3719
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

309 044 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
R1 driver!
5 128 Inlägg
19 april 2013
#481
Dags för besiktning eller du vill inte köra med turbo nu?


692 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#482
_DamnIt skrev:
Dags för besiktning eller du vill inte köra med turbo nu?

Besiktning...................smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
19 april 2013
#483
hur många år är det mellan besiktningen i början? har glömt det jag är det 3 - 2  & sen varje eller?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
R1 driver!
5 128 Inlägg
20 april 2013
#485
33Coupe skrev:
_DamnIt skrev:
Dags för besiktning eller du vill inte köra med turbo nu?

Besiktning...................smile

Vilken tur! Ser ju mycket roligare ut med turbo. smile


692 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#486
farbrorbozze skrev:
hur många år är det mellan besiktningen i början? har glömt det jag är det 3 - 2  & sen varje eller?

Det är en 2009 och jag tror besiktningen gick ut i slutet av förra året så detta är första jag ska göra nu. Efter denna vet jag inte om det är varje år eller det är 2 år mellan dom första då bilen räknades som ny 2009...?
Senast redigerat av 33Coupe (20 april 2013)


692 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#487
Bensinskallen skrev:
Har du en sug-mapp eller går han kanske okej ändå?

Jag har en sugmapp som jag körde med tidigare, men ska testa med den som är i nu först - då den inte känner av ett övertryck så skall den ju inte heller rika på med bränslet....annars är det fixat på 2 sekunder - i med sugmappen som jag gjorde (ligger klar på ett "kreditkort") - Civincokort och i slotten i Civincoboxen så läser den in den mappen på stört....


1 938 Inlägg
20 april 2013
#488
33Coupe skrev:
Bensinskallen skrev:
Har du en sug-mapp eller går han kanske okej ändå?

Jag har en sugmapp som jag körde med tidigare, men ska testa med den som är i nu först - då den inte känner av ett övertryck så skall den ju inte heller rika på med bränslet....annars är det fixat på 2 sekunder - i med sugmappen som jag gjorde (ligger klar på ett "kreditkort") - Civincokort och i slotten i Civincoboxen så läser den in den mappen på stört....

Skall själv koppla in ett Civinco snart och måste fråga hur du tyckt att sprutet fungerat, min box heter SA3000, vilken har du?

Tycker du att det var smidigt att mappa jämfört mot Nira? smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 april 2013
#489
33Coupe skrev:
Bensinskallen skrev:
Har du en sug-mapp eller går han kanske okej ändå?

Jag har en sugmapp som jag körde med tidigare, men ska testa med den som är i nu först - då den inte känner av ett övertryck så skall den ju inte heller rika på med bränslet....annars är det fixat på 2 sekunder - i med sugmappen som jag gjorde (ligger klar på ett "kreditkort") - Civincokort och i slotten i Civincoboxen så läser den in den mappen på stört....

Najs, de låter busenkelt


692 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#490
Glesmark skrev:
33Coupe skrev:
Bensinskallen skrev:
Har du en sug-mapp eller går han kanske okej ändå?

Jag har en sugmapp som jag körde med tidigare, men ska testa med den som är i nu först - då den inte känner av ett övertryck så skall den ju inte heller rika på med bränslet....annars är det fixat på 2 sekunder - i med sugmappen som jag gjorde (ligger klar på ett "kreditkort") - Civincokort och i slotten i Civincoboxen så läser den in den mappen på stört....

Skall själv koppla in ett Civinco snart och måste fråga hur du tyckt att sprutet fungerat, min box heter SA3000, vilken har du?

Tycker du att det var smidigt att mappa jämfört mot Nira? smile

Jag har en äldre, SA500 har jag för mig den heter.
Har faktiskt inte mappat NIRA så jag kan eg inte uttala mig om det...
Jag har varit helnöjd med sprutet som sådant - dom flesta spruten är säkerligen bra med vissa för/nackdelar hos en del, men det jag lärt mig är en sak: den som gör mappningen måste veta vad han/hon gör! Har den personen koll på vad den gör=en bil som går otroligt fint i ALLA lägen + att tillverkaren har bra o kunnig support om man behöver nyttja den någon gång.


