2469
Sök

Tvätthall med lyft?

13 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej,
Till min stora besvikelse har alla OKQ8-mackar i mitt närområde (söderort Stockholm) börjat montera bort sina lyftar, nu senast är det OKQ8 i Fruängen som monterat bort lyftarna. Personalen kunde inte ens svara på varför, men efter lite google verkar det som det rör sig om en försäkringstvist efter en olycka...

Under vinterhalvåret vill jag tvätta min bil minst en gång i veckan och när det är som slaskigast vill jag dessutom åka in i en hall lite snabbt, lyfta bilen och spola av undertill samt i hjulhus osv ytterligare nån gång per vecka. Tvätt av bilens nedre delar är dessutom sjukt jobbigt för en gammal gubbe som mig om jag inte kan hissa bilen i hall. (Nåja, 35 bara, men jag tycker det är svårt att vara noggrann på huk).

Utan GDS-hallar med lyft vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till... Automattvättar med högtryck utan borstar löser avspolningsproblemet, men rent blir det inte.

Finns det tvätthallar med lyft i Stockholmsområdet som inte kommer monteras bort snart? Ni som aldrig någonsin skulle köra in er bil i en automattvätt, hur ska ni lösa vintertvätten?

845 Inlägg
4 oktober 2010
#2
Kolla Haninge och Farsta. Dom har liftar kvar. Iaf just nu, inte hört något om nedplockning.


3 182 Inlägg
4 oktober 2010
#3
den i huddinge/stuvsta har sina kvar minus 1.

104 Inlägg
4 oktober 2010
#4
Fittja har sina lyftar kvar.

13 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#5
Tack för tipsen.
Enligt OKQ8 i Skärholmen ska samtliga monteras bort enligt beslut från OKQ8 centralt. Vi får hoppas att någon av ovanstående har kvar sina under vintern åtminstone.

Fruängen hade kvar två stycken, men det är lite knepigt att köa till dem eftersom hallen släpper in så länge som det finns platser oavsett om det är upptaget på lyften eller inte.

Skärholmen hade också några kvar, men enligt personalen var det förbjudet att tvätta där. Bara mek.
Senast redigerat av BOFH (4 oktober 2010)

* Voff voff *
10 449 Inlägg
4 oktober 2010
#6
OKQ8 Upplands Väsby hade en lyft kvar när jag tittade in där för nå´n månad sedan!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (4 oktober 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

270 Inlägg
4 oktober 2010
#7
OK/Q8 i Tumba har.Jag var in där för inte så länge sedan.


194 Inlägg
4 oktober 2010
#8
Dom ska ju få nya lyftar på okq8, så är det i Linköping iaf.

Sthlm (S) LOW
184 Inlägg
3 november 2010
#9
Som sagt har ju furängen 2 st kvar men dom ggr jag varit där så använder ingen lyftarna så jag tror det är inga problem att åka dit och tvätta!

Sounds like a bumblebee , Looks like a toy car ?

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
3 november 2010
#10
Jag kan iaf svara på varför.

Då det är en enpelar lyft så är den bultad i mitten ihop med "rampen" när vi åker och tvättar osv så ligger vattnet kvar och då rostar dessa bultar och rampen lossnar till slut och hänger löst, vill du köra upp din bil på en ramp som KANSKE lossnar? mja tror inte det. Vad jag har hört har OKQ8 valt att ta bort dessa pga att det kostar alldeles för mycket i drift/underhåll.

Angående försäkringstvisten så tror jag att det var den gången när en kund hade kört upp bilen på rampen och när han började höjja upp bilen så lossnar rampen från pelaren och skiten välter smile ingen trevlig historia..

Vissa kommer ha kvar liftarna, dock så kommer dem att ta bort tvätt möjligheterna vid lyften.

Mvh
Tommie
Senast redigerat av Dratsab (3 november 2010)

En gång Evo alltid Evo...

13 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#11
Det jag tycker är lite märkligt är att det är så lite reaktioner på detta. Jag ser framför mig hur pärlan rostar bort i vinter...

Jag antar att man får ta en automattvätt utan borst med underspol och sen köra direkt in i GDS-hallen och göra rent bilen. Blir ju billigt och bra.

Hur gör ni andra som kör på vintern med era finbilar?


Sök