2773
Sök

AUDI A6 1.8T chippad, laddar som ett psyk ibland.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej, chippade min audi a6 1.8t (98) igår. vi bytte chippet till ett programerbart chip, o la till ca 40hk o 85nm, sedan satte vi på bsr halvsats system för audi a6. bilen går bra när man inte överladdar. den skall enl TMC ladda 1.3bar men nu laddar min bil ca 1.5bar (enl min laddmätare, som kanske inte är den mest exakta) men det som är jobbigt är att den tappar allt tryck efter ett tag. man kanske kan köra i 2-3sek på 1.5bar o sedan droppar den av mot 0.8-1bar. sedan kan man släppa o trycka plattan ibotten igen så kommer man upp i 1.5bar igen.

Drog en liten repa idag som chockerade mig ännu mer, låg på 3an i 70 o smög på gasen till max, då laddade den mer än 2bar (mätarsträcken tar slut då) och hjulen bara spann.

Detta beteendet känns inte helt rätt, eller är det så att jag inte adapterat programvaran ordentligt än? kört ca 10mil.

i samband med chipningen gjordes även en kontroll av motorn, via odb (ej säker på namnet på kontakten)
I alla fall, alla värden var bra och den hade klarat sig riktigt bra för att ha gått 24k mil och är 12år gammal, så absolut inga problem med motorns kondition.

Tackar för svar på förhand mvh


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 oktober 2010
#2
mkII skrev:
Hej, chippade min audi a6 1.8t (98) igår. vi bytte chippet till ett programerbart chip, o la till ca 40hk o 85nm, sedan satte vi på bsr halvsats system för audi a6. bilen går bra när man inte överladdar. den skall enl TMC ladda 1.3bar men nu laddar min bil ca 1.5bar (enl min laddmätare, som kanske inte är den mest exakta) men det som är jobbigt är att den tappar allt tryck efter ett tag. man kanske kan köra i 2-3sek på 1.5bar o sedan droppar den av mot 0.8-1bar. sedan kan man släppa o trycka plattan ibotten igen så kommer man upp i 1.5bar igen.

Drog en liten repa idag som chockerade mig ännu mer, låg på 3an i 70 o smög på gasen till max, då laddade den mer än 2bar (mätarsträcken tar slut då) och hjulen bara spann.

Detta beteendet känns inte helt rätt, eller är det så att jag inte adapterat programvaran ordentligt än? kört ca 10mil.

i samband med chipningen gjordes även en kontroll av motorn, via odb (ej säker på namnet på kontakten)
I alla fall, alla värden var bra och den hade klarat sig riktigt bra för att ha gått 24k mil och är 12år gammal, så absolut inga problem med motorns kondition.

Tackar för svar på förhand mvh

ingen tryckvakt som stoppar då ?
Dessaproblem hade min polare A4 1.8t

C H E V R O L E T <3

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#3
Children-Of-Bodom skrev:
mkII skrev:
Hej, chippade min audi a6 1.8t (98) igår. vi bytte chippet till ett programerbart chip, o la till ca 40hk o 85nm, sedan satte vi på bsr halvsats system för audi a6. bilen går bra när man inte överladdar. den skall enl TMC ladda 1.3bar men nu laddar min bil ca 1.5bar (enl min laddmätare, som kanske inte är den mest exakta) men det som är jobbigt är att den tappar allt tryck efter ett tag. man kanske kan köra i 2-3sek på 1.5bar o sedan droppar den av mot 0.8-1bar. sedan kan man släppa o trycka plattan ibotten igen så kommer man upp i 1.5bar igen.

Drog en liten repa idag som chockerade mig ännu mer, låg på 3an i 70 o smög på gasen till max, då laddade den mer än 2bar (mätarsträcken tar slut då) och hjulen bara spann.

