.5Ohm = 3200wrms.
Tänker du köra det i 1ohm = 2200wrms , då är det en helt annan siffra!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 oktober 2010
#224
stRaend skrev:
kristoffersson skrev:
extremtKnAz skrev:

3500W/ ...V = .....A   bara de jag fattade ibörjan att man skulle ta stegets kapacitet och sen dela med något ..v?

3200watt / 70% slutstegseffekt (gain) = 4571                                      3200/0.7=4571
4571/ 13Volt  (ca volt bara, flesta slutstegseffekter är mätta i 14.4v)  4571/13=351A (ampere)

i räkningen använder han en 60amp generator, och 40% av det används av bilens utrustning.
60Amp*0.6 (60%)  = 36A (ampere)

vi behöver 351A
därför 351A-36A (vi har redan 36A från bilens standard batteri)  = 316A

Du behöver alltså köpa så många batterier som tillsammans producerar 315Ah.
Och eftersom ett bra ljudbatteri lämnar 70ah, 70x4=280Ah (precis under)
70x5 =350Ah  = gott om ström! 

Hoppas detta gjorde det hela enklare att förstå smile

Detta är om du kopplar ditt steg i 0.5Ohm = 3200wrms.
Tänker du köra det i 1ohm = 2200wrms , då är det en helt annan siffra!

Ah måste väl vara helt ointressant att kolla på ifall man inte ska stå stilla med bilen och spela?

och hur kan du få ut MER effekt ifall du har 70% gain? du måste ta 3200*0,7 för att få ut effekten = 2240w

För att det krävs så mkt ström/effekt in för att få ut den effekten ur steget då verkningsgraden räknades som 70% på steget, nyare Klass D steg ligger runt 85% effektivitet.

Dock tycker ja inte man bör koppla dem stegen i 0,5 även om det ska klara det enligt tillverkaren.
Räkna hellre med o koppla det i 1ohm och få ut 2200wrms. om man säger runt 250-300Ah totalt till 3kw så klarar man sig rätt bra även om man skulle stå med bilen avstängd och spela ett tag, voltmätare är bra o ha så man ser att man inte ligger för lågt med volten.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 466 Inlägg
19 oktober 2010
#225
kristoffersson skrev:
Hum.. varför skulle det vara oinstressant?
Spelar väl ingen roll om han ska stå stilla eller köra?

Det var inte 70% gain..
Summan 4571 är så mycket ström slutsteget behöver för att producera 3200wrms.
Alltså använder slutsteget 30% av strömmen och skickar sedan vidare (producerar) resterande 70%

Kan det vara så?    jag vet som sagt inte, jag bara tolkade filmen!

Kallas effektivitet, en del av effekten går åt till värme..

Dock tycker jag att 70% låter som ganska dålig effektivitet. Många nyare steg ligger på över 80% och vissa ligger tom på över 90%..

Just detta steget vet jag inte så mycket om effektiviteten men skulle gissa på minst 75%
Senast redigerat av M_icke_ (19 oktober 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

505 Inlägg
19 oktober 2010
#226
M_icke_ skrev:
kristoffersson skrev:
extremtKnAz skrev:

3500W/ ...V = .....A   bara de jag fattade ibörjan att man skulle ta stegets kapacitet och sen dela med något ..v?

3200watt / 70% slutstegseffekt (gain) = 4571                                      3200/0.7=4571
4571/ 13Volt  (ca volt bara, flesta slutstegseffekter är mätta i 14.4v)  4571/13=351A (ampere)

i räkningen använder han en 60amp generator, och 40% av det används av bilens utrustning.
60Amp*0.6 (60%)  = 36A (ampere)

vi behöver 351A
därför 351A-36A (vi har redan 36A från bilens standard batteri)  = 316A

Du behöver alltså köpa så många batterier som tillsammans producerar 315Ah.
Och eftersom ett bra ljudbatteri lämnar 70ah, 70x4=280Ah (precis under)
70x5 =350Ah  = gott om ström! 

