3366
Sök

Blandade fel och tankar Saab 9000 2.3T -94

:-)
367 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Gick och köpte mig en Saab 9000 2.3T -94 (170hk) nu i helgen och med ny bil så blir det mycket åkande och man hittar lite fel.

Bilen rycker till

Vid körning, oavsett stenhårt med plattan rakt ner i körbanan eller lätt krypande på ettan som en tant på en påfart så uppkommer ett väldigt mystiskt ryck.
Lite som att man åker baklänges i en halvsekund även om du åker framåt (såklart wink )


Jag vill få det till att det är turbon som jobbar sig men har ingen laddtrycksmätare förens på Onsdag så kan inte ge några uppgifter om hur laddet beter sig.

Vet även att kass tändkasset/dåliga stift kan ge med sig ett ryckande men det känns inte riktigt likt detta ryck jag upplever.

Åsikter?


Tempen stiger

Tempmätaren ligger mestadels i mitten och gottar sig som på vilken bil som helst men vid blandad körning och en del rödljus så stiger han en bit till.
Lägger sig precis i mitten av mitten och full jävla värme, aldrig över.

En bekant sade att det är standard på dessa gamla Saab/Saabs/Saabar cool Men det är något jag inte tror på utan att jag vill få det till att termostaten kärvar, vad säger vi om det?

Andra tankar?


Tankmätaren är inte riktigt korrekt

Tankmätaren är lite lurig, ena stunden kan jag ha 30L och en stund senare kan den ha vandrat till 35-40L.
Stänger jag av bilen och startar igen så är mätaren återigen tillbaka där vi började våran resa, på då t.x 30L.

Åsikter?



Nyckeln

Nyckeln kan jag dra ut under färd om jag nu känner för det, inget motstånd alls.

Standard?
Är det anledningen till att dessa (samt 900) är lätta att tjuva?



Larmet bråkar

Jag har själv inte vågat larma bilen då förra ägaren sade att om man väl får igång larmet så kan det hända att det inte går att larma av sen.
Han gissade på att det var mottagaren det var  fel på.

Hur går man tillväga om det är mottagaren som är kass?
Låter som en dyr affär med omkodning av nycklar (dosa) osv?



Chippa den gamle holken?

26200 mil. Okänt antal servicar
Serviceboken har en av dessa tidigare amatörer till ägare använt till ved eller annat gött så om den är fullservad har jag inte en aning om.
Men den senaste ägaren har iaf. servat den (enligt honom) 1 gång, och det gjordes i Mars.

Det är ju en ganska dyr bil att chippa om man nu skall ha ny magnetventil, borta hos mina favoriter BSR så kostar det 6000kr.

Kan vara pengar som skulle kunna användas till ved istället det också, eller?



EDIT: Klonkande


Klonkandet i framvagnen, som tydligen är standard, är det bussningar som är slut?
Finns väl antagligen flera bussningar där fram så vilka är det vi pratar om? smile


Moderator får gärna kasta omkring tråden om den inte skulle passa i denna kategorin, tror inte den passar i någon kategori alls faktiskt. lol
Senast redigerat av -Michael (5 oktober 2010)

65 Inlägg
7 oktober 2010
#2
Testa med att byta tändkasset:) jag gjorde det på min å nu funkar han perfekt:)


629 Inlägg
7 oktober 2010
#3
Nyckeln ska inte gå att dra ut under färd, jag gissar även på att du kan dra starta bilen med vad som helst (om du inte har i backspärren).
Hade nämligen samma på en gammal 900 -93, brukade starta den med en kapsylöppnare ibland smile.


Vad gäller larmet: Omkodning av larmdosa till min förra 940 kostade mig 400, så superdyrt är det inte, fast beror kanske på vilket larmsystem man har?

Mröh

110 Inlägg
7 oktober 2010
#4
Du skrev (Nyckeln kan jag dra ut under färd om jag nu känner för det, inget motstånd alls)
byt låset så fort som möjligt innan det lägger av för då får du problem att byta det.

Har själv råkat ut för det;)wink


:-)
367 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#5
freddeni skrev:
Testa med att byta tändkasset:) jag gjorde det på min å nu funkar han perfekt:)

Det kanske är värt det även om det kanske inte är den som är problemet. Brukar ju ge sig rätt ofta på dessa skrotbilar cool


Dagge88 skrev:
Nyckeln ska inte gå att dra ut under färd, jag gissar även på att du kan dra starta bilen med vad som helst (om du inte har i backspärren).
Hade nämligen samma på en gammal 900 -93, brukade starta den med en kapsylöppnare ibland smile.


Vad gäller larmet: Omkodning av larmdosa till min förra 940 kostade mig 400, så superdyrt är det inte, fast beror kanske på vilket larmsystem man har?

