3559
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

Forummoderator
18 181 Inlägg
4 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Dieselsmurfen skrev:
EmilHammarlund skrev:
Vilka är fyr/femväxlade?
Vilka har förgasare?
Förbrukar fyrväxlade mkt mer bränsle? Samma fråga om förgasarmotorer?
Oktantalsrekommendation, vill köra med rätt. Blyersättningsmedel bra för motor/förgasarnål i dessa?
Blir nog en nyare med insprutningsmotor, kör typ bara på 5an den sträckan jag mestadels kör de få gångerna jag kör en bil med så många växlar.
Original markfrigång låg eller normal för åldern?

Förgasarna i 190 slits ut och behöver renoveras då och då. Undvik. Min 190 -86 behvde stå på tomgång (1500 varv kall) i minst 2-3 minuter innan jag ens kunde fundera på att åka nånstans.

Min 200 -86 hade fyrväxlad och förgasare. Gick otroligt bra och hyfsat billigt fast nog känns både fyrpetat och förgasare lite Jurassic? Dessutom kan en förg.bil gå lite hur som helst i de åldrarna så nja...

300E-24 var en pigg rackare! Drog lätt nära 2 liter milen!

Jag föredrar faktiskt förgasarbilar. Men av ekonomiska själ är nog en insprutningmotor med 5 växlar att föredra. Vilka ska man titta på om man vill ha fem växlar?

Har typ bestämt mig för 190E nu och blir det en ska den skötas och användas som bruksbil lääänge.

190 är ett bra val tycker jag! Min gick mycket behagligt på motorväg och drog inte så jag tänkte på det... Den var väldigt slö. Lokala bilgurun dömde ut förgasaren och sa "lev med det" Trevliga att köra.

Den senare 90:an (kanske 91?) gick som en helt ny bil både i motor och låda och på vägen. Just det! Hade en 190D 86:a med automat.... Ingen raket. Gick billigt. Rostade bort.

Det finns fina! Leta upp en!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Har inte bestämt mig för modell än men har en fråga angående automatsik växellåda. Föredrar manuell men gilalr även automat, olika fördelar båda.
Går det att leka med på vintern? Mycket högre förbrukning blandad körning? Jag kör mest landsväg, växlar den upp och ner eller kan man sitta med högsta läget i låga farter som på en manuell bil?

4 637 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Jag har kört några olika automatväxlade bilar iaf.
Min kapitän med commodore drivlina kan jag sköta växlingen perfekt med gasen, den gör precis som jag vill.
Merca 300se som jag hade var helt död, den växlade som den kände för och aldrig som man själv ville.
Cheva astron kräver massor med gas för att växla ner.
Cheva Tahoe växlar som man vill också.
Några exempel iaf.

Leka på vintern går fint om det är lite krut i motorn.
Bränsleförbrukning verkar bero mer på motorn än på lådan för mig iaf.

Effekten är ju inte så hög med 1,8 och 2,0 l motorerna? Men jag har visserligen sett folk sladda snö med Volvo 240 DL automat... Frågan är om det är någon större skillnad (är inte ute efter att leka så bra som möjligt men vill att det ska gå lite brett i kurvorna utan att ha för hög fart och varvtal) och om det sliter på en automatlåda?

4 637 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Är träinläggen riktigt trä i alla  MB?

1 339 Inlägg
7 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Har inte bestämt mig för modell än men har en fråga angående automatsik växellåda. Föredrar manuell men gilalr även automat, olika fördelar båda.
Går det att leka med på vintern? Mycket högre förbrukning blandad körning? Jag kör mest landsväg, växlar den upp och ner eller kan man sitta med högsta läget i låga farter som på en manuell bil?

Nej och det skulle inte vara bra för lådan heller

Skiljer oftast inte mycket alls i förbrukningen, det går hur fint som helst att leka med, tycker nästan att det är lättare, det är bara till att gasa lite o ligga brett utan att tänka mig vilken växel man har i wink

4 637 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:

Nej och det skulle inte vara bra för lådan heller

Skiljer oftast inte mycket alls i förbrukningen, det går hur fint som helst att leka med, tycker nästan att det är lättare, det är bara till att gasa lite o ligga brett utan att tänka mig vilken växel man har i wink

Skrev lite fel, syfade mer på om lådan skulle leva sitt eget liv.
Till jobbet (när jag kör 5-växlat) kör jag typ bara på 5an oavsett om det går i 50 eller 100.
Lek är inte det viktigaste, är ju ingen lekbil jag ska ha men visst vill man kunna köra någorlunda brett emellanåt när det är snö.
Skönt med automat och framförallt landsväg kanske det inte dricker mer ifall växlarna inte lever sitt eget liv.
Och jag ligger ibland på för låg växel för att höra motorn mer så jag skulle kanske tjäna på automat...

