2241
Sök

Förslag på värre koppling till 940 turbo med 250+hk

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej

Bil: Volvo 940-811 S 2.3 LTT (B230FK) årmod 1996

kopplingen hänger inte riktigt med nu när det är 250+hk i bilen(slirar på 1:an o 2:an).
ska köpa ny lamell och tryckplatta är det tänkt, sitter m90 låda i bilen.
är inte så insatt i sånthär med vad man ska ha för grejer så jag skulle höra om det är nån som har några bra förslag och vart man kan köpa delarna?


mvh robban

1 062 Inlägg
10 oktober 2010
#2
tryckplatta nr -712 å en vanlig lamell så klarar du ca 525nm

mvh

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
10 oktober 2010
#3
http://www.kgtrimning.com/

där kan du köpa delarna  tongue

mvh

Team Björkeryd

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#4
okej kanon! tack så mkt smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 oktober 2010
#5
jag hade starkt avrått dig till att fortsätta köra med original dubbelmassesvänghjul. risk finns att de separerar och då vill du inte ha fötterna vid pedalerna. kör enkelmasse från en äldre sug-940 med m46/47, 763-platta och lamell från en 940 TDi med M90, även kallad "Lamellcentrum special" av KG.

https://www1.garaget.org/archive/9/8446/213233/213233-2077740.jpg

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#6
Vad är det som gör att dom skulle separera?
mkt jobb att få dit det du har eller passar det "bolt on"?
kostar?

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 oktober 2010
#7
Har fått berättat för mig att det är "vulkat" ihop på nåt vis, och vid högre effekt kan de hända att de ger sig i delningen. Hade tänkt såga itu mitt gamla en dag o titta.

Tryckplatta 3079:-
Lamell 1295:-
Svänghjul 880:-
Urtramplager 357:50:-
Plus nya bultar till svänghjul, för dom skiljer. Jag satte även nya till tryckplattan.

5611:- å 50 öre, och i de priset ingår också ett lättare svänghjul som inte stjäl effekt.

Men så ligger man också på säkra sidan.

Bolt on, ja. Se bara till att du får rätt svänghjul från en LH 2.4, med 60 hål.
Senast redigerat av MantaRobin (10 oktober 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#8
åfasen, ja det är ju inte så bra om det delar sig som sagt...

men då beställer jag alltså tryckplattan och lamellen från KG och resten går att köpa hos Volvos återförsäljare eller?

mvh
Senast redigerat av GolfarN90 (10 oktober 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 oktober 2010
#9
du kan handla urtramplagret hos KG också har jag för mig. men leta runt lite först, KG är inte billigast med tryckplattan.. svänghjulet köpte jag begagnat på bildelsbasen.se.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

30 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#10
okej jag ska ta o kolla runt lite smile
tack för hjälpen!

mvh

33 Inlägg
12 oktober 2010
#11
hur myckeet skulle ett såntsettupp klara nm?

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 oktober 2010
#12
noobson skrev:
hur myckeet skulle ett såntsettupp klara nm?

441 nm tror jag min pallar, 712an med dubbelmasse och sinter klarar 525nm.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 oktober 2010
#13
Vi snackar 250 hk och inte 1000! Onödigt att byta till enkelmassesvänghjul, men visst de skadar inte...

Obs 712an klarar 525 Nm med original lamell!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 oktober 2010
#14
Gjorde grym skillnad på min iallafall. Visst, de kostar ett par hundringar till, men de är upp till var och en att bestämma.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

402 Inlägg
25 november 2010
#15
finns annars omsvarvade enkelmassesvänghjul med triggerhål timos motor http://www.timosmotor.com/produkter/det … bo-special
På det svänghjulet passar 712 tryckplattan rakt på.
Man kan även be dom modda tryckplattan (712) så det går att ha fjädrat lamellcentrum. Så då tar man R-lamellen från 850 så slipper man skrammel från kopplingen.

