3265
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Hade räknat med att få åka en bit för att prova på diverse MB. Men jag besökte två bilhandlare här i stan idag och provsatte en E-klass -00 och en C-klass -99 men jag var dock inte på provkörningshumör.

E-klass är visst den som rostar mest och den kändes för stor. Säkert törstigare och dyrare att äga med. Men helt okej.
C-klass däremot kändes perfekt. smile
190E -93 provkörde jag förra året.
124 borde vara att köra och sitta i lite som de övriga MB?

Någon skrev om en W202 som efter 12 000 mil hade haft massvis av skumma fel. Hur är dessa kvalitetsmässigt förutom att de rostar bra?

Ska försöka spara ihop lite under året så får vi se till vintern eller till nästa år. smile Mest sugen på MB tack vara bakhjulsdriften.

Provsatte även en Fabia lite på skoj, vem faan är konstruerad så att han/hon sitter bra i den stolen???

De W202 jag upplevt har utöver rosten fungerat mycket väl, inte tillräckligt med elektronik i basutrustade sådana för några att riskera större elektronikhaverier som på senare Mercedes. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
De W202 jag upplevt har utöver rosten fungerat mycket väl, inte tillräckligt med elektronik i basutrustade sådana för några att riskera större elektronikhaverier som på senare Mercedes. smile

Kändes jävligt trevlig invändigt och jag satt perfekt. smile Något för mig som långpendlar men inte just det exemplaret och så har jag inte pengarna än.
Det "lustiga" är att det finns en del som rullat en del utan att de är rostiga, kanske även handlar om skötsel och hur fort man bättrar stenskott mm? Eller rostar W202 från ingenstans? Finns inget annat vettigt alternativ för mig än just någon MB... Och som ni vet har jag funderat läänge och på det mesta.
Ska kolla upp lite försäkringskostnader med. Dyrt?
Jävligt dyra delar?
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Kändes jävligt trevlig invändigt och jag satt perfekt. smile Något för mig som långpendlar men inte just det exemplaret och så har jag inte pengarna än.
Det "lustiga" är att det finns en del som rullat en del utan att de är rostiga, kanske även handlar om skötsel och hur fort man bättrar stenskott mm? Eller rostar W202 från ingenstans? Finns inget annat vettigt alternativ för mig än just någon MB... Och som ni vet har jag funderat läänge och på det mesta.
Ska kolla upp lite försäkringskostnader med. Dyrt?
Jävligt dyra delar?

Letar du hittar du nog lite rost, men det går självklart att hålla rosten så när som borta med noggrant underhåll. Har dock en bekant med en C180-95 som inte rullat långt och vårdats pedantiskt, jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag sett den smutsig och den används ändå året runt. Trots detta är den till synes rostfri, men vid en närmre tid under lister och under bilen hittar man rost.

Tyvärr en känslig modell på det viset, men delar är inte särskilt dyrt till Mercedes (Billigare än jämngammal Volvo (FWD) vad jag upplevt) och jag tvivlar på att försäkringen är särskilt dyr till en måttligt stark Mercedes då det inte är en speciellt vanlig busbil. smile

4 637 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Klurigt detta...
Trist att köpa en dyr bil, kosta på lite och så kommer det rost...
W201, W124 är ett alternativ men rätt gamla och kanske svårt att hitta drömexemplaret.
Mina andra alternativ är felhjulsdrivna...

Någon bil som rostar lika mkt som W202 om man ska jämföra med något?

5 111 Inlägg
10 januari 2011
Alltså, jag får en liten tanke...
Du verkar ju lyckas hålla Volvon i bra skick utan att vara den som har den inlåst i varmgarage med luftavfuktare 364 dagar om året och toktvättar efter att ha kört den 365e dagen...
Hur mycket folk än alltid försöker försköna dessa bilar som det bästa som producerats så är det ju ett faktum att Volvo 240 på intet sätt har ett optimalt rostskydd, speciellt inte årsmodeller från innan galvaniseringen kom (1988?). De flesta 81or har ju hål stora nog att tappa en tjock-tv genom i baljorna...

W202 rostar, inget att sticka under stol med, men det rör sig om cirka 15 år nyare bilar du tänkt kolla på än Volvon (som också rostar...) och du verkar ju veta hur man sköter om en bil ändå. Så hittar du ett fint exemplar och sköter det minutiöst så kan du nog ändå klara dig.

Alla bilar rostar, det är ju bara så... Sen så är väl 90-talsmodellerna från MB bland de sämre från sin tid (skulle vilja påstå att Opel Astra, Vectra, Omega är sämre), men frågan är om det ska skrämma en från att köpa bilen om man trivs med den...