1 339 Inlägg
7 januari 2011
Kör med fyrstegad automat och högsta steget går in vid 55 km/h ungefär. Du har inte kört automat tidigare? Lådan lever efter hur du gasar inget annat wink , trycker du mycket gas i en hög växel så kan den växla ner osv osv. På vintern är automat klart sämre.

4 637 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Remiss skrev:
Kör med fyrstegad automat och högsta steget går in vid 55 km/h ungefär. Du har inte kört automat tidigare? Lådan lever efter hur du gasar inget annat wink , trycker du mycket gas i en hög växel så kan den växla ner osv osv. På vintern är automat klart sämre.

Kört automat men inte så mkt att det räknas. Men det var skönt att inte behöva tänka. smile
Fyrstegad? Haha, ingen aning om vad det betyder. Är alla det?

Jo, är nog en nackdel om man kör sig fast i snö?
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 januari 2011)

4 637 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Stegen är ju växlarna. finns allt från 2 till 8 (?) stegade.
På nyare lådor finns ju även en lockup som låser vilket sänker förbrukingen och varvtalet.

Okej! Min koll är inte så stor. smile
Men hur många steg rekommenderas? Körglädje är oviktigt, gillar ekonomiskt men kul om man kan sladda lite i snö. smile
(Alla frågor i tråden gäller W201, W124 och W202)
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 januari 2011)

1 339 Inlägg
7 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
skalman1 skrev:
Stegen är ju växlarna. finns allt från 2 till 8 (?) stegade.
På nyare lådor finns ju även en lockup som låser vilket sänker förbrukingen och varvtalet.

Okej! Min koll är inte så stor. smile
Men hur många steg rekommenderas? Körglädje är oviktigt, gillar ekonomiskt men kul om man kan sladda lite i snö. smile
(Alla frågor i tråden gäller W201, W124 och W202)

Antal steg över 4 tycker jag är onödigt om varvet fortfarande är högt. W202 varvar ca 2100 rpm i 70 km/h och det är ganska högt.

4 637 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Någon mer med erfarenhet av halv/heljus på diverse Mercedes? Kör oftast i mörker mellan älgar...

820 Inlägg
7 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Någon mer med erfarenhet av halv/heljus på diverse Mercedes? Kör oftast i mörker mellan älgar...

Du får nog byta till xenon eller dra på ett gäng extraljus om du kör såna vägar, jag tycker att ljusen överlag är värdelösa på bilar äldre än -05 typ :p

Om man säger

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 januari 2011
Panzar_Audi skrev:
EmilHammarlund skrev:

Du får nog byta till xenon eller dra på ett gäng extraljus om du kör såna vägar, jag tycker att ljusen överlag är värdelösa på bilar äldre än -05 typ :p

Beror nog ofta på att man inte har fräscha reflektorer och glas

Jonas

820 Inlägg
7 januari 2011
Volvo_Mannen skrev:
Panzar_Audi skrev:
EmilHammarlund skrev:

Sant, sen är ju ofta lampglasen väldigt smutsiga vintertid, även om man gör rent så blir dom ju lik förbannat smutsiga igen efter några kilometer!

Om man säger

2 624 Inlägg
7 januari 2011
Volvo_Mannen skrev:
Panzar_Audi skrev:
EmilHammarlund skrev:

Jepp.. wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1034676 wink

4 637 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Panzar_Audi skrev:

Jepp.. wink

Samma sak med andra MB tror du?

5 111 Inlägg
9 januari 2011
Min merca har kanske det bästa helljuset jag någonsin sett på en bil utan extraljus...
Har kört en likadan där det var som stearinljus, så ofta beror det nog på kassa strålkastare och spänningsfall i kablaget...

2 624 Inlägg
9 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Jepp.. wink

Samma sak med andra MB tror du?

Nja tror jag inte.. en polares far har en 200 kombi och den lyser inte lika bra ialafall! detta lyser riktigt jäkla bra smile

4 637 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
En fräsch W202 eller W124 jämfört med fräsch Volvo 240 81-93 i heljusväg? Alltså fräscha reflektorer och glas?

4 637 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Hade räknat med att få åka en bit för att prova på diverse MB. Men jag besökte två bilhandlare här i stan idag och provsatte en E-klass -00 och en C-klass -99 men jag var dock inte på provkörningshumör.

E-klass är visst den som rostar mest och den kändes för stor. Säkert törstigare och dyrare att äga med. Men helt okej.
C-klass däremot kändes perfekt. smile
190E -93 provkörde jag förra året.
124 borde vara att köra och sitta i lite som de övriga MB?

Någon skrev om en W202 som efter 12 000 mil hade haft massvis av skumma fel. Hur är dessa kvalitetsmässigt förutom att de rostar bra?

Ska försöka spara ihop lite under året så får vi se till vintern eller till nästa år. smile Mest sugen på MB tack vara bakhjulsdriften.

Provsatte även en Fabia lite på skoj, vem faan är konstruerad så att han/hon sitter bra i den stolen???

Sök