3232
Sök

Hur mycket stryk tar igentligen bilen av att rulla på vintern?

1 364 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
Stor inför den stora frågan om jag ska införskaffa vinterbil eller inte..

Hur mkt sliter det igentligen på bilen av våra saltade vägar och kall starter?

anledningen till att jag inte vill ha en vinterbil är att jag bor mitt i stan och har endast 1 garageplats

men vill egentligen inte köra med min bil på vintern..


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 oktober 2010
#2
Sköt servicen och tvätta bilen så håller den... enda anledningen till vinterbil är folk som kör "byggen" som inte praktiskt kan framföras på vintern. Samt att dem vill ha bilar som inte gör nått om dem sätter i en stolpe när dem sladdar i snön.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

415 Inlägg
4 oktober 2010
#3
Det beror väl på hur bra rostskyddet är. Jag kör helst med nån gammal häck på vintern så man slipper oroa sig för rost på de bilar man är rädd om. Men det absolut viktigaste är att tvätta ofta om man nu måste köra med nått som man är rädd om. Det är viktigt att byta skit lite då och då så det inte sätter sig på lacken.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 oktober 2010
#4
Asså om man ser till att bilen är underedsbehandlad och skyddad samt tvättar den typ en gång i veckan så ska det mycket till för att en bil ska rosta.

Då ska man även tvätta inne i hjulhus och tvätta undertill.
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Smålänning
7 883 Inlägg
4 oktober 2010
#5
Är det en någotsånär modern bil som är rostfri just nu och sköts bra lär dne klara sig. Rost komme rinte över en vinter om du tvättar en gång i veckan minst.

Det som sliter är kallstart, och ju kallare desto sämre. Inte ens den bästa olja flyter lätt i -20...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

731 Inlägg
4 oktober 2010
#6
Jag har haft 2 bmws nu som vart körda vintertid. En av dom har gått i Lycksele sen den vart importerad 96. Och även den hade bubblor i skärmarna bak. Förr eller senare får du rost på bilen om du kör den vintertid. Sen lär du få 1 miljard med stenskott på vintern än sommaren. Se fördelen med att köra en ekonomisk bil på vintern så sparar du lite pengar.

Min golf2a är jag väldigt nöjd med. Dricker ca 0.75-08 blandad utan egg under pedalen.


2 924 Inlägg
4 oktober 2010
#7
Det beror mycket på vart man bor i landet!

Sämst förutsättningar:
Om man bor vid kusten och har bilen ståendes alltid utomhus utan motorvärmare pga alla kallstarter och salt från havet och vägverket.
Ger ju även svårigheter att tvätta bilen vintertid pga stor risk med problem att bilen för fryser ihop.

Bäst förutsättningar:
Om man bor i Norrland och har bilen ståendes alltid i garage så man man kan tvätta överallt regelbundet och låta bilen torka i garaget och slippa hemska kallstarter.

~ Life is short, have FUN! ~

1 364 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#8
Tackar för alla svar! får la se om jag lyckas hitta någon skrotig bil att köra i vinter tongue

Bor ju på västkusten så kanske är bäst så!


731 Inlägg
4 oktober 2010
#9
Prioriterar du inte att sladda kan man rekomendera något småbil i rimlig prisklass. välj något som är besiktat vintern ut så slipper du tänka på det smile

Lycka till!


Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
4 oktober 2010
#10
skaffa motor värmare,tvätta bilen en gång i veckan(underredet med), finns många tips (:

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

4 637 Inlägg
5 oktober 2010
#11
En bil är byggd för att användas hela året. Några extra tvättar och en rejäl vaxning så klarar den sig. Och så kan man faktiskt leka och ha skoj utan att riskera bil och hälsa genom att sätta den i diverse stolpar. Bara att tänka lite.

Hade jag haft en dyr bil som jag sparat till ett jävla tag skulle jag inte ha lust att åka runt i skrot under vintern. Man lever bara en gång så bäst att passa på att använda finbilen. Och så är det extra viktigt med fina fälgar på vintern, behövs något uppiggande i mörkret för både sig själv och andra och varför bara hålla hjulen snygga under halva året...
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 oktober 2010)

huh?
10 427 Inlägg
5 oktober 2010
#12
Stenskott i rutor, lyktor och på motorhuvar brukar vara säkra vinter-"kort".
Sen att du antagligen löper större risk att antingen köra av vägen eller bli
påkörd under vintern kan även spela in. Kan vara praktiskt att ha en bil man inte
bryr sig lika mycket om men som ändå är säker under vintern tongue

Bor också mitt i en stad och parkeringsplatser kostar lite, men ser nog vissa
fördelar med att ha en annan bil som får lida lite mer än den andra.. cool


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
6 oktober 2010
#13
2ooSX skrev:
Ett tips är iaf att inte låta bilen stå på tomgång tills den blivit varm, utan kör iväg direkt.. mindre skadligare smile

Varför är det "mindre skadligare" om man kör direkt istället för att stå på tomgång ?

