3076
Sök

Foto: Lite HDR foton nu från ikväll på Mazdan. Nu ännu fler bilder!!

236 Inlägg
19 oktober 2010
Helt klart bättre än tidigare bilder. Halosarna har du nästan fått bort helt, undantag vid bakluckan på bilen där man ser att det är lite ljusare än det borde.

Sedan tror jag denna bild hade blivit bättre om du ställt den under en lampa eller liknande för nu ser man ju inte bilen alls. Ögat dras mer mot ingången på ICA än mot bilen.

930 Inlägg
19 oktober 2010
I Raw så har du en miljon mer möjligheter att rädda bilder och göra mycket bättre än om de skulle vara fotade i JPEG:) om jag var du skulle jag ta mig tid att läsa på lite om RAW så kommer du märka skillnad på bilderna när de sedan är redigerade:) förutsatt att du har photoshop eller något annat program som klarar läsa RAW filer

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
HenrikssonMedia skrev:
Helt klart bättre än tidigare bilder. Halosarna har du nästan fått bort helt, undantag vid bakluckan på bilen där man ser att det är lite ljusare än det borde.

Sedan tror jag denna bild hade blivit bättre om du ställt den under en lampa eller liknande för nu ser man ju inte bilen alls. Ögat dras mer mot ingången på ICA än mot bilen.

Höhö, fick ett garv när jag läste det sista! Jo det är sant, detta är dock extremt hastigt taget då jag hade typ 2 min på mig och han ville egentligen bara veta hur man tog HDR så jag visade honom och sen ville han att jag fixade iordning en åt han.

Jimpstyle:

Jodå jag har stativ, ett netonnet stativ för 199kr .. rangligt som jag vet inte vad och ett helsike att få till bra bilder till att ens kunna få en bra grund till HDR, det är typ det, alltså ett nytt stativ och ett annat objektiv som står på inköpslistan just nu smile

Men det är ändå kul att höra att ni tyckte denna var bättre än tidigare upplagda foton smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Jimpstyle skrev:
I Raw så har du en miljon mer möjligheter att rädda bilder och göra mycket bättre än om de skulle vara fotade i JPEG:) om jag var du skulle jag ta mig tid att läsa på lite om RAW så kommer du märka skillnad på bilderna när de sedan är redigerade:) förutsatt att du har photoshop eller något annat program som klarar läsa RAW filer

Trust me, det har jag! Utbildad datorprogrammerare på gymnasiet så jag kan en del, dock aldrig arbetat med RAW. Får ta och läsa på lite där och testa mig fram helt enkelt smile

236 Inlägg
19 oktober 2010
ToXtreme skrev:
HenrikssonMedia skrev:
Håller med föregående talare, lite väl hård tonemapping. Personligen avskyr jag HDR i nästan alla former. Speciellt inom bil fotografering. Har inte sett många bil bilder med HDR som ser RIKTIGT bra ut när det kommer till HDR. Satt precis som du fast i HDR träsket när man precis upptäckte det. Tyckte själv allt var grymt snyggt och häftigt, folk sade åt mig att jag körde för hård tonemapping etc etc men jag förstod ingenting smile
Tog mig ur träsket när jag började kolla på Dejans bilder, lär nog säga att jag fått otroligt mycket inspiration av hans bilder.

Ett tips är att registrera dig på Deviantart och kolla igenom Transport delen, där finns det en herrans massa bilder på fordon. Flesta är lite halvdana men finns en del som är riktigt duktiga som man kan hämta inspiration ifrån. För det är precis vad det handlar om, INSPIRATION!

Går man inte kurser och dyligt så måste man lära sig på egen hand och det gör man enklast igenom att prova sig fram, så kör vidare på HDR ett tag, antingen tröttnar du eller så fördjupar du dig i tekniken.

Från personlig erfarenhet så skulle jag avråda från att slösa allt för mycket tid på HDR, vill du har fram mer detaljer i ett foto finns bättre sätt som ger mer naturliga foton. Photoshop och RAW kan du komma hiskeligt långt på!

Mycket kloka ord! Kämpar för fullt med att plugga på allt vad inställningar heter på kameran för att få till en fin balans, la ner HDR efter den senaste photosessionen vid den orangea containern, förrutom den bilden jag precis la upp då, men det var på begäran som sagt.

Dejan som du säger är en riktig jäkel på bilbilder, sen försöker jag även ta lärdom av Emmet's bilder och Minister, 2 imo väldigt duktiga bilfotografer!

Men som du säger, har man inte fått kurser får man lära sig på egen hand. Det jag har kvar framförallt är väl att lära mig att redigera bilderna som raw, för än så länge har jag enbart redigerat JPEG, vet inte vad skillnaden blir när man redigerar JPEG kontra raw?