Detta beteendet känns inte helt rätt, eller är det så att jag inte adapterat programvaran ordentligt än? kört ca 10mil.

i samband med chipningen gjordes även en kontroll av motorn, via odb (ej säker på namnet på kontakten)
I alla fall, alla värden var bra och den hade klarat sig riktigt bra för att ha gått 24k mil och är 12år gammal, så absolut inga problem med motorns kondition.

Tackar för svar på förhand mvh

ingen tryckvakt som stoppar då ?
Dessaproblem hade min polare A4 1.8t

hur bra fråga. Ej säker på den saken måste jag säga.

Jag har i alla fall inte satt dit någon tryckvakt själv är ett som är säkert i alla fall. smile
Senast redigerat av mkII (13 oktober 2010)


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#4
En intressant fråga för mig är, hur mycket sliter detta på min bil?


347 Inlägg
13 oktober 2010
#5
mkII skrev:
En intressant fråga för mig är, hur mycket sliter detta på min bil?

Om motorn knackar när han tokladdar så finns det risk för motorras. Men hur ser tryckslangen ut mellan wastegate och turbon, småsprickor i den kan leda till sken-ladd.


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#6
turbokill skrev:
mkII skrev:
En intressant fråga för mig är, hur mycket sliter detta på min bil?

Om motorn knackar när han tokladdar så finns det risk för motorras. Men hur ser tryckslangen ut mellan wastegate och turbon, småsprickor i den kan leda till sken-ladd.

den ser rätt bra ut. och den knackar inte smile men för det mesta kör jag lungt, men det händer ju att man laddar +1.5bar av misstag när man drar iväg ibland.


347 Inlägg
13 oktober 2010
#7
mkII skrev:
turbokill skrev:
mkII skrev:
En intressant fråga för mig är, hur mycket sliter detta på min bil?

Om motorn knackar när han tokladdar så finns det risk för motorras. Men hur ser tryckslangen ut mellan wastegate och turbon, småsprickor i den kan leda till sken-ladd.

den ser rätt bra ut. och den knackar inte smile men för det mesta kör jag lungt, men det händer ju att man laddar +1.5bar av misstag när man drar iväg ibland.

Egentligen så "skadar" ju allt som inte är orginal haha, men det är ju relativt. Jag säger som alla 740:i ägare gör, kör tills det rasar. smile


296 Inlägg
13 oktober 2010
#8
då audi spruten finns det någon slags överladds spärr har jag för mej, så om laddar på mer än 1.5 bar så slår sprutet ifrån, läste att du hade kollar obd-utaget men det kanske kan vara magnet ventilden ändå, den har spökat på min bil smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

930 Inlägg
14 oktober 2010
#9
Till att börja med, det att ladden sjunker när du gasar det är som det ska.
När du gasar och turbon börjar ladda så får du självklart en laddpeak och när den är nådd så sjunker ladden medans bilen varvar.

Men nu till ditt problem att den laddar 2bar det är ju mindre bra, du borde kolla över din magnetventil / wastegate.
och jag tycker att du borde ha en laddtryckspärr på 1.54bar. Dvs om bilen laddar mer än 1.54bar så ska laddspärren (Mapsensorn) säga ifrån och du tuggar ratt. Nu är jag inte inne så mkt på Audi men laddvakten bör ligga på 1.54bar.
En mapsensor ska sitta oiginal på alla turbobilar som säkerhet för turbon.

och ja det sliter på bilen när den tokladdar och spärren inte säger ifrån, det kan resultera i knack och motorras.
Senast redigerat av Kamulen (14 oktober 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#10
Kamulen skrev:
Till att börja med, det att ladden sjunker när du gasar det är som det ska.
När du gasar och turbon börjar ladda så får du självklart en laddpeak och när den är nådd så sjunker ladden medans bilen varvar.