Men var kräsen med att hitta rätt exemplar...
Senast redigerat av Volvo544special65 (10 januari 2011)

4 637 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
240 är den perfekta bilen.

Jo, min bil brukas väldigt flitigt, står ute året om och pedantsköts inte, ändå håller den sig fin år efter år här nere bland vägsaltet. Visst, vissa mindre skador har åtgärdats men inte mkt och tidigare ägare verkar inte pedantskött den heller, rätt dålig glans var det på vissa ställen vid köp o s v...  Men hade jag misskött den istället för att normalsköta den hade förfallet kommit... Tvättar lite väl sällan ibland dock. Tycker rostskyddet på 240 är okej, bättre behöver det inte vara.

Riktigt sugen på en C180/200 så hittar jag en fin till rätt pris är det värt ett försök. Finns t o m fina som rullat en del utan att se rostiga ut. Den jag tittade på idag verkade främst ha naturliga rostskador, t ex ett stenskott som inte lagats tillräckligt fort med lite bubblor över grillen som resultat, skulle dock gå att åtgärda.

En 30 år gammal Volvo är inte jag rädd för att använda året om, de tål det. Men alltid kul med en bil till, dessa är lagom snåla (även fast bara Volvon hade varit billigare) och riktigt trevliga. smile

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Men kan ändå inte sluta tänka på det där med att rost dyker upp överallt på de mest skumma ställena.
Och inte ett jävla alternativ än Mercedes finns det. Visst det finns många bra bilar upp till runt 40 000 men då jag vill ha bakhjulsdrift är det inget bra alternativ. Vill inte ha BMW 316, 318 (E36/E46). Sugen på något annat än Volvo, annars vore ju 940 det perfekta. Men då hellre 960 S/V90 men de dricker ju bensin såinåtahelvete...

Haha, vill ha något att känna mig peppad till att börja spara till...

Jävlar vad mycket ointressant jag skriver men skönt att skriva av sig. smile

2 624 Inlägg
11 januari 2011
Då måste jag även lägga till att även bilar som är kända för att rosta extremt kan vara grymt fina bara ägaren/ägarna innan har skött dom bra! min har tidigare ägare skött bra.. rostskyddad under och i dörrar osv så det va bara mindre ytrost när jag köpte den som är fixad nu!

Så bara säga att bil X rostar håller ju inte..  smile

Sen mercedes vs volvo i kvalite är skillnad.. merca känns mer robust än en volvo.. har åkt i båda så jag vet wink
Senast redigerat av martinn (11 januari 2011)

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Då måste jag även lägga till att även bilar som är kända för att rosta extremt kan vara grymt fina bara ägaren/ägarna innan har skött dom bra! min har tidigare ägare skött bra.. rostskyddad under och i dörrar osv så det va bara mindre ytrost när jag köpte den som är fixad nu!

Sen mercedes vs volvo i kvalite är skillnad.. merca känns mer robust än en volvo.. har åkt i båda så jag vet wink

Är som sagt mest sugen på MB, antingen en äldre som inte rostar så extremt eller en W202. Risker får man ta i livet och den mesta rosten går att åtgärda i värsta fall om det skulle komma?
Men kommer den verkligen ifrån ingenstans under lister mm eller handlar det om skötsel, hur fort man fixar stenskott mm?
Som sagt, helnöjd med Volvos rostskydd på 240 1981, W202 kanske inte är så mkt värre?
E-klass 96-00 är ju trots allt de som är mest ökända.

(Har redan sätt ut mig lite småstyling ifall det blir en MB. Ifall jag blir sugen på att fixa till lite sådant. smile

2 624 Inlägg
11 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:

Är som sagt mest sugen på MB, antingen en äldre som inte rostar så extremt eller en W202. Risker får man ta i livet och den mesta rosten går att åtgärda i värsta fall om det skulle komma?
Men kommer den verkligen ifrån ingenstans under lister mm eller handlar det om skötsel, hur fort man fixar stenskott mm?
Som sagt, helnöjd med Volvos rostskydd på 240 1981, W202 kanske inte är så mkt värre?

(Har redan sätt ut mig lite småstyling ifall det blir en MB. Ifall jag blir sugen på att fixa till lite sådant. smile

Bra det.. det är fina bilar wink alltså beror ju på hur mycket rost det är.. visst ytrost är ju bara och blästra/slipa bort sen rostskydd sen spackla så man blir nöjd sen grundfärg sen färg.. men det handlar helt om skötsel! försök hitta en som är rostskyddad då du vinner en hel del på det..

Just stenskott är en barnlek.. köp lackstift som passar till bilen sen om det är rost i stenskottet så slipar du försiktigt med fingertoppskänsla sen doppa i färg och sen låta det torka sen fram med polermaskinen så syns det inte att du har fyllt i ens!