692 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#491
Idag fick jag långt om länge en kartong med lite coatade delar - grenrör, downpipe och avgashuset till turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-21f875ba6da3e4856b963750e2cf0527.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-32573f594856d0608ad3990ac3913349.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-23ea9757e688c262325081b857850efb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d29986125619ace3adc6cc70c550e911.jpg


1 938 Inlägg
25 april 2013
#492

Ser grymt bra ut, är det dendär hemskegrymma coaten som läggs på vid nån extrem temperatur i något land utanför Sverige?



33Coupe skrev:
Glesmark skrev:
33Coupe skrev:

Jag har en sugmapp som jag körde med tidigare, men ska testa med den som är i nu först - då den inte känner av ett övertryck så skall den ju inte heller rika på med bränslet....annars är det fixat på 2 sekunder - i med sugmappen som jag gjorde (ligger klar på ett "kreditkort") - Civincokort och i slotten i Civincoboxen så läser den in den mappen på stört....

Skall själv koppla in ett Civinco snart och måste fråga hur du tyckt att sprutet fungerat, min box heter SA3000, vilken har du?

Tycker du att det var smidigt att mappa jämfört mot Nira? smile

Jag har en äldre, SA500 har jag för mig den heter.
Har faktiskt inte mappat NIRA så jag kan eg inte uttala mig om det...
Jag har varit helnöjd med sprutet som sådant - dom flesta spruten är säkerligen bra med vissa för/nackdelar hos en del, men det jag lärt mig är en sak: den som gör mappningen måste veta vad han/hon gör! Har den personen koll på vad den gör=en bil som går otroligt fint i ALLA lägen + att tillverkaren har bra o kunnig support om man behöver nyttja den någon gång.

Gött, har aldrig mappat tidigare, ej heller kopplat sprut, men de står uppmärkt och fint på kablarna tycker jag, låter som dom med erfarenhet av civincoboxarna e nöjda överlag smile

692 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#493
Nej - faktiskt coatat av en firma här i Skåne...

Jo - jag tror nog som sagt att dom flesta spruten överlag fungerar bra om allt är rätt kopplat och man inte slarvar med anslutningar etc-men som sagt - mapparen är den som trollar fram hästarna och i förlängningen hållbarheten om man vet vad man gör....


1 938 Inlägg
25 april 2013
#494
33Coupe skrev:
Nej - faktiskt coatat av en firma här i Skåne...

Jo - jag tror nog som sagt att dom flesta spruten överlag fungerar bra om allt är rätt kopplat och man inte slarvar med anslutningar etc-men som sagt - mapparen är den som trollar fram hästarna och i förlängningen hållbarheten om man vet vad man gör....

Okej ballt, vet du vilken coating det är?
Vi hade en Polack som kom förbi i vårt garage demonstrerade någon coating som lades på i Irland om jag minns rätt, besprutas vid 11 000 grader och isolerade samt avledde värme från utansidan något fruktansvärt effektivt.

Det är extremt hårt också, jag tvivlade lite på om det skulle spricka vid värme etc men drog med skruvmejsel på och coatingen slipade på skruvmejseln, blev skit i coatingen från mejseln, slagtålig med.
Används tydligen inom F1, riktigt ball coating smile

Ahaaa...
132 Inlägg
25 april 2013
#495
Wolframkarbid? smile Hårt som satan....

Jaha du menar nu?

692 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#496
Jag frågade faktiskt inte vad den coatingen hette....jag som brukar vilja ha koll...men dom gör mycket till industrin och jag vet några som lämnat sina grenrör/Turbo där med mycket gott resultat - återkommer när det är testat!


692 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#497
Besiktningen klar - blankt papper! Har ägnat en kväll nu med att plocka på grejorna igen...moddat ett par saker mm och nu ikväll vart jag ute på en runda efter träningen....hade faktiskt glömt hur det brakar på t.o.m vid 0,8 Bars laddtryck....sjukt kul:)


692 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#498
Tillverkade en liten förstärkning till lagringen av rattstången:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1bff97d70c82c7e375369ee50ab32316.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a06a8a9df30343d3b3376eb5866ea79c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-27a1ea366d0d3da8d438e623b7d9b725.jpg
Är på väg att få svart färg.....
Senast redigerat av 33Coupe (9 maj 2013)


692 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#499
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-5da9dd3c343b1dcddb88b6285f081738.jpg
Allt på plats igen....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-18302b2e5d6db624fff3596b670d8a14.jpg
Värmeskölden skall skruvas dit igen...det skärmar av huven väldigt bra - bilder kommer!


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg

Sök