Men nu till ditt problem att den laddar 2bar det är ju mindre bra, du borde kolla över din magnetventil / wastegate.
och jag tycker att du borde ha en laddtryckspärr på 1.54bar. Dvs om bilen laddar mer än 1.54bar så ska laddspärren (Mapsensorn) säga ifrån och du tuggar ratt. Nu är jag inte inne så mkt på Audi men laddvakten bör ligga på 1.54bar.
En mapsensor ska sitta oiginal på alla turbobilar som säkerhet för turbon.

och ja det sliter på bilen när den tokladdar och spärren inte säger ifrån, det kan resultera i knack och motorras.

tackar för mer svar. den har lugnat sig lite nu, men den laddar fortfarande 1.5bar som peak o den skall ladda 1.3 enl han som chippade den. men iofs man vet ju aldrig hur exakt min mätare är.


930 Inlägg
14 oktober 2010
#11
mkII skrev:
Kamulen skrev:
Till att börja med, det att ladden sjunker när du gasar det är som det ska.
När du gasar och turbon börjar ladda så får du självklart en laddpeak och när den är nådd så sjunker ladden medans bilen varvar.

Men nu till ditt problem att den laddar 2bar det är ju mindre bra, du borde kolla över din magnetventil / wastegate.
och jag tycker att du borde ha en laddtryckspärr på 1.54bar. Dvs om bilen laddar mer än 1.54bar så ska laddspärren (Mapsensorn) säga ifrån och du tuggar ratt. Nu är jag inte inne så mkt på Audi men laddvakten bör ligga på 1.54bar.
En mapsensor ska sitta oiginal på alla turbobilar som säkerhet för turbon.

och ja det sliter på bilen när den tokladdar och spärren inte säger ifrån, det kan resultera i knack och motorras.

tackar för mer svar. den har lugnat sig lite nu, men den laddar fortfarande 1.5bar som peak o den skall ladda 1.3 enl han som chippade den. men iofs man vet ju aldrig hur exakt min mätare är.

Hur är din laddmätare ikopplad? har du den på en separat vacumslang eller har du den kopplad på ett T-kors?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#12
T-kors.

men vi smorde upp allt nu idag o tätade lite vid T-korset, och den verkar ladda som den skall nu, knappt 1.4bar. o trycket behålls under många tusen varv nu (inte samma tryck hela tiden men det är ju som det skall vara, det är i alla fall inte så att direkt efter att den pekat går den ner till 0.8bar o neråt, nu närmar den väl sig 0.8bar vid 5.5k-6krpm o uppåt)

Misstänker att det var så att det inte var riktigt tätt vid tkorset därav laddade den som ett "psyk" o tryckvakten bara dödade bilen.
Senast redigerat av mkII (14 oktober 2010)


930 Inlägg
14 oktober 2010
#13
Okej, men den laddar alltså som den ska nu?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#14
ja det verkar så, har inte testat den så mycket än smile


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#15
en slang till wastegaten hade lossnat av trycket, så de kröp luft, nu efter ett litet tag med inkörning laddar den ca 1.3bar som den ska smile Tur att de löste sig


152 Inlägg
17 mars 2011
#16
Golf iv gti 1,8 turbo
Gjorde en felsökning och fick upp en felkod på mekopartner datorn där det står höjdnivågivare någon som har vetskap om det?
Senast redigerat av fredde110 (17 mars 2011)


296 Inlägg
17 mars 2011
#17
hur gammal golf? troligtvis är det höjdnivågivaren till någon av strålkastarna som har gett upp smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

152 Inlägg
17 mars 2011
#18
Ja det skulle man kunna tro men det är troligtvis nåt som styr luft/bränsle/laddtryck!


2quick4u skrev:
hur gammal golf? troligtvis är det höjdnivågivaren till någon av strålkastarna som har gett upp smile


296 Inlägg
17 mars 2011
#19
vad har du för felsymtom på bilen då? utan det blir det nog svårt att hjälpa dej! wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

152 Inlägg
17 mars 2011
#20
Inga direkta märkbara fel men jag tycker den laddar lite för lite och så smäller den ibland vid snabb gas o släpp

2quick4u skrev:
vad har du för felsymtom på bilen då? utan det blir det nog svårt att hjälpa dej! wink



Sök