Rostskyddet orginal på mercor är rätt snålt vet jag.. brors gamla åts upp rätt skapligt men då hade den gått det dubbla vad min har gått och lite till! just C200 och dom som du kollade på förut läste jag runt på förut att är eeextrema på att rosta! så håll dig ifrån dom smile W201/W202 är bättre.. tror det har att göra med plåt tjockleken!

hehe lite småstyling är ett måste wink

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:

Bra det.. det är fina bilar wink alltså beror ju på hur mycket rost det är.. visst ytrost är ju bara och blästra/slipa bort sen rostskydd sen spackla så man blir nöjd sen grundfärg sen färg.. men det handlar helt om skötsel! försök hitta en som är rostskyddad då du vinner en hel del på det..

Just stenskott är en barnlek.. köp lackstift som passar till bilen sen om det är rost i stenskottet så slipar du försiktigt med fingertoppskänsla sen doppa i färg och sen låta det torka sen fram med polermaskinen så syns det inte att du har fyllt i ens!

Rostskyddet orginal på mercor är rätt snålt vet jag.. brors gamla åts upp rätt skapligt men då hade den gått det dubbla vad min har gått och lite till! just C200 och dom som du kollade på förut läste jag runt på förut att är eeextrema på att rosta! så håll dig ifrån dom smile W201/W202 är bättre.. tror det har att göra med plåt tjockleken!

W202 runt 93-00 eller när de gjordes innehåller väl bl a C180/ C200?
Stenskott har jag fixat även på 244an, inga problem.
Rost som ska komma under lister mm är väl oftast mer än bara ytrost tvärr... Men som sagt, verkar finnas många som klarat sig.
Vet om en som utför linoljebahandling billigt, kanske är dugligt skydd ifall jag hittar en fin?
Jo, att på ett biligt sätt få en gammal bil att se lite nyare ut kan vara kul. Man behöver ju inte bygga om halva bilen för det. smile
Och så måste jag ta bort främre ljudämparen om det är lämpligt, lite lagom brum gillas!
Nej, snart dags för dagens Blocketbesök mm även fast det är ett tag kvar till ev. köp.

2 624 Inlägg
11 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:

Rost som ska komma under lister mm är väl oftast mer än bara ytrost tvärr... Men som sagt, verkar finnas många som klarat sig.
Vet om en som utför linoljebahandling billigt, kanske är dugligt skydd ifall jag hittar en fin?
Jo, att på ett biligt sätt få en gammal bil att se lite nyare ut kan vara kul. Man behöver ju inte bygga om halva bilen för det. smile
Och så måste jag ta bort främre ljudämparen om det är lämpligt, lite lagom brum gillas!
Nej, snart dags för dagens Blocketbesök mm även fast det är ett tag kvar till ev. köp.

ah fel av mig.. menar W124.. dom och 190 har iprincip samma plåt! min va rostig under listerna men det va absolut ingen svårighet att få bort smile men som sagt så va det bara ytrost och då är det superenkelt och få bort!

Ptja jag skulle istället säga att kör på en riktig rostskyddsbehandling  under den och i skärmar dörrar osv så har du ett skydd som funkar!

Hehe wink bara du inte gör som det hände för mig 2 dagar efter jag köpte den.. skulle byta mitternröret så passade inte skruvarna och jag hade kapat sönder dom gamla så jag fick åka med rakt från kissemissen! och ja det lät en hel del! wink det lät som en sportbil på höga varv lol

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2011
Problemet med rostskyddet på lite nyare Mercedes är just att de kan rosta från "ingenstans", å andra sidan spelar det så mycket roll? Nu kör jag Bmw istället som är rätt snarlika MB, men hade det alternativet inte funnits hade jag betydligt hellre kört en Mercedes och lagt pengar på rostskydd och/eller lagningar än att kasta dom på bensin till en Volvo, reparationer av växellådan på en Saab och alla andra problem som finns på bilmärken i folkmun.

Japanska bilar rostar med men klarar sig väl i övrigt, dock är de på tok för tråkiga för att jag ens skall överväga dem. Mercedes är något extra, och jag tycker inte rostskyddet är en tillräckligt stor anledning för att undvika dem.

Men att rostskyddet skulle ha en direkt koppling till skötseln tror jag inte, visst man kan tvätta bilen noga efter varje åktur men med sådan skötsel hade inte ens Lancia Beta rostat. Har som sagts ett par bekanta som verkligen skött sin bil utöver det normala men ändå inte kommit undan rosten helt, min gamla bil från 2003 rostade verkligen från ingenstans den med; Där kröp rost under gummilisterna mot rutorna på dörren, under sidolisterna, under framskärmen upp längs A-stolparna, mitt på taket (Garagebil, så det kan inte berott på skador) och liknande.

