4415
Sök

Foto: Lite HDR foton nu från ikväll på Mazdan. Nu ännu fler bilder!!

3 627 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Tjenare!

Var längesen jag var ute och fotade nu så tänkte jag skulle dra ut på en liten snabbrunda i det fina mörkret vi har fått *harkel*

Så bilderna är tagna i skymning och det är HDR bilder, är inte supernöjd själv men tänkte ändå bjuda på dem smile

1.
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0756_7_8.jpg
2.
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0753_4_5.jpg
3.
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0761_2_3copy.jpg
Att bilderna är mörka kanske framgår i de tidigare skrivna? Det var som sagt skymning så ville inte vrida upp ljuset allt för mycket för jag tyckte det hörde lite till att de var mörka och mystiska smile

Ha gärna synpunkter! Försöker bli bättre för varje foto jag tar smile

MVH Jimmy
Senast redigerat av ToXtreme (13 oktober 2010)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

3 627 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
618 views utan någon kommentar .. det känns ju lite illa tongue

Menmen, det hindrar mig inte, här kommer ytterligare 3 st HDR bilder från dagens fotografering, kanske faller er mer i smaken och förtjänar en kommentar? smile

1.
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0874_5_6.jpg
2.
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0884_5_6.jpg
3.
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0887_8_9.jpg

Hoppas ni gillar dessa bättre!

MVH Jimmy

16 Inlägg
14 oktober 2010
Såååååå fuuuula bilder!

Nej men toxnice bilder! Vad har du för kamera samt inställningar? big_smile

//Tapper

588 Inlägg
14 oktober 2010
fina bilder big_smile  häftigt med kontrasten med den orangea containern!

3 627 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Tapper skrev:
Såååååå fuuuula bilder!

Nej men toxnice bilder! Vad har du för kamera samt inställningar? big_smile

//Tapper

Du är allt bra fyndig du Tapper tongue

Använder Canon 1000D med polariserande filter wink och stativ såklart!
Kör ju HDR med ISO 100 , sen är det -2, 0, +2 som sedan läggs ihop för att skapa HDR wink

Tackar! Jo jag tyckte den utgjorde en bra kontrast tillsammans med den höstaktiga känslan som jag försöker framhäva genom gula löv, träd och lite mörkare bild smile
Senast redigerat av ToXtreme (14 oktober 2010)

16 Inlägg
14 oktober 2010
Bara iso 100? Då måste du haft ganska lång slutartid va? Bländare?

Kan iof snacka på msn sen slipper det bli massa kladd i din tråd big_smile

3 627 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Nefan, skriv du på här .. känner mig ju ärad! Är dina enda 2 inlägg ju tongue

Jotack det tog rätt lång tid att ta fotona ^^ Vad jag hade för bländare vet jag faktiskt inte, men tror det var 1/125

Smålänning
7 887 Inlägg
14 oktober 2010
Ser snyggt ut smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bilentusiast
489 Inlägg
14 oktober 2010
måste tyvärr sura ned stämningen lite med att säga att jag diggade inte bilderna spec. =/
för mörka, och aldeless för mycket HDR-effekt. HDR kan också arbetas med lite lagom wink
jag har själv suttit i över-tone-mapped-träsket och är glad att den tiden är förbi.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

1 207 Inlägg
14 oktober 2010
Nu känner jag mig inte för att vara snäll utan brutalt ärlig, inget illa menat med följande kritik dock.
Enligt mig så var alla dessa bilder misslyckade. HDR i all ära, men felanvänd så blir det bara ankskit. Tekniken till för att få fram så mycket detaljer som möjligt, inte bara "en cool effekt". Alla bilder i första posten samt den 3:de bilden i andra har den där HDR auran som lätt blir, och förstör (t.ex. himlen mellan vissa grenar är mycket ljusare än resten av himlen).

Sedan så ser jag mazdan som en stadsbil så miljön blir helt.

3 627 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Då säger jag som såhär till era kommentarer att tack! Vill ha kritik för att få mer pejl på det hela och det kan jag inte få om jag får påpekanden. Tar in det och tänker på det! Var senast idag och sköt en ny photosession, helt utan HDR bilder, har dock inte tittat på dem i datorn än för att se om de är något att ha (det är lätt att det ser bra ut på en liten 1,5" skärm på kameran men när man lägger upp det på 40" så ser man brister etc. ) Men ska ta en snabbkik på de nu och kika, är det något att ha imo så kommer det att läggas upp här imon så får jag se om ni gillar det bättre smile

Men som sagt, gillar att ni är raka så jag vet vad jag ska tänka på smile

MVH Jimmy

3 627 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
maco skrev:
Nu känner jag mig inte för att vara snäll utan brutalt ärlig, inget illa menat med följande kritik dock.
Enligt mig så var alla dessa bilder misslyckade. HDR i all ära, men felanvänd så blir det bara ankskit. Tekniken till för att få fram så mycket detaljer som möjligt, inte bara "en cool effekt". Alla bilder i första posten samt den 3:de bilden i andra har den där HDR auran som lätt blir, och förstör (t.ex. himlen mellan vissa grenar är mycket ljusare än resten av himlen).

Sedan så ser jag mazdan som en stadsbil så miljön blir helt.

Dock! Kollade igenom originalbilderna nu från session 2 bild 3 och det är faktiskt det trädet som har mycket gulare löv, så det är inte det att det fått en annan sorts belysning utan det är trädet som luras, kan lägga upp en bild med ISO 100, +-0 imon så får ni se smile

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
15 oktober 2010
Fotar du raw?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

3 627 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
2002tii skrev:
Fotar du raw?

