MB W124 så klart! En E200 är ingen raket direkt men går billigt. Krav: 5-Växlad! Finns bastarder! Åker suveränt! Köpte själv en E200D i höstas som "slit och släng bil" av ovan orsaker. Gå in på min profil så finns foton & video. Nackdel: De rostar som fan som påpekats tidigare. Har haft 190 både hysteriskt 2,3-16 och diesel med automat. De är fina men lite nervös väghållning på vintern för min del. 124-an går lugnare. Fast nån vinterbil är det väl inte egentligen? Går dock utmärkt att köra brett med om man vill!
300E och dito 24v ska du inte köpa. Törstiga som fan!
Att tänka på vid köp MB W124:
- Värmen på bägge sidor. ventilerna krånglar ibland. Fungerar en kan man bryggkoppla. Klimatorn fungerar annars bra. Men lägger bägge av så fryser du... Billigt och enkelt att laga men ha koll!
- Eltaklucka vanligt. Prova.
- Kallstart diesel. Ofta räcker byte av glödstift men var misstänksam om motorn är varm när du kommer.
- C-låset. Vacuumslangarna kan läcka ibland. Går att låsa manuellt men ändå...
- Bensinare: Bubbel i kylsystemet kombinerat med svajig värme. Köp inte. I synnerhet 230 gäller detta.
Funderar själv på att skicka av w124:an och köpa en W123 240D/300D med automat. Kult och skattebefriat!
Nackdel diesel: Slöa som fan! Startproblem vid dålig maskin. Skatten...
Nackdel Bensin: Drar lite mer. Kan behöva serva tändsystemet.
Fördel diesel: Går den så går den perfekt. Alltid. Älskar dom! Byt olja och skiten ger aldrig upp!
Fördel Bensin: Startar vid kyla. Piggare. Lättmekad men pålitlig. Lägre skatt.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!