extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:
Alltså, jag vill inte verka negativ men jag har läst denna tråden typ 15gånger..
Och i mitt tyckte, eftersom du är nybörjare.. du vet inte vad Hz är, du vet ingenting om strömförsörjning, du vet ingenting om något helt enkelt. Men du vet att du vill spela 145+ dB..
Frågan är, vet du hur högt 145dB är eller du vill kunna spela det bara för att säga att du spelar det?
I mitt tycke, och säkert många andras, så tycker jag att du borde skala ner din budget med typ 50%.
Gör ett eget ljudbygge och experimentera med allting. Allt handlar inte om hur du bygger baslådan bara.
Lär dig skillnaden mellan olika portlängder, lådstorlekar, placering av låda, placering av högtalare, olika mycket dämpning i baslådan, olika mycket dämpning åt högtalarna etc.. Lär dig vad skillnaden är, inte bara i teorin, utan i praktiken.
För 30tusen är vääldigt mycket pengar, jag säger inte att det är dåligt investerade pengar.
Men i förhållande till dina kunskaper är det på tok för mycket, och att sen förlita dig på din brors kompisar som kan "ganska mycket" att bygga det åt dig.
Bara min tanke, bra om du vet vad du ger dig in på
sant, men o andra sidan så måste man ju börja någon stans, jag är liksom typen som hellre lägger pengarna på ljud istället för en massa trimm.. så jag är inte direkt sugen på att först köpa något ljudpaket som är halv bra eller till och med kasst.. hellre tar jag något som e bra från början pillar lite med de bygger om lådan ifall något låter dåligt.. o är de något jag funderar över så frågar jag här på garaget
men du har rätt i de du säger helt klart men jag måste ju lära mig någon gång, är du bra på de här med ljud o sånt så får du gärna skriva lite grunder eller länka gångon sida !
Saken är att jag är väldigt ny med det här med ljud. Från början köpte jag bara något för att få ljud i bilen. sen nu håller jag fortfarande på att byta ut ursprungsgrejerna en efter en för att få bättre ljud. Jag själv förstår heller inte allting med lådstorlekar, portlängder, placeringar, dämpning osv.
Så jag anser att vi är i ungefär samma stadie kunskapsmässigt. Jag är bara rädd att du blir besviken på ditt ljud för 30tusen. För 30tusen är som sagt väääldigt mycket pengar, och det är lätt att få det att låta skit om man säger så. För jag är iallafall nyfiken och vill inte bara ha något bra, utan vill alltid veta Varför jag ska göra så, eller inte göra så. Och hade jag bara fått ett svinbra ljudpaket så okej, visst hade jag varit övernöjd. Men hade jag tävlat med det hade jag inte kunnat ta åt mig äran, för det är inte jag som byggt det. Och jag hade aldrig vågat pilla med det själv för att "förbättra" det med tanke på den kostnaden. för jag vet inte Varför det låter som det gör, jag vet bara att i teorin är det bra ljud.
Klart man vill köpa bra ljud direkt, förstår hur du menar. Men köper du "billigare" nu, och experimenterar med det. så har du ju massa tid på dig att spara ihop mer pengar och kanske köpa ett ännu fläskigare paket längre fram, när du dessutom vet vad du gör
Då blir det hela mycket roligare, och det känns som bättre investerade pengar. För jag tror att om du lyssnat på i två ljudbilar, en "budget" bil och en betydligt dyrare. så hade du nog inte kunnat höra vilken som var vilken, om man nu bortser från det faktumet att den ena antagligen har mycket mer bas, så om basnivån varit densamma !
Men är du inte intresserad av billjud, utan bara vill ha högt ljud. då hade jag tagit dom 30tusen, gått till en ljudbyggare och sagt:detta är min budget inklusive montering, och mitt mål är att spela högt.
Så hade han nog fixat resten åt dig!
För det är en väldig skillnad på att vara intresserad av, och vilja ha!