535 Inlägg
28 december 2010
#16
MantaRobin skrev:
jag hade starkt avrått dig till att fortsätta köra med original dubbelmassesvänghjul. risk finns att de separerar och då vill du inte ha fötterna vid pedalerna. kör enkelmasse från en äldre sug-940 med m46/47, 763-platta och lamell från en 940 TDi med M90, även kallad "Lamellcentrum special" av KG.

http://www1.garaget.org/archive/9/8446/ … 077740.jpg

Det är jag lite nyfiken på varför skulle de separera, har aldrig hört någon om det, plus aldrig sett någon annan snacka om det heller?


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2010
#17
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade starkt avrått dig till att fortsätta köra med original dubbelmassesvänghjul. risk finns att de separerar och då vill du inte ha fötterna vid pedalerna. kör enkelmasse från en äldre sug-940 med m46/47, 763-platta och lamell från en 940 TDi med M90, även kallad "Lamellcentrum special" av KG.

http://www1.garaget.org/archive/9/8446/ … 077740.jpg

Det är jag lite nyfiken på varför skulle de separera, har aldrig hört någon om det, plus aldrig sett någon annan snacka om det heller?

ja detta skulle jag också vilja höra mer om smile

mitt dubbelmassesvänghjul som har rullat 29+++mil.
vara 23700mil  när jag köpte de. har gått med minst 200hk sen dess å dom sista 2 åren med runt 300...denna sommarn med 374 häst å 496nm.. å de kändes lika friskt å fint förra veckan när jag rev ner lådan å kände på de..


535 Inlägg
28 december 2010
#18
Xuri skrev:
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade starkt avrått dig till att fortsätta köra med original dubbelmassesvänghjul. risk finns att de separerar och då vill du inte ha fötterna vid pedalerna. kör enkelmasse från en äldre sug-940 med m46/47, 763-platta och lamell från en 940 TDi med M90, även kallad "Lamellcentrum special" av KG.

http://www1.garaget.org/archive/9/8446/ … 077740.jpg

Det är jag lite nyfiken på varför skulle de separera, har aldrig hört någon om det, plus aldrig sett någon annan snacka om det heller?

ja detta skulle jag också vilja höra mer om smile

mitt dubbelmassesvänghjul som har rullat 29+++mil.
vara 23700mil  när jag köpte de. har gått med minst 200hk sen dess å dom sista 2 åren med runt 300...denna sommarn med 374 häst å 496nm.. å de kändes lika friskt å fint förra veckan när jag rev ner lådan å kände på de..

Ja snackade om de med en polare idag, han berättade därimot om att klipp på youtube, där ens enkelmassehjul sprängdes därimot. men inte hört någon med dubbelmasse som de gjort så för.


1 Inlägg
28 december 2010
#19
Du kan annars köra på 850R kopplings-kittet och sen skaffa enkelmasse svänghjulet o svarva till o bulta om. 850R kopplings-kittet kosta runt 1700 kr på Volvo brandt


761 Inlägg
28 december 2010
#20
Xuri skrev:
DKn skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade starkt avrått dig till att fortsätta köra med original dubbelmassesvänghjul. risk finns att de separerar och då vill du inte ha fötterna vid pedalerna. kör enkelmasse från en äldre sug-940 med m46/47, 763-platta och lamell från en 940 TDi med M90, även kallad "Lamellcentrum special" av KG.

http://www1.garaget.org/archive/9/8446/ … 077740.jpg

Det är jag lite nyfiken på varför skulle de separera, har aldrig hört någon om det, plus aldrig sett någon annan snacka om det heller?

ja detta skulle jag också vilja höra mer om smile

mitt dubbelmassesvänghjul som har rullat 29+++mil.
vara 23700mil  när jag köpte de. har gått med minst 200hk sen dess å dom sista 2 åren med runt 300...denna sommarn med 374 häst å 496nm.. å de kändes lika friskt å fint förra veckan när jag rev ner lådan å kände på de..

Du kommer märka om det skulle hända något, och förmodligen känna när svänghjulet klipper av fötterna om man har otur.
Och det ger inga förvarning, när det exploderar så exploderar det direkt, därför väljer man rätt delar och bygger på.

Det är vansinnigt att chansa med sånna här saker, ett svänghjul som lossnar eller går sönder skär rakt igenom hela bilen med all sin rörliga massa, jag har själv sett det.


Sök på youtube och se resultaten



Sök