4118
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
i stort sett så har alla bilar från 00-framåt mycket elektronik. allting bygger på styrboxar idag så det spelar ingen roll vad man köper för bilmärke..

Men Corolla 98-01 verkar inte vidare avancerad? Eller beror det på motor.

1 212 Inlägg
19 februari 2011
fönsterhissar, integrerad stereo, centrallås, värmesitsar, abs, lambdavärden, styrbox mm mm. så egentligen så spelar det ingen roll vilken bil man köper av nyare årsmodell, de enkla får man handla 80:tal.. visst finns det nya bilar som strular mer än andra.. vill inte klanka ner på något märke, men det finns fransoser som börjar strula mkt efter tre år.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2011
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Det beror lite på vad du köper för E46 men visst även en genomgående snikutrustad 3-serie har minst lika mycket elektronik som en Corolla kan jag tänka mig utan att ha riktigt koll på Toyota. smile

Tänkte om det var extremt mkt. Corolla är ju rätt enkel.

Inte extremt, det är ingen rullande sladdhärva med datorer man måste hålla vid gott humör som nya bilar om det är det du tänker på. Men som Kenth66 skrev finns där ändå en hel del som kan krångla, men det kanske inte är värre än Corolla om du köper en E46 M43 med likvärdig utrustning?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
fönsterhissar, integrerad stereo, centrallås, värmesitsar, abs, lambdavärden, styrbox mm mm. så egentligen så spelar det ingen roll vilken bil man köper av nyare årsmodell, de enkla får man handla 80:tal.. visst finns det nya bilar som strular mer än andra.. vill inte klanka ner på något märke, men det finns fransoser som börjar strula mkt efter tre år.

Sådana saker har jag räknat med. Men en 10 år gammal Corolla verkar enklare än dagens...
BMW E46 är gissningsvis lite mer avancerade men eftersom jag till 99% köper en Corolla så...
Underbara bilar Corolla.

4 637 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Det beror lite på vad du köper för E46 men visst även en genomgående snikutrustad 3-serie har minst lika mycket elektronik som en Corolla kan jag tänka mig utan att ha riktigt koll på Toyota. smile

Tänkte om det var extremt mkt. Corolla är ju rätt enkel.

Inte extremt, det är ingen rullande sladdhärva med datorer man måste hålla vid gott humör som nya bilar om det är det du tänker på. Men som Kenth66 skrev finns där ändå en hel del som kan krångla, men det kanske inte är värre än Corolla om du köper en E46 M43 med likvärdig utrustning?

Har ingen jättekoll på Corolla men de ser inte så jävliga ut så den enkla verkstaden jag brukar besöka klarar nog allt av det som brukar gå sönder.

Hehe, på tisdag ska jag besöka en E46 så får vi se hur andra intrycket blir. smile Vi får dock se hur försäljaren är, om han föreslår provkörning blir det nog t o m det.
Senast redigerat av Navkapsel (19 februari 2011)

6 662 Inlägg
25 april 2011
En Mazda 626 är nog inga problem men tror nog att de lockar problem också ifall den står övergiven, men den kanske bara hamnat där pga ägaren har för många bilar

De/Dem

4 637 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Skulle köpt en fin begagnad bil nästa år men då jag har samma jobb i år och får tillbaka mindre pengar än beräknat på skatten så är en billigare bil ett måste.

Visst, Volvon är inte så törstig landsväg men en billig biljävlel lockar för att spara på Volvon och bensinpriset.

Sedan kanske jag byter upp mig.

Finns det några vettiga, mkt snåla bilar för det priset som inte är extremt krockfarliga???

Står en övergiven 626 -92 här i stan. Minsta motorn tror jag. Värt att ta sitt mod och kontakta ägaren?

Orkar inte gå en massa minus ekonomiskt på att jobba... Kör 13 mil dåliga vägar om dagen. Låg lön plus diverse fler utgifter än bara bensin. Bil för upp till 8 500 kronor är nu intressant!

Jag pendlar mestadels på landsväg i 70-100 km/h. Låg trafik utan en massa omkörningar. bilen får vara hur trist som helst, bara den är snål. En fördel om man slipper växla vid minsta uppför då vägen har berg- och dalbanestuket..

Blir troligtvis ett köp inom några månader.

Se inte era tidigare råd som onödiga, detta handlar antagligen bara om en tillfällig bil. Om jag nu inte skulle bli kär i den av någon anledning.
Senast redigerat av Navkapsel (25 april 2011)

4 637 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
En Mazda 626 är nog inga problem men tror nog att de lockar problem också ifall den står övergiven, men den kanske bara hamnat där pga ägaren har för många bilar

Jo, tänkte kolla på nätet ifall den har typ körförbud.