Och den modellen skall enligt statistik ha ett bra mycket bättre skydd än vad W202 har, så du får nog vara beredd på rost om du köper en Mercedes men jag hoppas du inser att det är värt det. wink
Senast redigerat av Rquired (11 januari 2011)

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Problemet med rostskyddet på lite nyare Mercedes är just att de kan rosta från "ingenstans", å andra sidan spelar det så mycket roll? Nu kör jag Bmw istället som är rätt snarlika MB, men hade det alternativet inte funnits hade jag betydligt hellre kört en Mercedes och lagt pengar på rostskydd och/eller lagningar än att kasta dom på bensin till en Volvo, reparationer av växellådan på en Saab och alla andra problem som finns på bilmärken i folkmun.

Japanska bilar rostar med men klarar sig väl i övrigt, dock är de på tok för tråkiga för att jag ens skall överväga dem. Mercedes är något extra, och jag tycker inte rostskyddet är en tillräckligt stor anledning för att undvika dem.

Men att rostskyddet skulle ha en direkt koppling till skötseln tror jag inte, visst man kan tvätta bilen noga efter varje åktur men med sådan skötsel hade inte ens Lancia Beta rostat. Har som sagts ett par bekanta som verkligen skött sin bil utöver det normala men ändå inte kommit undan rosten helt, min gamla bil från 2003 rostade verkligen från ingenstans den med; Där kröp rost under gummilisterna mot rutorna på dörren, under sidolisterna, under framskärmen upp längs A-stolparna, mitt på taket (Garagebil, så det kan inte berott på skador) och liknande.

Och den modellen skall enligt statistik ha ett bra mycket bättre skydd än vad W202 har, så du får nog vara beredd på rost om du köper en Mercedes men jag hoppas du inser att det är värt det. wink

Får nog chansa på en nu när jag hittat den för mig perfekta bilen dessutom till ett pris jag klarar av.
Svårare att fixa ytrost snyggt på metallic?

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:

ah fel av mig.. menar W124.. dom och 190 har iprincip samma plåt! min va rostig under listerna men det va absolut ingen svårighet att få bort smile men som sagt så va det bara ytrost och då är det superenkelt och få bort!

Ptja jag skulle istället säga att kör på en riktig rostskyddsbehandling  under den och i skärmar dörrar osv så har du ett skydd som funkar!

Hehe wink bara du inte gör som det hände för mig 2 dagar efter jag köpte den.. skulle byta mitternröret så passade inte skruvarna och jag hade kapat sönder dom gamla så jag fick åka med rakt från kissemissen! och ja det lät en hel del! wink det lät som en sportbil på höga varv lol

W201 och W124 är intressanta även dem ifall rätt exemplar skulle dyka upp.

1 339 Inlägg
11 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Får nog chansa på en nu när jag hittat den för mig perfekta bilen dessutom till ett pris jag klarar av.
Svårare att fixa ytrost snyggt på metallic?

Japp

2 624 Inlägg
11 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:

W201 och W124 är intressanta även dem ifall rätt exemplar skulle dyka upp.

Du får hålla utkik.. ska ev sälja min i sommar och då  är den ännu finare wink är sugen på en BMW istället!

Då får du en riktigt riktigt fin W201 big_smile

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Blir nog inte i sommar jag ska köpa en, ska fixa en del med 240in nu under året men i början av 2012 senast ska jag ha hittat någon och verkligen bestämt mig.
Skulle inte bli sugen på BMW om jag hade en så fin bil som dig...

4 637 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
De bilar jag funderat mest på, mest sugen på någon äldre Mercedes just nu.
Kolla gärna inlägg 1 i tråden ifall ni har någon erfarenhet eller kunskap om dessa.

Mercedes W202, W201, W124 upp till runt år 2000.
Toyota Avensis 1997-2002, Corolla 1998-2001, Camry 1997-2001.
Mazda 323 1998-2003, Mazda 626 1998-2002.
Honda Accord 1994-2002.

Forummoderator
18 181 Inlägg
11 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
De bilar jag funderat mest på, mest sugen på någon äldre Mercedes just nu.
Kolla gärna inlägg 1 i tråden ifall ni har någon erfarenhet eller kunskap om dessa.

Mercedes W202, W201, W124 upp till runt år 2000.
Toyota Avensis 1997-2002, Corolla 1998-2001, Camry 1997-2001.
Mazda 323 1998-2003, Mazda 626 1998-2002.
Honda Accord 1994-2002.

Haft en 626:a V6. Mycket trevlig bil! Toyota? Har du dödslängtan? Såååå tråkig. Men driftsäker dock! Extremt dålig väghållning på Avensis. De är kända för det. Sök tester!!! Riktigt usel på vägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök