3912
Sök

Toppen eller packningen verkar ha gått. Cheva s10

5 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Hallå!

Förra vintern så körde jag sönder motorn på min s10. Det var -34 och jag brassade till jobbet. Efter ca halva vägen så började bilen att koka. JAg svängde då in till kanten och lät den kylas av. JAg stod mitt i skogen och det var svinkallt så det var bara att köra vidare eller frysa ihjäl.

Bilen kokade typ 2ggr till på vägen till jobbet men som sagt jag hade inget annat val än att stanna, kyla ner och fortsätta. När jag kom till garaget på jobbet så började bilen att knacka som fan.

Efter jobbet så försökte jag att starta den igen, det gick dock grymt svårstartad. Fastän bilen var upptinad osv så började den än en gång att koka efter ca 10 min. Det var då varmare så jag stannade direkt och fick bogsering hem.

Jag tänkte ta tag i detta och laga upp den. Vad kan ha hänt? Toppen skev eller packningen slut? Det läcker från toppen ser jag + att det luktar typ avgaser i kylvattnet.

Jag är som ni förstår rätt grön när det gäller motorer.

Tack så länge.

5 710 Inlägg
13 oktober 2010
MR2_ skrev:
Vad kan ha hänt? Toppen skev eller packningen slut?

Har du otur båda delar.
Har den kokat så många gånger kan du nästan räkna med att toppen inte är spikrak men å andra sidan är det inte jättedyrt att plana.
OM den nu är megaskev kan det vara  tvunget att byta hela toppen....

Riv isär med tanken att du måste byta packning och plana.....när du sedan fått isär den så mät toppen så du ser om/hur skev den är.

MVH Jonas
..............

5 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Tack för svaret!

Sök