2220
Sök

Behöver råd med bygge av baslåda till basen SPL Dynamics XTR300D2S.

30 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Hejsan! Köpte denna basen för ett tag sen. http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

Prövade att bygga en låda på runt 55L (25mm mdf) tror jag då nått mått blev fel och sätta dit en sketen 10cm lång tratt på ett 10-12 cm långt avlopsrör som port. Tätade inte hålet ordentligt heller där porten satt för att det mest var lite på prov. Basen körs på ett Zachry R1500D i 1 Ohm med ungefär hälften på gain och några db på bassboost.

Det lät OKEY men inget märkvärdigt. Prövade att köpa en MDS 2x12" 33x2 L låda och byggde om den så att basen satt i ena hålet och det andra täppte jag igen och satte en sån här port i. http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=205

Detta lät dock sämre än den förra lådan och det blev sämre lufttryck genom denna porten än den förra. Fastän jag tätade lådan mycket bättre på det andra bygget.

Tänkte därför bygga en tredje låda och be er här på forumet om råd. Vilken form ska lådan helst ha? Är den porten jag hade till andra bygget helt fel eller kan den tas med över till den tredje lådan?

Tänkte använda mig lite av denna hemsidan. http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_wizard.asp

Kom gärna med tips osv om ni vet något som passar för just denna basen.

Mvh Emil

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 oktober 2010
Jag kan tycka att en 4" port är i minsta laget till 1500wrms men det ska funka att få en del tryck iaf även om man nog borde ha 2 såna aeroportar till den basen o steget för o slippa få så hög lufthastighet dock blir rörlängden oftast dubbel så lång med större portarea.

Har inte själv testat den basen så jag vet inte hur stor lådan den vill ha egentligen, men vänner som har den vanliga XTR versionen spelar rätt duktigt med sina iofs 2st basar men det duger med en med.
får väl se när drönirettab dyker in i tråden o ger nåt förslag.

men en låda på totalt 65L med två 4" aeroportar med ca 30cm längd på rören kan nog funka.
Har du testat att täta runt porten på den lådan du gjorde 55L? för ja tycker det är skumt den inte spelade nåt vidare, om inte så gör det innan du bygger ny låda igen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

30 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Jag kan tycka att en 4" port är i minsta laget till 1500wrms men det ska funka att få en del tryck iaf även om man nog borde ha 2 såna aeroportar till den basen o steget för o slippa få så hög lufthastighet dock blir rörlängden oftast dubbel så lång med större portarea.

Har inte själv testat den basen så jag vet inte hur stor lådan den vill ha egentligen, men vänner som har den vanliga XTR versionen spelar rätt duktigt med sina iofs 2st basar men det duger med en med.
får väl se när drönirettab dyker in i tråden o ger nåt förslag.

men en låda på totalt 65L med två 4" aeroportar med ca 30cm längd på rören kan nog funka.
Har du testat att täta runt porten på den lådan du gjorde 55L? för ja tycker det är skumt den inte spelade nåt vidare, om inte så gör det innan du bygger ny låda igen.

Okey. Anledningen till att jag inte tätade var att hålet inte blev särskilt runt. Svårt med sticksåg. Så tryckte bara in porten. Men fixa till hålet pröva med den nya porten kanske? Sen spelar de nån roll Hur man sätter porten i själva lådan. Hur långt den sticker in. Ska man ha den breda tratten på insidan lr den "smala" på insidan?

505 Inlägg
11 oktober 2010
Jag spelar med samma bas och har nyliggen byggt en låda också!
Min är i 22mm mdf på ca 55L. Jag började med dubbla 4" portar på 47cm vardera men då jag trodde detta var "fel" monterade jag en extra baffel (framsida) på lådan och gjorde istället 1st 4" aeroport på 25cm, med tratt i båda ändarna (stora utåt).  Jag försökte ha iallafall 5-7cm mellanrum mellan inre tratten och lådans vägg..

Dock står det att lådan vill ha 60L portad som Hifi, eller 50L portad som SPL eller 65L portad som djupbas.
Men basen är inte för att spela djupbas med i huvudsak, har jag fått lära mig.
Därför bör du nog hålla dig mellan 50-60L!

Imed du tycker du har dåligt ös så har du kanske inte kopplat basen i 1ohm?
Prova spela musik med en köpt cd-skiva!  Då kommer basen röra sig betydligt mer smile
Funkade för mig iallafall!

30 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Jag spelar med samma bas och har nyliggen byggt en låda också!
Min är i 22mm mdf på ca 55L. Jag började med dubbla 4" portar på 47cm vardera men då jag trodde detta var "fel" monterade jag en extra baffel (framsida) på lådan och gjorde istället 1st 4" aeroport på 25cm, med tratt i båda ändarna (stora utåt).  Jag försökte ha iallafall 5-7cm mellanrum mellan inre tratten och lådans vägg..

Dock står det att lådan vill ha 60L portad som Hifi, eller 50L portad som SPL eller 65L portad som djupbas.
Men basen är inte för att spela djupbas med i huvudsak, har jag fått lära mig.
Därför bör du nog hålla dig mellan 50-60L!

Imed du tycker du har dåligt ös så har du kanske inte kopplat basen i 1ohm?
Prova spela musik med en köpt cd-skiva!  Då kommer basen röra sig betydligt mer smile
Funkade för mig iallafall!

Får bli till att pröva den gammla lådan med den nya porten imorn om jag har tid över smile

400 Inlägg
12 oktober 2010
Själv kör jag med 60L + 25cm 4" port åt mina. Det funkar kalas! Tycker 55L borde gå bra också, bara du får rätt portlängd.

Mvh. Jonatan

30 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Nu lät det bättre med den gammla lådan igen. Inte lika mycket luftflöde om man känner vid porten. Kan den vara lite för lång? Mullrar gott i bilen men låter som att basen slår igenom lite på denna låten

http://www.youtube.com/watch?v=6IDFf2uWMHE&NR=1

Basen kanske inte är gjord för att spela så pass lågt för högt? Någon som vet hur många Hz basen går ner till? Hittade ingen info på varken blekingebilradios hemsida eller SPL's hemsida.

Tack för alla svar!

505 Inlägg
13 oktober 2010
Jag har tyvärr ingen mer info om basen än vad blekingebilradio har..
Tycker också att den slår igenom väldigt lätt, krävs inte mycket för att den ska göra det ..

Ska prova det youtube klippet i min bil och se hur det låter! smile

Sök