2703
Sök

Vart lära sig trimma?

33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
hej

har läst flera gånger här på garaget att man måste läsa på innan man börjar skruva . Så min fråga är vart ?måste ju finnas ute på nätet och böker men jag hittar inte mycket .

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 oktober 2010
vissa lär sig av o läsa ex heynes boken, andra lär sig av att skruva i sär o se o sätta ihop igen, beror helt på dig. Men du har heynesboken till respektive fordon, sen alla trådar i forum wink

33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
jo dem böker ha jag hört om men nu handlar inte det om non spesifik bil utan mer teoretiskt innan man köper not o börjar trimma. läkar till bra sidor?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 oktober 2010
du har hela garaget.org, bara o söka på det du vill. Vad du nu ska ha för bil så ser du vad som krävs, ex. för saab så ahr vi ju lite trimfirmor, ex www.maptun.se www.speedparts.se

Sen har vi ju volvo o alla andra liksom
Volvo www.turbocenter.se osv osv bara höra med dom som kan de bilar du är intresserade av

Kalaskillen
246 Inlägg
6 oktober 2010
Tror nog du menar: vart man generellt lär sig att trimma

Tror varken de finns någon "utbildning" eller något annat slags hjälpmedel som lär dig exakt hur de trimmar.
kanske lite böcker, men de gäller att köpa sig en bil och sen bara skruva skruva skruva, trimma är inget man lär sig på 1år utan kräver mångårigt skruvande.

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
ok tack:D fler sidor man kan läsa på? känns som att på garaget e d messt diskutioner än fakta o man vet inte hur mycket av d som stämmer eftersom alla säger olika.

229 Inlägg
6 oktober 2010
Här har du ju riktigt vettig tråd om du missat den http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 (sugtimmining) fast samma gäller ju generellt, sen kan du ju turbo/kompressorkonvertera motorn också

1 290 Inlägg
6 oktober 2010
Det ligger flera klistrade trådar under "motorteknik" som är bra... sen är det att våga ställa frågor... och testa smile

33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
jo den har jag läst:)

134 Inlägg
6 oktober 2010
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic … 6eed6ec12a

Mycket bmws men det är kul att läsa ändå:)

33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
jag har läst alla klistrade trådar här:) jag mener lite mer om tex hur väljer man hur stor turbo man behöver?kamar ? hur räknar man o bygger eget grenrör?kompen? lite sånna saker

151 Inlägg
6 oktober 2010
Om du har lust att springa på biblioteket kan du låna "Four Stroke Performance Tuning", "Modern Engine Tuning", "Forced Induction Performance Tuning". Alla tre av författaren A. Graham Bell. "Tuning Rover V8 Engines" av John Hardcastle tror jag, "Maximum Boost" av Corky Bell.

33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
tack evojenza det var sånna svar jag ville ha:D gärna om d fins not på nätet me?

78 Inlägg
6 oktober 2010
http://www.margie-bookshop.se/ Har det flesta böcker som är fordonsrelaterat smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 oktober 2010
mecka själv är en bra grund wink
http://www.meckasjalv.se/index.html

Senast redigerat av TenZer (6 oktober 2010)

Rock'n Roll

926 Inlägg
6 oktober 2010
EvoJenza skrev:
Om du har lust att springa på biblioteket kan du låna "Four Stroke Performance Tuning", "Modern Engine Tuning", "Forced Induction Performance Tuning". Alla tre av författaren A. Graham Bell. "Tuning Rover V8 Engines" av John Hardcastle tror jag, "Maximum Boost" av Corky Bell.

Four Stroke Performance Tuning av Gramham Bell, är en obligatorisk bok för en motorintresserad person. Det kanske inte är den bästa eller den modernaste boken, men det bygger väldigt grundligt från början och ger förståelse för hur saker och ting fungerar. Jag skulle nog tro att det är den vanligaste boken om trimning här i Sverige.

Är man intresserad av Turbo, lär dig hur en sugmotor fungerar först. Då menar jag inte hur kolvarna går upp och ner och det gnistrar lite här och där.
Man ska kunna se på en kamaxel om den sitter rätt eller inte, utan att lita på märkningar.

När man läser på nätet kan man få massor med rekommendationer på saker som fungerar bra, ibland inte. Har man då förståelse så kan man själv avgöra om det är vettig information eller inte.

Jag gillar inte receptböcker... alltså, ta en sådan kamaxel, köp en sådan topp, fila den prylen 4 mm så har du 185 hk... Nä.... Man ska lära sig grunden.

Mats

151 Inlägg
7 oktober 2010
Forced Induction Performance Tuning har jag läst och jag tyckte den var bra. har för mej jag "hittade" på nätet att låna gratis. Det är ju olagligt att ladda ner. smile

474 Inlägg
7 oktober 2010
Jag följer trådet o lär mig oxå en hel del tongue

Living the good Life!
585 Inlägg
7 oktober 2010
Läs grunderna först om hur en motor överhuvudtaget fungerar, därefter så kan du tänka dig och byta ut de grejerna mot bättre eftermarknads grejer och sen tänka dig hur du får plats med allt om det är större turbo...

When the flag drops, the Bullshit stops.

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 oktober 2010
Finns en bra tunningbok på biltema att köpa:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Sök