Eller så har bara ägaren låtit bilen stå ändå. Gammal ägare? och parkeringen är ändå gratis...
Den har dock bara stått avställd runt ett år. Fina däck och bilen ser skaplig ut smile

Någon som vet vad de dricker? Vet bara att 626 brukar vara riktigt snåla?

6 662 Inlägg
25 april 2011
Nu kanske denna bil är lite dyrt och gammal, iof inte om man jämnför emot 240n

http://www.blocket.se/ostergotland/VW_G … 14&w=1

De/Dem

4 637 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Nu kanske denna bil är lite dyrt och gammal, iof inte om man jämnför emot 240n

http://www.blocket.se/ostergotland/VW_G … 14&w=1

Den annonsen har jag kikat på. Verkar bra, bra pris. Men krocksäkerheten? Dock kanske inte säkerheten på papper är det viktigaste då älgar är det betydligt största hotet. Bra extraljus är kanske det viktigaste...

6 662 Inlägg
25 april 2011
Inte den bästa.. "Undvik" enligt Folksams krocktester men älgar gör alla skador antingen sjukt stora eller små, svårt att säga..

De/Dem

4 637 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Upp till 11 000 kan vi säga. Årsmod. oviktigt. Endast bilar som är vanliga i den prisklassen tack! (Finns säkert de som köpt en 20 000 kronorbil för 11 000 men så ovanliga exempel räknas inte...)

Astra
Golf
323/Corolla
Sunny
Megane
Mitsubishi
?

Forummoderator
18 181 Inlägg
25 april 2011
Navkapsel skrev:
Upp till 11 000 kan vi säga. Årsmod. oviktigt. Endast bilar som är vanliga i den prisklassen tack! (Finns säkert de som köpt en 20 000 kronorbil för 11 000 men så ovanliga exempel räknas inte...)

Astra
Golf
323/Corolla
Sunny
Megane
Mitsubishi
?

Skulle välja bort Megane. Elfelens moderskepp...
Haft Astra själv /Se gamla bilar/ och tråkig.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
25 april 2011
Astra skulle jag räkna bort direkt, den får till och med rostskyddet hos en Mercedes W123 att framstå som perfekt.....

4 637 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Finns en del fina Astra dock, billiga med! Men det ska visst vara en rätt dålig bil på andra sätt. Men även sina fördelar.

Så även Megane har gått om elfel?

Kan tillägga att jag kör på vägar där det finns gott om älgar. Finns det ingen bil i min prisklass förutom Volvo och Saab som står emot älgar bra?
Senast redigerat av Navkapsel (27 april 2011)

6 662 Inlägg
27 april 2011
Problemet med franska bilar är att deras system verkar vara seriekopplat, inte ovanligt att ESPn, ABSen, och den elektroniska handbromsen ( Ifall den har ) lägger av ifall en bromslampa är paj

De/Dem

4 637 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Astra F blev en succe vilket gör att det dräller av dem. Många att väla på och gott om billiga delar.
Billiga att köpa. Mkt snåla. Säkra för sin storlek/ålder. (Bättre än Golf 3 tror jag.)

Det finns många fina t o m av de allra första årsmodellerna som var värst så rosten beror nog en del på skötsel... Eller???

Har snackat med några ägare här på Garaget. Man åker billigt och någon hade blivit positvt överraskad av bilen.

Ser okej ut. Finns lite styling ifall jag bli sugen på lätt sådan. smile

Körglädje mm skiter jag i. Vill bara ha en bil som är billig i drift för under 13 000 kronor. Astra F är visst så billig att äga så något småfel inte gör så mkt. Bara det inte är en total jäkla problembil?

Skillnad mellan olika motorer? Något annat bra att veta? Kan inget om dem...

Andra förslag? Kan bli köp typ redan nästa månad. Juni.
Senast redigerat av Navkapsel (30 april 2011)

5 111 Inlägg
30 april 2011
Grejen med Astra är att de rostar upp inifrån. En Astra där rosten syns är redan skrotfärdig, så att säga. Sett många exemplar som kapats isär för att "det bara fanns lite rost" och som sedan visat sig vara rena katastrofen - och då är det ju värt att ta i beaktning att jag bor i den norra delen av landet.

Många rent idiotiska konstruktioner med riktiga fällor för salt och smuts m.m.

4 637 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Kanske farligt köp även ifall jag hittar en fin och oljesprutar direkt och med jämna mellanrum?

Har sett en del dessutom tidiga Astra med närmre 35 000 mil på mätaren dock som verkar fina...

Kanske klokare med Golf 3?

4 637 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Skillnad förbrukning, ägandekostnader mm t ex Passat jämfört med t ex Golf och 323?
Fler förslag på mellanklassare?

Sök