Hej!
Gick och köpte mig en Saab 9000 2.3T -94 (170hk) nu i helgen och med ny bil så blir det mycket åkande och man hittar lite fel.
Bilen rycker till
Vid körning, oavsett stenhårt med plattan rakt ner i körbanan eller lätt krypande på ettan som en tant på en påfart så uppkommer ett väldigt mystiskt ryck.
Lite som att man åker baklänges i en halvsekund även om du åker framåt (såklart )
Jag vill få det till att det är turbon som jobbar sig men har ingen laddtrycksmätare förens på Onsdag så kan inte ge några uppgifter om hur laddet beter sig.
Vet även att kass tändkasset/dåliga stift kan ge med sig ett ryckande men det känns inte riktigt likt detta ryck jag upplever.
Åsikter?
Tempen stiger
Tempmätaren ligger mestadels i mitten och gottar sig som på vilken bil som helst men vid blandad körning och en del rödljus så stiger han en bit till.
Lägger sig precis i mitten av mitten och full jävla värme, aldrig över.
En bekant sade att det är standard på dessa gamla Saab/Saabs/Saabar Men det är något jag inte tror på utan att jag vill få det till att termostaten kärvar, vad säger vi om det?
Andra tankar?
Tankmätaren är inte riktigt korrekt
Tankmätaren är lite lurig, ena stunden kan jag ha 30L och en stund senare kan den ha vandrat till 35-40L.
Stänger jag av bilen och startar igen så är mätaren återigen tillbaka där vi började våran resa, på då t.x 30L.
Åsikter?
Nyckeln
Nyckeln kan jag dra ut under färd om jag nu känner för det, inget motstånd alls.
Standard?
Är det anledningen till att dessa (samt 900) är lätta att tjuva?
Larmet bråkar
Jag har själv inte vågat larma bilen då förra ägaren sade att om man väl får igång larmet så kan det hända att det inte går att larma av sen.
Han gissade på att det var mottagaren det var fel på.
Hur går man tillväga om det är mottagaren som är kass?
Låter som en dyr affär med omkodning av nycklar (dosa) osv?
Chippa den gamle holken?
26200 mil. Okänt antal servicar
Serviceboken har en av dessa tidigare amatörer till ägare använt till ved eller annat gött så om den är fullservad har jag inte en aning om.
Men den senaste ägaren har iaf. servat den (enligt honom) 1 gång, och det gjordes i Mars.
Det är ju en ganska dyr bil att chippa om man nu skall ha ny magnetventil, borta hos mina favoriter BSR så kostar det 6000kr.
Kan vara pengar som skulle kunna användas till ved istället det också, eller?
EDIT: Klonkande
Klonkandet i framvagnen, som tydligen är standard, är det bussningar som är slut?
Finns väl antagligen flera bussningar där fram så vilka är det vi pratar om?
Moderator får gärna kasta omkring tråden om den inte skulle passa i denna kategorin, tror inte den passar i någon kategori alls faktiskt.
Gick och köpte mig en Saab 9000 2.3T -94 (170hk) nu i helgen och med ny bil så blir det mycket åkande och man hittar lite fel.
Bilen rycker till
Vid körning, oavsett stenhårt med plattan rakt ner i körbanan eller lätt krypande på ettan som en tant på en påfart så uppkommer ett väldigt mystiskt ryck.
Lite som att man åker baklänges i en halvsekund även om du åker framåt (såklart )
Jag vill få det till att det är turbon som jobbar sig men har ingen laddtrycksmätare förens på Onsdag så kan inte ge några uppgifter om hur laddet beter sig.
Vet även att kass tändkasset/dåliga stift kan ge med sig ett ryckande men det känns inte riktigt likt detta ryck jag upplever.
Åsikter?
Tempen stiger
Tempmätaren ligger mestadels i mitten och gottar sig som på vilken bil som helst men vid blandad körning och en del rödljus så stiger han en bit till.
Lägger sig precis i mitten av mitten och full jävla värme, aldrig över.
En bekant sade att det är standard på dessa gamla Saab/Saabs/Saabar Men det är något jag inte tror på utan att jag vill få det till att termostaten kärvar, vad säger vi om det?
Andra tankar?
Tankmätaren är inte riktigt korrekt
Tankmätaren är lite lurig, ena stunden kan jag ha 30L och en stund senare kan den ha vandrat till 35-40L.
Stänger jag av bilen och startar igen så är mätaren återigen tillbaka där vi började våran resa, på då t.x 30L.
Åsikter?
Nyckeln
Nyckeln kan jag dra ut under färd om jag nu känner för det, inget motstånd alls.
Standard?
Är det anledningen till att dessa (samt 900) är lätta att tjuva?
Larmet bråkar
Jag har själv inte vågat larma bilen då förra ägaren sade att om man väl får igång larmet så kan det hända att det inte går att larma av sen.
Han gissade på att det var mottagaren det var fel på.
Hur går man tillväga om det är mottagaren som är kass?
Låter som en dyr affär med omkodning av nycklar (dosa) osv?
Chippa den gamle holken?
26200 mil. Okänt antal servicar
Serviceboken har en av dessa tidigare amatörer till ägare använt till ved eller annat gött så om den är fullservad har jag inte en aning om.
Men den senaste ägaren har iaf. servat den (enligt honom) 1 gång, och det gjordes i Mars.
Det är ju en ganska dyr bil att chippa om man nu skall ha ny magnetventil, borta hos mina favoriter BSR så kostar det 6000kr.
Kan vara pengar som skulle kunna användas till ved istället det också, eller?
EDIT: Klonkande
Klonkandet i framvagnen, som tydligen är standard, är det bussningar som är slut?
Finns väl antagligen flera bussningar där fram så vilka är det vi pratar om?
Moderator får gärna kasta omkring tråden om den inte skulle passa i denna kategorin, tror inte den passar i någon kategori alls faktiskt.
Senast redigerat av -Michael (5 oktober 2010)
0
0
0
0