MVH Jimmy

Ja det finns en del duktiga fotografer är på Garaget, eMmet har jag också kikat en del på och hans bilder är mycket bra även dom.

Skillnaden mellan JPG och RAW är enorm. Tänk dig att du tar en bild på 4000x3000 pixlar, ena i raw och den andra i jpg. Då kanske jpg bilden tar 2-3mb medans raw bilden tar över 10mb. Det finns alltså 3-5 gånger mer information i raw filen än i jpg filen. Du hade nog kunnat ljusa upp bilden på volvon markant om du redigerat i RAW. Kan starkt rekommendera att prova på detta, är väldigt enkelt. Öppna bara RAW filen i photoshop så får du upp en ruta där du kan ändra RAW data, typ färgbalans, kontrast, färger etc.
Experimentera lite med det.

När du bemästrar detta kan du gå vidare till att helt på fri hand redigera bilderna i själv photoshop delen. Rekommenderar då att inte göra för mycket ändringar i själva "RAW fönstret" och istället använda lager etc i PS och göra dina ändringar. Du får på så vis bättre kontroll över vad du gör!

930 Inlägg
19 oktober 2010
OKej, Men Om du bara vill kunna få stativet att stå lite stadigare så kanske du skulle köpa en trådlös fjärr, så behöver du inte ens röra kameran och på så vis så blir det ingen skakoskärpa för att du är där med händerna:)

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
HenrikssonMedia:

Lät lite logiskt de där du! Helt klart värt att testa smile

Jimpastyle:

Men kan jag ändra .. öhm ja vad det nu heter (+2, 0, -2) med fjärr då? Kör bara med en 1000D så det är ingen avancerad kamera tongue

236 Inlägg
19 oktober 2010
Jimpstyle skrev:
OKej, Men Om du bara vill kunna få stativet att stå lite stadigare så kanske du skulle köpa en trådlös fjärr, så behöver du inte ens röra kameran och på så vis så blir det ingen skakoskärpa för att du är där med händerna:)

Fjärr är en väldigt bra investering, kostar inte så hemskt mycket heller. Men fungerar även att ställa in 10s timer på kameran så blir det heller inte så skakigt. Detta fungerar även när man fotar HDR då kameran automatiskt tar 3 bilder i följd med timern inställd.

930 Inlägg
19 oktober 2010
Nej inte med fjärr, utan du ställer ju in det på kameran sedan trycker du av med fjärren och när du gör det så slipper du ju att det blir skakigt när du trycker på kameran, och sen går du fram och försiktigt ändrar exponering och sen trycker av med fjärr igen:) det hjälper mig iallafall, speciellt när det är kallt ute och man är lite skakis om händerna

236 Inlägg
19 oktober 2010
Man behöver inte röra kameran alls, ställer du inte kameran på Bracketing, dvs så den tar 3 olika exponeringar i följd, så behöver du bara trycka på fjärrutlösaren 3 gånger i följd så gör kameran jobbet smile

930 Inlägg
19 oktober 2010
HenrikssonMedia skrev:
Man behöver inte röra kameran alls, ställer du inte kameran på Bracketing, dvs så den tar 3 olika exponeringar i följd, så behöver du bara trycka på fjärrutlösaren 3 gånger i följd så gör kameran jobbet smile

Den finessen har tyvärr inte jag, då min kamera är lite äldre men fjärr är en bra investering som sagt:) kan man fota 3 exponeringar i följd dessutom så är det ju ännu bättre:)

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Tog och redigerade en "containerbild" i raw nu i PS och som ni säger, (ursäkta språket) men jävlar vad mycket mer inställningsmöjligheter det fanns tongue

Så hinkar upp en icke HDR här nu, så kan ni få säga vad ni tycker? smile

http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Mazda%20323/IMG_0888.jpg
Är jag på rätt väg?

MVH Jimmy

236 Inlägg
19 oktober 2010
Ja denna bild faller mig mycket mer i smaken än HDR versionen!

Finns förstås en del att jobba på men det är den här riktningen jag skulle tagit med facit i hand smile

Ps: fota aldrig en bil på gräs, en bil ska stå på vägen och ingen annan stans. Undantag för terrängbilar då förstås smile

3 627 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
HenrikssonMedia skrev:
Ja denna bild faller mig mycket mer i smaken än HDR versionen!

Finns förstås en del att jobba på men det är den här riktningen jag skulle tagit med facit i hand smile

Ps: fota aldrig en bil på gräs, en bil ska stå på vägen och ingen annan stans. Undantag för terrängbilar då förstås smile

Men det är ju en terrängbil? Alla skämtar om att den är hög som en Jeep iaf .. fattar inte varför lol

Ne men jag fattar din vink smile

Jo det är klart, bättre fotoställe (bra fotoställen är det ont av här) och lite bättre ljusförhållanden hade nog kunnat gjort underverk smile

Sök