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

huh?
10 427 Inlägg
6 oktober 2010
#14
supersupra87 skrev:
2ooSX skrev:
Ett tips är iaf att inte låta bilen stå på tomgång tills den blivit varm, utan kör iväg direkt.. mindre skadligare smile

Varför är det "mindre skadligare" om man kör direkt istället för att stå på tomgång ?

Oljan får upp temperaturen snabbare.


OEM <3
6 957 Inlägg
6 oktober 2010
#15
Alla mina bilar förutom min nuvarande GTI och min gamle Golf 2:a kördes på vintern.

GTI:n skulle jag ALDRIG I HELVETE köra på vintern, dels för att den just aldrig är vinterkörd samt att
den är fan för stötig för det (varmkörde den 2-3 ggr när det var torrt i vintras, satan vad obekvämt tongue)

Så med det sagt, en vinterbil är fan bland det bästa jag skaffat...har ju varierat lite genom åren, första
2 åren var det Volvos, nu dom senare åren (när jag inte åkt saabar) så har det blivit småbilar i form
av VW:s.

Jettan var ingen höjdare, starta ju knappt om det var -1, men med motorvärme, nemas problemas!
Mk3an som jag har som bil nr.2 nu starta ju som en klocka i vintras trots -25 smile

Fördel med vinterbil är ju som sagt att man inte behöver tvätta jämt och att det inte svider så i kroppen n'r
man puttrar omkring i dom, det enda negativa är väl att dom inte är lika goa att åka i som "finbilen", iaf i mitt fall.

Sj. ska jag ha 2 vinterbilar iår big_smilebig_smile

OEM <3

508 Inlägg
6 oktober 2010
#16
Efter jag köpte min Golf 2 GTI 16 V så förstår jag hur mycket vintern och saltet sliter på bilen då den ej var vinterkörd på över 10 år , har en saab 9-5 V6T Griffin som får duga som vinterpulka smile

Ni kan ju prova att springa när det är 10 grader kallt ute och se hur bra ni mår he he smile


731 Inlägg
6 oktober 2010
#17
supersupra87 skrev:
2ooSX skrev:
Ett tips är iaf att inte låta bilen stå på tomgång tills den blivit varm, utan kör iväg direkt.. mindre skadligare smile

Varför är det "mindre skadligare" om man kör direkt istället för att stå på tomgång ?

Jag gick kurs i bilservice i skolan, där nämndes det också. Stå inte på tomgång, dels för din egen ekonomi och att motorn slits som mest när den är kall. Vilket den är mycket längre på tomgång än under körning.


-.-
383 Inlägg
6 oktober 2010
#18
Bullet--- skrev:
men då har man egentligen hunnit köra bilen en bra bit på höga varv innan olja börjat smörja, det är ju ungefär som att inte köra med någon olja alls, då måste det vara bättre och stå på lägre varv en  längre stund utan att motorn behöver arbeta...

Man måste inte köra på höga varv. Det går faktiskt att växla lite tidigare när man vet att motorn är kall.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

404 Inlägg
6 oktober 2010
#19
Varför kallstartar ni bilarna? Förra vintern kallstartade jag inte min brukis en enda gång trots att den då stod utomhus, sätt i motorvärmarsladden och planera körningen så har man alltid en varm bil.

Den här vintern blir kanon med varmgarage och sprillans nya vintersulor, underbart!


huh?
10 427 Inlägg
6 oktober 2010
#20
Bullet--- skrev:
steifan skrev:
supersupra87 skrev:

Varför är det "mindre skadligare" om man kör direkt istället för att stå på tomgång ?

Oljan får upp temperaturen snabbare.

men då har man egentligen hunnit köra bilen en bra bit på höga varv innan olja börjat smörja, det är ju ungefär som att inte köra med någon olja alls, då måste det vara bättre och stå på lägre varv en  längre stund utan att motorn behöver arbeta...

Oljan bör nog kunna smörja ändå, men sen har du även lägre oljetryck när motorn är på tomgång.
Oljetrycket ökar med varvtalet så det skadar nog ej att oljan pumpas runt snabbare heller.



Sök