Haha spännande bilar detta faktiskt.
Jaså, inte mer än så.. Trodde det skulle kosta tusenlappar!


rodder skrev:
Du skrev (Nyckeln kan jag dra ut under färd om jag nu känner för det, inget motstånd alls)
byt låset så fort som möjligt innan det lägger av för då får du problem att byta det.

Har själv råkat ut för det;)wink

Usch yikes  Varför skulle det bli svårare att byta det menar du? neutral
Du gör mig nervös.


jonnielahti skrev:
klonkandet är oftast krängningshämmarstaget som e brustet/glappt.
böt på båda sidor på min 9000 när jag endå va igång.

Usch sad  Låter som att det blir en dyr bil detta.
Jag hittar inte heller k-stag på mekonomen.

Kan dessa gå under något annat namn?



Tack boys!

110 Inlägg
7 oktober 2010
#6
rodder skrev:
Du skrev (Nyckeln kan jag dra ut under färd om jag nu känner för det, inget motstånd alls)
byt låset så fort som möjligt innan det lägger av för då får du problem att byta det.

Har själv råkat ut för det;)wink

Usch yikes  Varför skulle det bli svårare att byta det menar du? neutral
Du gör mig nervös.

Jo det brukar sluta med att du inte kan vrida nyckeln.
och när du skall byta låset måste du kunna göra det för att fri lägga en spärr.

Går det inte att vrida nyckeln när du skall byta låset så blir det ett jäkla meck
man får försöka borra bort spärren.

man byter låset lätt på 10 min om du gör det i tid cool


Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2010
#7
Nyckeln:
Sattsa på o byta alla lås ifrån någon som säljer en bil i delar, för det ÄR billigare att byta alla lås och det är lätt det med.

*EDIT* Det är standard på ALLA -94or att nyckeln går att dra ut! wink Min hade det, samt min kompis med samma årsmodell.

Larmet:
Vad är det för larm, saab orginal eller defa/cargard?

Tankmätaren:
Kan vara nivågivaren i tanken som har brustit och inte håller precis exakt, dock osäker på den fronten hmm

Chippa:
Jag steg 3 chippade min 9000 cse -94 170hk, den hade då gått 31k mil med rätt så okej service historik, så det är ingen omöjlighet där.
Chip köpte jag av en kompis, som hade köpt det ifrån trollspeed. Samt en begagnad MV. Råd till dig är att antingen köpa Maptuns chip, eller speedparts chip. BSR är inte lika roliga chip om du vill ha lite mer pulver i motorn dvs. Så att trimma din bil är nog inget som hälst problem! smile Btw, Trollspeed är bra de med, men deras program maxxar hårdvaran, vilket gör att bilen går som ett skott, men ex turbon slits lite fortare än ex maptun eller speedparts program. Nordic ska du hålla dig ifrån om du inte vill rasa hela motorn.

Mvh Patrik
Senast redigerat av Funkiee (7 oktober 2010)


74 Inlägg
8 oktober 2010
#8
Ryckandet kan ju vara att du har en sprucken slang mellan ic:n och insuget då brukar de kunna hacka på ett vist varvtal med eller utan full gas men antagligen är det tändkasseten som spökar.

om tempen stiger så hade jag kollat så att termostaten fungerar och att din motorfläckt startar som den ska.

att tankmätaren cpar är antagligen amaturen nere i tanken eller oxå är det glapp i kablarna till din tankmätare i instrumentpanelen.

tändningslåset är ju antagligen sliten så de hade jag ju bytat går ju att beställa nytt lås på saab antar jag.

26200 mil och chip? nja kanske inte så bra om du inte vet hur motorn varit sköt innan, turbon kommer antagligen börja klaga och blå rök kan du nästan garanterat räkna med efter chipning på en motor som gått så långt.

klonkandet kan vara länkarmar, stabeliseringsstag, framvangsbussningarna så de jag hade gjort är att hissa upp bilens front och sen känna så att alla bussningar i framvagnen ser bra ut och att där inte är glapp i dom.


:-)
367 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#9
Tack för all hjälp smile


Men har nu beslutat mig för att göra mig av med bilen istället till någon som orkar göra någonting åt dessa mindre fel.

Tålamodet brast när abs-lampan började jobba sig.
Det dåliga tålamodet övergick till vansinnig ilska när det började hugga i bromsen då och då.


Köpa, någon?

26200 mil.
Fungerande AC.
Väldigt fin i lacken.
Oregelbundna servicear.
Blinkande ABS-lampa.
Hugg i broms då och då.
tändningslås som troligen kommer att ge sig.
Läckande behållare till spolarvätskan.
Läckande avgassystem.


Felen uppkom en dag efter inköp.

big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile


Sök