Hoppas detta gjorde det hela enklare att förstå smile

Detta är om du kopplar ditt steg i 0.5Ohm = 3200wrms.
Tänker du köra det i 1ohm = 2200wrms , då är det en helt annan siffra!

Får jag tillägga att Ah inte har något med hur snabbt ett batteri kan lämna strömmen, bara hur länge..
Drar du 1A från ett 70Ah batteri så håller det i 70 timmar innan det är helt tomt.. Där av amperetimmar(Ah)..
Det finns batterier som är gjorda just för bilstereobruk o har lägre inre resistans så att dom ska kunna lämna effekten snabbare.
För övrigt tror jag inte att det är många bilar i dagens läge med en generator på 60A. Vad jag vet har TS en Saab 900 och då är generatorn på 90 eller 110A.

Jag har absolut ingen aning om vad han har för generator osv.  jag tolkade bara formlerna han använde i videon för att trådskaparen ska kunna använda formlen och räkna ut hur mycket ström HAN behöver..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 oktober 2010
#227
Den där uträkningen tycker jag verkar väldigt konstig, förstår ärligt talat inte hur killen får ihop det men men. Kör som sagt på minst ett bra batteri per kW slutstegseffekt (finns såklart undantag från den regeln, men som nybörjare är det enkelt att gå efter den). Jag har ca 2kWrms uteffekt och ett originalbatteri samt två av biltemas billiga svarta 62Ah, funkar alldeles utmärkt. smile Blir såklart ännu bättre med rejäla batterier som kan lämna mer ström snabbare, men det beror ju på vad man ha för krav och anläggning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
19 oktober 2010
#228
kristoffersson skrev:
Hum.. varför skulle det vara oinstressant?
Spelar väl ingen roll om han ska stå stilla eller köra?

Det var inte 70% gain..
Summan 4571 är så mycket ström slutsteget behöver för att producera 3200wrms.
Alltså använder slutsteget 30% av strömmen och skickar sedan vidare (producerar) resterande 70%

Kan det vara så?    jag vet som sagt inte, jag bara tolkade filmen!

Aha , men det skulle jag vilja säga är hur många batterier du behöver för att kunna spela 1 timme på full mutter innan spänningen är nere på 10,5v.

505 Inlägg
19 oktober 2010
#229
Om vi räknar om hela formeln och använder 85% effektivitet, samt en 110amp generator..
Och 14.4V ..

Då behöver han 195Ah (3batteri á 70Ah) i skuffen..
Det låter ju som närmare 1batteri per 1000w .. , men det blir ju exklusive orginal batteriet..

Plus en uppdaterad "the big three" ..  alltså grov jord och ström mellan batteri, generator och startmotor.

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#230
ChriZtoffer skrev:
Den där uträkningen tycker jag verkar väldigt konstig, förstår ärligt talat inte hur killen får ihop det men men. Kör som sagt på minst ett bra batteri per kW slutstegseffekt (finns såklart undantag från den regeln, men som nybörjare är det enkelt att gå efter den). Jag har ca 2kWrms uteffekt och ett originalbatteri samt två av biltemas billiga svarta 62Ah, funkar alldeles utmärkt. smile Blir såklart ännu bättre med rejäla batterier som kan lämna mer ström snabbare, men det beror ju på vad man ha för krav och anläggning.

ICE 3500.1 är ett kraftfullt monoblock som är stabilt i 0,5ohm.

Levererar hela 3500W rms vid 0.1% distortion.

Inbyggda variabla 24dB/oktav filter.

Tekniska detaljer:

1000w rms 4ohm <1% dist 14.4v

1600w rms 2ohm <1% dist 14.4v

2200W rms 1ohm <1% dist 14.4v

3200W rms 0.5ohm <% dist 14.4v

Dockningsbart 6400W rms 1ohm

Klass D

Avsäkrat 300A

LågPass filter 40-220Hz

Subsonic 0-50Hz

Basbost 0-12dB 40Hz

Clip Limiter (eliminerar oren signal)

LxBxH 566x228x53mm




de e ju steget då måste ju 4 batterier vara bra om man räknar ett batteri per 1000 w

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

stRaend
19 oktober 2010
#231
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:
Den där uträkningen tycker jag verkar väldigt konstig, förstår ärligt talat inte hur killen får ihop det men men. Kör som sagt på minst ett bra batteri per kW slutstegseffekt (finns såklart undantag från den regeln, men som nybörjare är det enkelt att gå efter den). Jag har ca 2kWrms uteffekt och ett originalbatteri samt två av biltemas billiga svarta 62Ah, funkar alldeles utmärkt. smile Blir såklart ännu bättre med rejäla batterier som kan lämna mer ström snabbare, men det beror ju på vad man ha för krav och anläggning.

ICE 3500.1 är ett kraftfullt monoblock som är stabilt i 0,5ohm.

Levererar hela 3500W rms vid 0.1% distortion.

Inbyggda variabla 24dB/oktav filter.

Tekniska detaljer:

1000w rms 4ohm <1% dist 14.4v

1600w rms 2ohm <1% dist 14.4v

2200W rms 1ohm <1% dist 14.4v

3200W rms 0.5ohm <% dist 14.4v

Dockningsbart 6400W rms 1ohm

Klass D

Avsäkrat 300A

LågPass filter 40-220Hz

Subsonic 0-50Hz

Basbost 0-12dB 40Hz

Clip Limiter (eliminerar oren signal)

LxBxH 566x228x53mm




de e ju steget då måste ju 4 batterier vara bra om man räknar ett batteri per 1000 w

tror du överlever med 2 "billjudsbatterier" eller alternativt 3. 4 är ju ännu bättre wink Jag kör med 2st till mitt bygge i golfen, dock är det ett för lite då spänningen kan sjunka ganska så rejält vid längre snabba bas slag. Och som övriga sagt, lasta inte ner det steget till 0,5ohm , lasta det till 1ohm ifall du inte har sjukt med ström.

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#232
stRaend skrev:
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:
Den där uträkningen tycker jag verkar väldigt konstig, förstår ärligt talat inte hur killen får ihop det men men. Kör som sagt på minst ett bra batteri per kW slutstegseffekt (finns såklart undantag från den regeln, men som nybörjare är det enkelt att gå efter den). Jag har ca 2kWrms uteffekt och ett originalbatteri samt två av biltemas billiga svarta 62Ah, funkar alldeles utmärkt. smile Blir såklart ännu bättre med rejäla batterier som kan lämna mer ström snabbare, men det beror ju på vad man ha för krav och anläggning.

ICE 3500.1 är ett kraftfullt monoblock som är stabilt i 0,5ohm.

Levererar hela 3500W rms vid 0.1% distortion.

Inbyggda variabla 24dB/oktav filter.

Tekniska detaljer:

1000w rms 4ohm <1% dist 14.4v

1600w rms 2ohm <1% dist 14.4v

2200W rms 1ohm <1% dist 14.4v

3200W rms 0.5ohm <% dist 14.4v

Dockningsbart 6400W rms 1ohm

Klass D

Avsäkrat 300A

LågPass filter 40-220Hz

Subsonic 0-50Hz

Basbost 0-12dB 40Hz

Clip Limiter (eliminerar oren signal)

LxBxH 566x228x53mm




de e ju steget då måste ju 4 batterier vara bra om man räknar ett batteri per 1000 w

tror du överlever med 2 "billjudsbatterier" eller alternativt 3. 4 är ju ännu bättre wink Jag kör med 2st till mitt bygge i golfen, dock är det ett för lite då spänningen kan sjunka ganska så rejält vid längre snabba bas slag. Och som övriga sagt, lasta inte ner det steget till 0,5ohm , lasta det till 1ohm ifall du inte har sjukt med ström.

menar du sen när jag ska ''installera'' steget som jag inte ska lasta ner de till 0,5 ohm

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#233
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:
extremtKnAz skrev:

ICE 3500.1 är ett kraftfullt monoblock som är stabilt i 0,5ohm.

Levererar hela 3500W rms vid 0.1% distortion.

Inbyggda variabla 24dB/oktav filter.

