Hmm, både ja och nä bosse.
Eller ja, allt det spelar säkert en väldig roll, men hade jag frågat någon av våra 5 lackfirmor här i stan så hade nog ingen (möjligtvis en) förstått mer än lufttryck/färgviskositet.
Men helt rätt att det krävs många lackeringar innan man hittar vad man föredrar.
Men för en garagelackerare så spelar det ingen roll om du har 0.8 eller 2.0mm nål, inte heller hur mycket förtunning som används ( för personen i fråga vet antagligen inte ens vad skillnaden är med mer/mindre förtunning). om vi nu antar att det är 1a-5e gången man lackerar hemma.
Också luftmängd och vinkel är nästan helt orelevant. Tänk på att meningen är att hjälpa en icke lackerare och göra det så enkelt som möjligt men så att det ändå blir bra.
Så, har man bara rört om färgen ordentligt och silat den innan man slår i färgsprutan så brukar det lösa sig. Gå över ytan så många gånger det behövs (2gånger brukar vara lagom). och vänta 15min mellan varje lager färg. (tills ytan är matt) är du osäker och försiktig, samt vill slippa rinningar, så måla många tunna lager istället för 2 tjocka. förr eller senare har ytan den kulören du är ute efter.
Allt det är för thinnerbaserad färg alltså.
Om du nu har oturen att måla med vattenfärg så kan missfärgningarna helt enkelt bero på att färgen inte torkat än...
Måla först hela ytan en gång "tjockt" (men inte så att det rinner), gå sedan direkt över hela ytan igen med ett "ryk-lager".. alltså spruta bara ett tunnt lager på avstånd. låt sedan torka tills färgen är HELT MATT, ca 1-3 timmar beroende på hur tjockt med färg du har lagt. Vänta helst över natten innan du lägger klarlack för att vara helt säker på att det är torrt ! För lägger man klarlack över våta fläckar kommer dem inte att torka, utan blir inlåsta under klarlacken i en mörkare kulör ( det är alltså fortfarande vått).
Jag har lärt mig från grunden och gjort tusen misstag. även jobbat 1år på lackfirma, och jag gör topp lackeringar i mitt garage, utan utsug eller likande. Så fråga gärna om du undrar något!
Jag säger alltså inte emot dig bosse, menar inte att vara snutig eller så.
Vill bara göra det så enkelt som möjligt för Adse!