Svar ja!

930 Inlägg
19 oktober 2010
Håller tyvärr med jagarbosse, Bilderna är alldeles för mörka samt för hård Tone mapping. Jag resonerar såhär själv när det gäller HDR bilder, bättre att man knappt ser att man gjort hdr istället för att göra en över redigering av bilder. så less is more:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
19 oktober 2010
Som det sagts tidigare, lite väl mycket effekt på det kanske.
Men färgen är väl en liten "lauring" den med.
Lurar nog kameran lite.
Men fina bilder!
Bakgrunden på samtliga bilder kunde väl vara lite snällare för HDR bilder.
För första gången nekar jag fin natur och föreslår betongvägg smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

236 Inlägg
19 oktober 2010
Håller med föregående talare, lite väl hård tonemapping. Personligen avskyr jag HDR i nästan alla former. Speciellt inom bil fotografering. Har inte sett många bil bilder med HDR som ser RIKTIGT bra ut när det kommer till HDR. Satt precis som du fast i HDR träsket när man precis upptäckte det. Tyckte själv allt var grymt snyggt och häftigt, folk sade åt mig att jag körde för hård tonemapping etc etc men jag förstod ingenting smile
Tog mig ur träsket när jag började kolla på Dejans bilder, lär nog säga att jag fått otroligt mycket inspiration av hans bilder.

Ett tips är att registrera dig på Deviantart och kolla igenom Transport delen, där finns det en herrans massa bilder på fordon. Flesta är lite halvdana men finns en del som är riktigt duktiga som man kan hämta inspiration ifrån. För det är precis vad det handlar om, INSPIRATION!

Går man inte kurser och dyligt så måste man lära sig på egen hand och det gör man enklast igenom att prova sig fram, så kör vidare på HDR ett tag, antingen tröttnar du eller så fördjupar du dig i tekniken.

Från personlig erfarenhet så skulle jag avråda från att slösa allt för mycket tid på HDR, vill du har fram mer detaljer i ett foto finns bättre sätt som ger mer naturliga foton. Photoshop och RAW kan du komma hiskeligt långt på!

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
I here you guys!

Ja, bilderna är rätt mörka, i synnerhet de första .. men det är för att de är tagna i mörker, visst hade jag kunnat höja ljuset på dem men då hade det lätt blivit kornigt, iaf i det programmet jag använder mig av.

Tar och slänger upp den senaste HDR bilden jag tagit, denna tog jag enbart på begäran av polaren då han ville ha en HDR bild på sin kärra!

Ha i tankarna att denna bilden är tagen på kvällen, i mörker och är därmed väldigt mörk. Samtidigt så tycker jag att denna bilden ska vara mörk för att framhäva lite badass känsla i det hela, sen att bilen i fråga är svart gör ju inte precis saken bättre.. men när jag höjde ljuset så ansåg jag att bilens färg inte gjorde sig till rätta.

http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/IMG_0947_8_9.jpg
Vet även att man ser hans ben till höger, har inte orkat PSa bort dem tongue Men vad tycker ni annars bortsett från att den är halvt kolsvart? Är det snällare på tone mappingen här?

MVH Jimmy

930 Inlägg
19 oktober 2010
gillade denna mycket mer då det inte var så överdriven tone mapping:) men vet inte om du kör med stativ? gör du det så kan du ju enkelt köra lite längre slutartider så att du får lite ljusare, så man skulle kunna säga att du kanske skulle köra på en extra över och under exponering så kanske det skulle bli ännu bättre:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
HenrikssonMedia skrev:
Håller med föregående talare, lite väl hård tonemapping. Personligen avskyr jag HDR i nästan alla former. Speciellt inom bil fotografering. Har inte sett många bil bilder med HDR som ser RIKTIGT bra ut när det kommer till HDR. Satt precis som du fast i HDR träsket när man precis upptäckte det. Tyckte själv allt var grymt snyggt och häftigt, folk sade åt mig att jag körde för hård tonemapping etc etc men jag förstod ingenting smile
Tog mig ur träsket när jag började kolla på Dejans bilder, lär nog säga att jag fått otroligt mycket inspiration av hans bilder.

Ett tips är att registrera dig på Deviantart och kolla igenom Transport delen, där finns det en herrans massa bilder på fordon. Flesta är lite halvdana men finns en del som är riktigt duktiga som man kan hämta inspiration ifrån. För det är precis vad det handlar om, INSPIRATION!

Går man inte kurser och dyligt så måste man lära sig på egen hand och det gör man enklast igenom att prova sig fram, så kör vidare på HDR ett tag, antingen tröttnar du eller så fördjupar du dig i tekniken.

Från personlig erfarenhet så skulle jag avråda från att slösa allt för mycket tid på HDR, vill du har fram mer detaljer i ett foto finns bättre sätt som ger mer naturliga foton. Photoshop och RAW kan du komma hiskeligt långt på!

Mycket kloka ord! Kämpar för fullt med att plugga på allt vad inställningar heter på kameran för att få till en fin balans, la ner HDR efter den senaste photosessionen vid den orangea containern, förrutom den bilden jag precis la upp då, men det var på begäran som sagt.

Dejan som du säger är en riktig jäkel på bilbilder, sen försöker jag även ta lärdom av Emmet's bilder och Minister, 2 imo väldigt duktiga bilfotografer!

Men som du säger, har man inte fått kurser får man lära sig på egen hand. Det jag har kvar framförallt är väl att lära mig att redigera bilderna som raw, för än så länge har jag enbart redigerat JPEG, vet inte vad skillnaden blir när man redigerar JPEG kontra raw?

MVH Jimmy

Sök