Tekniska detaljer:

1000w rms 4ohm <1% dist 14.4v

1600w rms 2ohm <1% dist 14.4v

2200W rms 1ohm <1% dist 14.4v

3200W rms 0.5ohm <% dist 14.4v

Dockningsbart 6400W rms 1ohm

Klass D

Avsäkrat 300A

LågPass filter 40-220Hz

Subsonic 0-50Hz

Basbost 0-12dB 40Hz

Clip Limiter (eliminerar oren signal)

LxBxH 566x228x53mm




de e ju steget då måste ju 4 batterier vara bra om man räknar ett batteri per 1000 w

tror du överlever med 2 "billjudsbatterier" eller alternativt 3. 4 är ju ännu bättre wink Jag kör med 2st till mitt bygge i golfen, dock är det ett för lite då spänningen kan sjunka ganska så rejält vid längre snabba bas slag. Och som övriga sagt, lasta inte ner det steget till 0,5ohm , lasta det till 1ohm ifall du inte har sjukt med ström.

menar du sen när jag ska ''installera'' steget som jag inte ska lasta ner de till 0,5 ohm

var hittar man billjudsbatteri? smile

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

stRaend
19 oktober 2010
#234
vet du vad jag menar med att inte lasta ner till 0,5ohm till att börja med? jadu , blekingebilradio.se t.ex , finns massor, nästan alla billjudsåterförsäljare säljer batterier.

21 761 Inlägg
19 oktober 2010
#235
När det gäller detta med verkningsgraden så är den oftast märkbart lägre vid tex 1 Ohm jämfört med 4 Ohm. Sedan får man också komma ihåg att batterierna helst inte bör dras ur mer än 50% om de ska hålla ett längre tag, ska man exempelvis dema under lång tid så är det lämpligt att ta till extra i kapacitetsberäkningarna. smile

16 197 Inlägg
19 oktober 2010
#236
ja kör mitt ICE 3500 i 0,5 ohm å de drar MYCKE ström vill ja lova.


har 2st 95ah running bull å 1st ctek 25000,   å spänningen sjunker rätt snabbt ner till under 12v när man spelar fullt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#237
stRaend skrev:
vet du vad jag menar med att inte lasta ner till 0,5ohm till att börja med? jadu , blekingebilradio.se t.ex , finns massor, nästan alla billjudsåterförsäljare säljer batterier.

1. tror jag fatta de står att steget klara 0,5 ohm men då måste man ha mycket ström så då tar jag de på 1 ohm istället
2.banner running bull 70ah ?

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#238
evilaudio skrev:
ja kör mitt ICE 3500 i 0,5 ohm å de drar MYCKE ström vill ja lova.


har 2st 95ah running bull å 1st ctek 25000,   å spänningen sjunker rätt snabbt ner till under 12v när man spelar fullt.

bäst o ta de på 1 ohm då kanske? smile

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#239
Drönirettab skrev:
När det gäller detta med verkningsgraden så är den oftast märkbart lägre vid tex 1 Ohm jämfört med 4 Ohm. Sedan får man också komma ihåg att batterierna helst inte bör dras ur mer än 50% om de ska hålla ett längre tag, ska man exempelvis dema under lång tid så är det lämpligt att ta till extra i kapacitetsberäkningarna. smile

okej vas ska jag ha ohm på då? smile

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 oktober 2010
#240
evilaudio skrev:
ja kör mitt ICE 3500 i 0,5 ohm å de drar MYCKE ström vill ja lova.


har 2st 95ah running bull å 1st ctek 25000,   å spänningen sjunker rätt snabbt ner till under 12v när man spelar fullt.

Just därför råder jag o flera andra denna nybörjare att inte gå under 1ohm men ändå ha gott om ström så man kan undvika att steg eller basar ryker vid första provspelningen cool

tyvärr får man inte plats med ett RB95ah framme i en saab 900/9-3 utan att flytta runt massa saker så ja kommer ha ett RB70ah där men tre RB95ah där bak i baljan, sen får folk säga vad dem vill om att blanda storlekar osv.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1


Sök