Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
Det hoppas jag verkligen. Jag har beställt ventilsätesfräsar som kommer om någon vecka och när sätena är fixade skall toppen på plats och sen skiftar jag motor i bilen så jag kan göra kompressorfästena och slangar/Intercoolern sen jäklar...men som sagt - allt tar längre tid än vad man tror men målet är till våren i alla fall.
Igår - Söndag - åkte motorn som satt i bilen från början ut så jag kan förbereda med en ny kylare mm innan den kompressormatade motorn skall i. Hela kylsystemet görs om med ny kylare, nya fästen, nytt expansionskärl, lite omändrade slangar mm
Så här såg det ut innan jag plockade ur motorn...
Fronten skall plockas av - den skall jag bygga om så att den med hjälp av snabbkopplingar går att ta bort - smidigare att komma till olika saker då.
Vattenkylaren kommer från Yamaha, men kommer att bytas till en VW Polo kylare. Till vanlig gatkörning har det funkat perfekt, men 30° graders värme och bankörning - nej, det blev lite varmt i somras...
Slangarna kommer också att ändras.
Det mesta bortkopplat - nu är det snart dags för lyftet. Motorn väger egentligen så lite att man kan utan problem "rycka" ut den, men nu stod jag själv i garaget så det fick bli enmanslösningen istället...
Upp med bilen-in med en gammal OZ fälg-ner med bilen så motorn ligger på fälgen-lossa motorn-upp med bilen och ja vips är paketet ute..!
Läst hela tråden nu och jag är sjukt imponerad att du gör det här! Hoppas det blir bra och som du tänkt dig! Du verkar vara väldigt noga med allt du gör och det är ju guld värt vid ett sånt här projekt! Lycka till!
Tack för det. Jodå - jag tror att om man gör det ordentligt första gången...(om man nu inte "tavlar" sig bara...) så slipper man förhoppningsvis göra om det.
Idag kom det lite fler grejor med Posten - låsningar till spridarna. Skall borra fuelrailen på baksidan för att kunna skruva fast dessa så inte spridarna lämnar fuelrailen när man plockar av den...
Clipsen till spridarna.
Och här skall dom sitta - det är bara att borra och gänga upp hål för dessa.
Paket 2 kom med lite AN svetsnipplar i Alu som skall svetsas fast i ändarna på fuelrailen i morgon kväll.
Gummibussningar med M6 skruvar skall användas till Polo-kylaren. Känns lite hårda så man får hoppas att man inte tar död på plastkylaren eftersom allt är stumt på bilen...vi får testa och se i sommar hur det håller..
Lite sliten efter gårdagens Kickboxningsträning men man skall ändå ut och meka, men ibland är det bättre att låta bli visar det sig. Det strulade när jag skulle svetsa i aluminiumnipplarna i fuelrailen - det kändes nästan som om man svetsade med fel gas....men jag fick ihop det efter ett tag ändå. Ovanpå allt så bröt jag en gängtapp i fuelrailen när jag skulle gänga upp hålen för låsclipsen till spridarna så en av dom sitter bara med en skruv.
Hålen till M4 skruvarna borras i fuelrailen.
AN-nipplarna i ändarna ditsvetsade om än det bråkade i början...
Bruten gängtapp - M4 - i fuelrailen...nu får man köra med extra dövikt...onödigt!
Idag kom ventilsätesfräsarna från USA så under helgen är det tänkt att jag skall göra färdigt toppen - slipa ventilerna samt fräsa sätena så att jag kan börja sätta ihop den med dom nye ventilfjädrarna samt titanretainersen - (ventifjädertallrikarna). Återkommer med bilder i helgen!
Det hoppas jag verkligen. Jag har beställt ventilsätesfräsar som kommer om någon vecka och när sätena är fixade skall toppen på plats och sen skiftar jag motor i bilen så jag kan göra kompressorfästena och slangar/Intercoolern sen jäklar...men som sagt - allt tar längre tid än vad man tror men målet är till våren i alla fall.
ok låter bra!! får man se dig i emmaboda i sommar?? Eller vad bor du?
Ska det dit större ventiler eller byter du bara i förebyggande syfte?
Jag läste något om titan, det gäller väl inte själva ventilerna hoppas jag, blir väl stålventiler?
Ja eller hur...om man slutar med morgongröten kanske dom håller...eller?
Ventilerna är originalventiler med originalmått i stål (i år i alla fall...vi får se nästa vinter...Rostfritt istället?) Det är brickan längst upp som låser ventilknasterna som blir i Titan istället för stål - mindre rörlig massa=går att varva mer utan att öka påfrestningen där i alla fall...
Det hoppas jag verkligen. Jag har beställt ventilsätesfräsar som kommer om någon vecka och när sätena är fixade skall toppen på plats och sen skiftar jag motor i bilen så jag kan göra kompressorfästena och slangar/Intercoolern sen jäklar...men som sagt - allt tar längre tid än vad man tror men målet är till våren i alla fall.
ok låter bra!! får man se dig i emmaboda i sommar?? Eller vad bor du?